Lansarea unui magazin propriu de aplicaţii software pentrutelefoanele mobile inteligente face parte dintr-un efortdesfăşurat la nivelul întregului grup Orange de a transformabusinessul cu smartphone-uri dintr-o nişă într-un produs accesibilpentru marea masă a consumatorilor, declară, într-un interviupentru ZF, Yves Tyrode, vicepreşedinte executiv al grupuluiOrange. El este managerul care conduce şi centrul care răspunde lanivel global de dezvoltarea de servicii şi produse pentru toatesubsidiarele companiei franceze. În România Orange este cel maimare jucător de pe piaţa telecom, din punctul de vedere alveniturilor, profitului şi al numărului de clienţi.
"Miza eforturilor noastre din acest moment este cum vom putea sătransformăm businessul smartphone-urilor într-un business de masă.Ceea ce înseamnă că lucrurile trebuie să fie foarte simple şiaccesibile şi pentru cei care nu îşi permit un Apple iPhone", aspus Tyrode.
Orange va lansa în decembrie un magazin online (App Shop) care leva permite clienţilor companiei să achiziţioneze aplicaţii pentrusmartphone-uri, care vor fi achitate odată cu emiterea facturiipentru serviciile de comunicaţii. În prima fază vor putea fiachiziţionate aplicaţii pentru smartphone-uri Nokia sau carefuncţionează cu sistemul de operare Google Android. Magazinul vafi disponibil doar pentru clienţii Orange. App Shop nu va includeşi aplicaţii pentru iPhone sau iPad.
Executivul Orange susţine că lansarea magazinului de către companiasa şi posibilitatea oferită utilizatorilor de a plătiaplicaţiile odată cu factura pentru serviciile de comunicaţiisunt esenţiale având în vedere contextul de piaţă dinRomânia.
"Faptul că Orange va fi compania care va oferi aceste aplicaţiieste foarte important, din mai multe puncte de vedere. Este vorbade modalitatea de achiziţie, de simplitatea procesului decăutare, de selectarea şi instalarea softului. Plata odată cufactura şi nu imediat cu cardul prin internet este esenţială.Datele statistice arată că acel procent de 10% dintre clienţicare sunt pasionaţi de tehnologie şi adoptă repede orice noiproduse sau servicii îşi folosesc de regulă şi cardul pentru aplăti pe net, dar restul de 90% sunt foarte reticenţi în a-şifolosi cardul online. În toată Europa plata cu cardul este oproblemă, oamenii îşi fac foarte multe probleme în legătură cusecuritatea".
Lansarea App Shop este însoţită şi de un training al angajaţilorcompaniei, care trebuie să fie pregătiţi să ofere detalii despresmartphone-uri, software şi magazinul online şi clienţilor carevin în magzinele clasice. "Când vorbim de mass-market lucrurile seschimbă foarte mult. Avem oamenii din magazine, care trebuieeducaţi să vorbească de aplicaţii, de internet, să explice cum potfi acestea utilizate. În toată lumea există oameni care ezită săfolosească acest tip de aplicaţii, să treacă pe smartphone-uri.Este şi o falie între generaţii. Dar noi credem că noile produseşi servicii ale Orange pot fi o soluţie şi pentru acest tip declienţi. Prin magazinul online vrem să simplificăm şi experienţaclienţilor care trec de la o platformă la alta, de la iPhone laAndroid de exemplu. Vrem să facem lucrurile simple, să eliminăm dincomplexitatea aferentă acestor schimbări."
Pentru a susţine efortul de a creşte numărul de clienţi carefolosesc smartphone-uri şi cumpără internet mobil şi soft, Orangeva lansa anul viitor noi modele de telefoane inteligente subbrand propriu, la preţuri "accesibile". În acest moment Orangevinde în România sub brandul Orange Boston un smartphone cusistemul de operare Google Android, la preţuri care pornesc de laaproximativ 40 de euro.
Din cei 10,4 milioane de clienţi ai Orange România peste treimilioane folosesc şi serviciile de date EDGE sau 3G, iaroperatorul obţine trimestrial venituri de aproximativ 30 mil. eurodin serviciile non-voce. În trim. 3 2010, spre exemplu, OrangeRomânia a avut venituri totale de 246 mil. euro, din care 31 mil.euro au fost generate de serviciile non-voce.
Orange a decis să lanseze App Shop în România înaintea altorpieţe europene pentru că operatorul are o puternică prezenţă pepiaţa locală, peste 10 milioane de clienţi şi venituri de peste 1mld. euro, dar şi luând în calcul comunitatea puternică dedezvoltatori de software.
Vicepreşedintele Orange spune că magazinul este foarte importantpentru comunitatea de dezvoltatori pentru că Orange le permitecompaniilor româneşti să vândă aplicaţii prin App Shop şi pe altepieţe unde operatorul este prezent, deschizând astfel noioportunităţi de venituri. "O companie poate decide să vândă oaplicaţie şi în Franţa". După ce aplicaţia este listată în magazin,Orange primeşte 30% din venituri, iar dezvoltatorul 70%.
Orange nu lucrează în acest moment decât cu companii de software,nu şi cu producători individuali care realizează un soft. Companiaanalizează însă posibilitatea de a face schimbări în viitor înlegătură cu modul de lucru.
"Echipa locală este cea care alege aplicaţiile care sunt promovatepentru clienţii din România. Sarcina Orange Group este aceea de aoferi suport şi de a crea oportunităţi de business în alte ţări încare grupul este prezent. Ceea ce se întâmplă la App Shop-ul deaici va fi responsabilitatea pură a Orange România".
Lansarea versiunii locale a App Store le-ar putea permite şiclienţilor Orange România care au smartphone-uri BlackBerry săcumpere aplicaţii, în urma încheierii unui parteneriat cu companiacanadiană Research in Motion.
În prezent, BlackBerry nu le permite utilizatorilor români nicimăcar să acceseze magazinul online de soft al companiei. "În primajumătate a anului viitor va exista un magazin dedicatutilizatorilor BlackBerry în interiorul App Shop. Data exactă adisponibilităţii în România urmează să fie comunicată", a declaratel.
Tyrode spune că este prea devreme pentru a face estimări înlegătură cu rezultatele care vor fi generate de magazin. "E devremesă facem estimări în ceea ce priveşte utilizarea magazinului.Totuşi un bun indicator de performanţă ar fi ca în termen de un ansă avem 10-15 aplicaţii care să se vândă foarte bine, care să fieconsiderate foarte interesante de marea masă autilizatorilor."
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels