Piaţa de IT a început anul cu scăderi pe segmentul de PC-uri şi tablete, dar creştere pe smartphone, preluând tendinţa regională vizibilă încă de anul trecut la ţările din jur, a spus la ZF Live Aurel Neţin, director general al Lenovo România.
„La vânzările de PC-uri avem o scădere de 3% în T1, dar T2 ne poate duce la un minus de 10%, dacă ne uităm la evoluţia din aprilie şi mai şi dacă iunie nu recuperează. Pe tablete e un pic mai rău, avem minus de doi digiţi, 10-20%, an la an, în timp ce smartphone-urile sunt pe plus în continuare, cu 10-20%“.
Evoluţiile diferite de pe cele trei segmente sunt în linie cu situaţia din regiune, în condiţiile în care Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Grecia şi ţările din fostul spaţiu iugoslav au înregistrat scăderi încă de anul trecut, de peste 10%, când în România vânzările au fost relativ constante.
Piaţa de IT a scăzut mai ales din cauza segmentului de consumer, mulţi cumpărători optând în prima fază să achiziţioneze o tabletă sau un telefon mai degrabă decât un PC. Această preferinţă de pe consumer nu a fost acoperită de creştere pe zona de commercial, de business.
„Dacă investiţiile în sectorul public ar porni, ar creşte şi piaţa de commercial. Sunt multe proiecte blocate acum. Orice proiect de infrastructură are până la urmă nevoie de PC-uri.“.
În opinia lui Aurel Neţin, încetinirea de pe commercial a fost determinată şi de alţi doi factori. În primul rând, faptul că Windows 10 nu cere caracteristici puternice din partea calculatorului, aşa că nu e nevoie de o configuraţie mult superioară. „Sunt multe aplicaţii care încă merg pe Windows 8 sau XP şi costă mult transferul lor pe Windows 10, aşa că multe companii rămân pe XP“.
În plus, rata de schimbare a procesoarelor nu a mai fost ca pe vremuri, „aşa că de ce să faci un upgrade la un calculator dacă el merge?“, precizează directorul Lenovo.
În ceea ce priveşte estimările pe întregul an, Aurel Neţin mizează pe vânzări de 200.000 de computere, 150.000 tablete şi 350.000 smartphoneuri la Lenovo. În primul trimestru, compania a fost lider de piaţă pe segmentul de tablete.
La nivel global, cea mai clară tendinţă este legată de smartphone, specialiştii din domeniu fiind siguri că el va deveni elementul central, la care poţi conecta alte deviceuri. Acest trend va aduce modificări substanţiale în organizarea pieţei pe măsură ce segmentul business to business va deveni tot mai mult business to consumer şi limitările de spaţiu dispar. „Poţi face business oriunde dacă ai aplicaţiile necesare. Astfel, suntem şi utilizatori de tehnologie, dar şi creatori de conţinut. Cum este la waze de exemplu. Va conta tot mai mult funcţionalitatea telefonului, cred că am depăşit momentul de oau“. Strategia Lenovo pe plan local vizează menţinerea poziţiei de lider pe piaţă, creşterea vânzărilor şi evaluarea nişelor pe care există potenţial major: all in one, ultra slim, calculatoare convertibile şi detaşabile 2in1.
Recent, compania a intrat pe segmentul de gaming, o nişă foarte interesantă, care se va dezvolta puternic în următorii ani. „Preţul unui computer de gaming porneşte de la 2000 de euro. Sunt jucători devotaţi acestor tipuri de calculatoare şi care au bani să investească“. Legat de scăderile de pe zona de PC, Aurel Neţin pune lucrurile într-o altă perspectivă, spunând că este de fapt vorba de o rearanjare a pieţei, odată cu apariţia „detaşabilelor“, produse aflate la limita dintre tabletă şi PC. „Dacă ne uităm împreună la cele două segmente, PC şi detaşabile, nu vedem scădere“.
Pe plan internaţional, compania Lenovo a lansat de curând două produse noi, Lenovo Phab 2 Pro, primul smartphone care include realitatea augmentată, în colaborare cu Google, şi Motorola Z Mods, o inovaţie Motorola-Lenovo care este de fapt un kit pe care dezvoltatorii pot ataşa o serie de produse adiţionale. Întrebat cum vede evoluţia pieţei de IT locale, Aurel Neţin subliniază faptul că, dincolo de produsele dezvoltate pentru companii străine, ar fi nevoie şi de produse originale româneşti. „Eu susţin că IT-ul ar trebui să fie motorul de creştere a României, ca politică de stat.
Avem specialişti foarte buni, o naţiune care învaţă uşor limbi străine şi poţi dezvolta aplicaţii fără costuri mari. Avem multe aplicaţii pe care le facem pentru firme de afară, mai puţin companii care produc original şi vând afară. Aici cred că ar fi declicul“.