Business Hi-Tech

Vanzarile Blackberry din Romania au crescut cu peste 50% in acest an. Operatorii spun ca tarifele tin cont de subventiile mari la telefoane

Vanzarile Blackberry din Romania au crescut cu peste 50% in acest an. Operatorii spun ca tarifele tin cont de subventiile mari la telefoane
13.12.2009, 23:00 137

Vanzarile din Romania de solutii de e-mail mobil Blackberry,care permit primirea in timp real a mesajelor si vizualizarea unordocumente Word, Excel sau Powerpint direct de pe telefonul mobil,au crescut in acest an cu peste 50% iar tendinta s-ar putea mentinesi anul viitor in ciuda contextului economic, spun reprezentantiiOrange, Vodafone si Cosmote - operatorii care vand pe piata localaprodusele companiei canadiene Research in Motion (RIM).

"In acest an vanzarile au crescut cu 50% fata de 2008", aprecizat pentru ZF Razvan Sturza - M2M Proposition Manager laOrange Romania.
"Solutia BlackBerry castiga, in fiecare an, din ce in ce maimulti clienti in Romania. Rata de crestere este de aproximativ 55%de la un an la altul", a spus pentru ZF Claudia Ivan, SeniorProduct Manager, Mobile Data la Vodafone Romania.
Orange si Vodafone vand in Romania solutiile Blackberryincepand cu anul 2005 iar numarul de clienti ajunsese la inceputulacestui an la aproximativ 50.000 - potrivit unor estimari aleoficialilor Orange. Daca vanzarile au avansat in ritmul mentionatde cei Orange si Vodafone - peste 50%, numarul actual de clientiBlackberry a depasit probabil 70.000 iar anul viitor ar puteadepasi 100.000 in conditiile in care din aceasta luna Cosmote adevenit cel de-al treilea operator vinde aceasta solutie de accesla e-mail.
"Solutia BlackBerry ofera functionalitate extinsa si aplicatiide care pot beneficia un numar mare de consumatori individuali sicompanii din Romania", spune Costas Kapetanopoulos, DirectorMarketing & Comunicare al Cosmote Romania, fara a oferiestimari privind evolutia pietei Blackberry.
Cum vad insa 2010 Orange si Vodafone, operatorii care au dejaaproximativ 70.000 de clienti Blackberry?
"Estimam ca anul viitor volumul vanzarilor va creste incontinuare. Unul din segmentele in care vor fi cresteri foarte mariva fi cel rezidential datorita introducerii modelului cel maiaccesibil din portofoliul Blackberry - 8520 si datorita extinderiivanzarilor si pe canalul on-line", spune reprezentantul OrangeRomania.
"Tendinta de crestere s-a manifestat si in acest an, iarestimarile pentru anul viitor sunt optimiste", adauga si ClaudiaIvan (Vodafone).
Cine vinde cel mai ieftin serviciu Blackberry dinRomania?
Pentru a avea acces la solutiile de e-mail mobil Blackberryutilizatorii trebuie sa cumpere un telefon compatibil si saactiveze si o optiune de date speciala de la unul dintre cei treiparteneri ai companiei Research in Motion din Romania: Orange,Vodafone si Cosmote.
Toti cei trei operatori au o structura de preturi relativapropiata in Romania, una dintre putinele diferente fiind remarcatala Orange, care are cele mai mici preturi de intrare pentruBlackberry - scadere penalizata insa de traficul inclus foartemic.
In Romania cea mai ieftina optiune Blackberry care poate fiadaugata unui abonament de voce este oferita de Orange si ofera untrafic lunar de 400 KB in schimbul a 5,9 euro. Urmatorul plantarifar de la Orange costa 9,5 euro si include 1 MB de trafic dedate inclus.
La Vodafone si Cosmote cea mai ieftina optiune Blackberrycosta 10,7 euro si include trafic de 5 MB pe luna. La Orange,pentru 17,8 euro clientii Orange primesc 10 MB de traficinclus.
Ce primesc utilizatorii din Romania pentru cele mai scumpeoptiuni Blackberry?
La Orange, pentru 46,4 euro pe luna clientii primesc trafic de100 MB in Romania si de 15 MB in orice alta tara (in roaming). LaVodafone, pentru 41,6 euro clientii primesc 100 MB in Romania si 4MB in roaming. La Cosmote, pentru 41,6 euro clientii primesc 110 MBin Romania si 5 MB de date in roaming.
Romanii platesc mai mult pentru 1 MB de date Blackberrydecat vecinii. De ce?
Potrivit unei analize realizate de ZF asupra ofertelorBlackberry ale Cosmote, Orange si Vodafone in mai multe tari dinregiune romanii primesc cel mai mic trafic de date inclus pentruaceleasi tarife.
Spre exemplu, cu un abonament Blackberry de aproximativ 10euro pe luna un grec primeste trafic de 100 MB de date, un maghiar- 50 MB de date, un bulgar - 10 MB iar un roman doar 5. Avand untrafic de date inclus mai mic, romanii risca sa depaseasca cuusurinta limitele incluse de trafic, astfel ca pot ajunge rapid \nsituatia de a plati facturi mai mari, pentru ca volumul de datesuplimentar se plateste.
Cum s-a ajuns in aceasta situatie in conditiile in careromanii sunt binecunoscuti in regiune pentru ca primesc mai multdecat orice alti utilizatori telecom pentru aceeasi suma de bani,sau chiar pentru mai putin?
Actuala structura de preturi de pe piata este generata de uncomplex de factori, dintre care unul extrem de important este celal subventiilor oferite de operatorii telecom pentru terminaleleBlackberry. Un alt motiv este acela ca tarifarea Blackberry estedeosebita in raport cu alte segmente de piata avand in vedere caoperatorii trebuie sa plateasca o licenta companiei canadieneResearch in Motion pentru furnizarea solutiei e-mail.
Insistand doar pe valoarea absoluta a tarifelor si nu peraportul intre fiecare euro platit si volumul de date inclus,managerul Orange Razvan Sturza spune ca nu se poate vorbi de tarifemai mari in Romania si explica structura preturilor cu reducereaaplicata la telefoane. "Desi cu optiuni de 5 sau 6 euro nu cred case poate afirma ca <<preturile sunt mult mai mari fata dealte tari din regiune>>, o explicatie pentru pretul mairidicat al anumitor optiuni BlackBerry, se regaseste in aceea ca,doar prin achizitionarea acestor optiuni utilizatorul poateachizitiona un telefon BlackBerry la un pret foarte atractiv(independent de contractul de voce pe care un astfel de client l-ardetine), datorita unei subventii foarte mari", a spus Sturza pentruZF.
O comparatie intre ofertele Orange din Romania si RepublicaMoldova arata ca pretul subventionat al modelului de telefonBlackberry 8900 este mai mic in Romania. Astfel, cu un abonamentBlackberry de aproximativ 15 euro pe luna, romanii pot cumparaBlackberry 8900 la 229 euro in timp ce utilizatorii din RepublicaMoldova vor plati 350 de euro. Clientii din tara vecina primesctotusi 400 MB de trafic pe luna pentru acest abonament, fata de 5MB pentru romani.
Insa dincolo de pretul telefoanelor, de ce nu se bat in oferteBlackberry cei trei operatori care ofera aceasta solutie inRomania?
Un posibil raspuns este ca un razboi al preturilor nu ar aduceun volum ridicat de clienti si atunci singurul rezultat cert arputea fi reducerea marjelor de profit - un indicator cheie intr-unasemenea context economic, in care veniturile nu mai sunt subcontrol.
Orange si Vodafone au strans aproape 70.000 de clientiBlackberry in aproape patru ani, in timp ce numarul de utilizatoriactivi de telefonie mobila din Romania trece de 24 demilioane.
Practic, strategiile tarifare ale Orange, Vodafone si Cosmotesugereaza ca operatorii anticipeaza ca piata Blackberry are inca unpotential important de crestere in urmatorii ani in Romania si deaceea nu doresc sa intre intr-un razboi "prematur" al preturilor,intr-un moment in care veniturile de pe piata telecom sunt inscadere iar principalul obiectiv al companiilor telecom esteprofitul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO