A mai căzut un mit în lupta dintre umanitate şi inteligenţa artificială

„Vor trece zeci de ani până când un computer va învinge omul la acest joc”. Cât este scorul în meciul dintre un program creat de Google şi campionul mondial la Go

10 mar 2016 Autor: Ştefan Stan

Este AlphaGo de neoprit? Cu siguranţă aşa pare, după ce inteligenţa artificială creată de Google l-a ”zdrobit” pe cel mai bun jucător pe care îl poate oferi omenirea la cel mai complex board game creat vreodată de om: Go. Omul nu a fost nici măcar aproape de a învinge calculatorul, scrie revista de ştiinţă New Scientist.

După înfrângerea istorică, când campionul mondial la Go a fost învins de un program de calculator creat de Google, în meciul doi lucrurile păreau să meargă în favoarea jucătorului Lee Sedol. În scurt timp însă, totul s-a întors împotriva sa. AlphaGo a preluat cu o ”mână de fier” controlul asupra jocului printr-o serie de mutări incisive şi total neortodoxe, pe care Lee nici nu a putut să le anticipeze.

Spre finalul jocului doi, software-ul a părut că şi-a abandonat pentru o secundă natura rece şi calculată şi că ar fi comis o greşeală, care i-a permis lui Lee să cucerească câteva puncte. Totuşi, speranţa era falsă: AlphaGo nu era interesat de pierderile suferite, ci mai degrabă de mutările care îi maximizau şansele de câştig, indiferent cât de scump l-ar fi costat. Scorul a ajuns la 2-0 pentru inteligenţa artificială, într-un joc ce va avea cinci runde.

Comentatorii care discutau jocul au rămas uimiţi. Toată lumea se întreba ”Cum s-a putut întâmpla una ca asta?!”, iar răspunsul era în mod universal ”Nu ştiu. Nu-mi vine să cred”.

A doua înfrângere a lui Lee este de departe mai devastatoare decât prima, pentru că în afară de o singură mutare de la jumătatea jocului, care ar putea ridica mici semne de întrebare, nimeni nu ar putea găsi o greşeală din partea jucătorului uman.

”Sunt foarte surprins. Niciodată n-aş fi crezut că voi pierde”, a spus Lee într-o conferinţă de presă în Seul. ”Nu ştiam că AlphaGo va juca perfect cel mai complex joc”.

Demis Hassabis, CEO şi fondatorul DeepMind, echipa de la Google care a creat software-ul/ inteligenţa artificială, a numit victoria ”un moment istoric”.

Go este un joc de strategie care se joacă în doi, apărut în China, cu o istorie de peste 3.000 de ani. Pentru a câştiga, jucătorii trebuie să câştige cât mai multe teritoriu prin plasarea unor ”pietre” albe şi negre pe o tablă de 19x19 pătrate.

Jocul este mult mai complex decât şahul, cu o varietate mult mai mare de mutări şi strategii posibile, şi necesită un instict extrem de bun, precum şi o capacitate foarte ridicată de evaluare. De aceea, mulţi cercetători considerau că vor trece zeci de ani până când calculatoarele vor putea învinge omul la acest joc.

Înainte de partidă, Lee credea – conform propriilor declaraţii – că va câştiga cu 5-0 sau 4-1, prezicând că puterea de procesare nu are cum să învingă un om şi să câştige o partidă de Go. ”Victoria necesită intuiţie umană, ceea ce încă îi lipseşte lui AlphaGo”, spunea el înainte de meci. Acum însă scorul este de 2-0 pentru inteligenţa artificială.

Totuşi, după ce a citit mai mult despre program, Lee a devenit mai moderat în declaraţii şi a spus că AlphaGo pare să poată imita intuiţia umană şi că într-un târziu este posibil ca inteligenţa artificială să învingă oamenii la jocul Go.  ”Robotul” l-a pus pe campionul mondial într-o poziţie unică şi dificilă. Într-un meci om versus om, jucătorii se ”simt” şi îşi pot evalua atât stilurile, cât şi tiparele psihologice.

”De data aceasta mă simt ca şi când aş juca singur. Sunt unele greşeli pe care oamenii le fac pentru că sunt oameni. Dacă asta se întâmplă, cu siguranţă poţi pierde un meci”, spunea Lee înainte de prima partidă.

 

 

 
Cuvinte cheie:
creare
, victorie
, google
, joc
, meci
, campion mondial
, program
, scor
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide