Business Hi-Tech

Vicepreşedinte Orange: Vrem să transformăm smartphone-urile într-un business mass-market

Vicepreşedinte Orange: Vrem să transformăm smartphone-urile într-un business mass-market

Autor: Adrian Seceleanu

17.11.2010, 23:53 66

Lansarea unui magazin propriu de apli­caţii software pentrutelefoanele mobile inte­li­gen­te face parte dintr-un efortdesfăşurat la ni­velul întregului grup Orange de a transformabusi­nessul cu smartphone-uri dintr-o nişă într-un produs accesibilpentru marea masă a consumatorilor, declară, într-un interviupen­tru ZF, Yves Tyrode, vicepreşedinte executiv al gru­puluiOrange. El este managerul care con­duce şi centrul care răspunde lanivel global de dezvoltarea de servicii şi produse pentru toatesubsidiarele companiei franceze. În România Orange este cel maimare jucător de pe piaţa telecom, din punctul de vedere alveniturilor, profitului şi al numărului de clienţi.

"Miza eforturilor noastre din acest mo­ment este cum vom putea sătransformăm busi­nessul smartphone-urilor într-un business de masă.Ceea ce înseamnă că lucrurile trebuie să fie foarte simple şiaccesibile şi pentru cei care nu îşi permit un Apple iPhone", aspus Tyrode.

Orange va lansa în decembrie un magazin online (App Shop) care leva permite clienţilor companiei să achiziţioneze aplicaţii pentrusmartphone-uri, care vor fi achitate odată cu emiterea facturiipentru serviciile de comu­nicaţii. În prima fază vor putea fiachiziţionate apli­caţii pentru smartphone-uri Nokia sau carefunc­ţionează cu sistemul de operare Google Android. Magazinul vafi disponibil doar pen­tru clienţii Orange. App Shop nu va includeşi aplicaţii pentru iPhone sau iPad.

Executivul Orange susţine că lansarea magazinului de către companiasa şi posi­bi­li­tatea oferită utilizatorilor de a plătiaplicaţiile odată cu factura pentru serviciile de comu­ni­caţiisunt esenţiale având în vedere contextul de piaţă dinRomânia.

"Faptul că Orange va fi compania care va oferi aceste aplicaţiieste foarte important, din mai multe puncte de vedere. Este vorbade mo­da­litatea de achiziţie, de simplitatea pro­cesului decăutare, de selectarea şi instalarea softului. Plata odată cufactura şi nu imediat cu cardul prin internet este esenţială.Datele sta­tis­tice arată că acel procent de 10% dintre clienţicare sunt pasionaţi de tehnologie şi adop­tă repede orice noiproduse sau servicii îşi fo­losesc de regulă şi cardul pentru aplăti pe net, dar restul de 90% sunt foarte reticenţi în a-şifolosi cardul online. În toată Europa plata cu cardul este oproblemă, oamenii îşi fac foar­te multe probleme în legătură cusecuritatea".

Lansarea App Shop este însoţită şi de un trai­ning al angajaţilorcompaniei, care trebuie să fie pre­gă­tiţi să ofere detalii despresmart­phone-uri, soft­ware şi magazinul online şi clienţilor carevin în magzinele clasice. "Când vorbim de mass-market lucrurile seschimbă foarte mult. Avem oamenii din magazine, care trebuieedu­caţi să vorbească de aplicaţii, de internet, să explice cum potfi acestea utilizate. În toată lu­mea există oameni care ezită săfolosească acest tip de aplicaţii, să treacă pe smartphone-uri.Este şi o falie între generaţii. Dar noi cre­dem că noile produseşi servicii ale Orange pot fi o soluţie şi pentru acest tip declienţi. Prin ma­gazinul online vrem să simplificăm şi ex­pe­rienţaclienţilor care trec de la o platformă la alta, de la iPhone laAndroid de exemplu. Vrem să facem lucrurile simple, să eliminăm dincomplexitatea aferentă acestor schimbări."

Pentru a susţine efortul de a creşte nu­mărul de clienţi carefolosesc smartphone-uri şi cumpără internet mobil şi soft, Orangeva lan­sa anul viitor noi modele de telefoane inte­li­gente subbrand propriu, la preţuri "acce­si­bile". În acest moment Orangevinde în Ro­mânia sub brandul Orange Boston un smart­phone cusistemul de operare Google An­droid, la preţuri care pornesc de laaproximativ 40 de euro.
Din cei 10,4 milioane de clienţi ai Orange România peste treimilioane folosesc şi ser­viciile de date EDGE sau 3G, iaroperatorul ob­ţine trimestrial venituri de aproximativ 30 mil. eurodin serviciile non-voce. În trim. 3 2010, spre exemplu, OrangeRomânia a avut ve­ni­turi totale de 246 mil. euro, din care 31 mil.euro au fost generate de serviciile non-voce.
Orange a decis să lanseze App Shop în Ro­mâ­nia înaintea altorpieţe europene pentru că ope­ratorul are o puternică prezenţă pepiaţa lo­cală, peste 10 milioane de clienţi şi venituri de peste 1mld. euro, dar şi luând în calcul co­mu­nitatea puternică dedezvoltatori de software.

Vicepreşedintele Orange spune că magazinul este foarte importantpentru comunitatea de dezvoltatori pentru că Orange le permitecompaniilor româneşti să vândă aplicaţii prin App Shop şi pe altepieţe unde operatorul este prezent, deschizând astfel noioportunităţi de venituri. "O companie poate decide să vândă oaplicaţie şi în Franţa". După ce aplicaţia este listată în magazin,Orange primeşte 30% din venituri, iar dezvoltatorul 70%.
Orange nu lucrează în acest moment decât cu companii de software,nu şi cu producători individuali care realizează un soft. Companiaanalizează însă posibilitatea de a face schimbări în viitor înlegătură cu modul de lucru.

"Echipa locală este cea care alege aplicaţiile care sunt promovatepentru clienţii din România. Sarcina Orange Group este aceea de aoferi suport şi de a crea oportunităţi de business în alte ţări încare grupul este prezent. Ceea ce se întâmplă la App Shop-ul deaici va fi responsabilitatea pură a Orange România".
Lansarea versiunii locale a App Store le-ar putea permite şiclienţilor Orange România care au smartphone-uri BlackBerry săcumpere aplicaţii, în urma încheierii unui parteneriat cu companiacanadiană Research in Motion.

În prezent, BlackBerry nu le permite utilizatorilor români nicimăcar să acceseze magazinul online de soft al companiei. "În primajumătate a anului viitor va exista un magazin dedicatutilizatorilor BlackBerry în interiorul App Shop. Data exactă adisponibilităţii în România urmează să fie comunicată", a declaratel.
Tyrode spune că este prea devreme pentru a face estimări înlegătură cu rezultatele care vor fi generate de magazin. "E devremesă facem estimări în ceea ce priveşte utilizarea magazinului.Totuşi un bun indicator de performanţă ar fi ca în termen de un ansă avem 10-15 aplicaţii care să se vândă foarte bine, care să fieconsiderate foarte interesante de marea masă autilizatorilor."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO