Business Hi-Tech

ZF Live. Aurel Neţin, director general, Lenovo România: Piaţa de IT a început anul cu scăderi la PC-uri şi tablete, dar cu creştere pe smartphone-uri

Autor: Roxana Rosu

14.06.2016, 00:08 603

Piaţa de IT a început anul cu scăderi pe segmentul de PC-uri şi tablete, dar creştere pe smart­phone, preluând tendinţa regio­nală vizibilă încă de anul trecut la ţările din jur, a spus la ZF Live Aurel Neţin, director general al Lenovo România.

„La vânzările de PC-uri avem o scădere  de 3% în T1, dar T2 ne poate duce la un mi­nus de 10%, dacă ne uităm la evoluţia din apri­lie şi mai şi dacă iunie nu recuperează. Pe ta­blete e un pic mai rău, avem minus de doi di­giţi, 10-20%, an la an, în timp ce smart­phone-urile sunt  pe plus în continuare, cu 10-20%“.

Evoluţiile diferite de pe cele trei segmente sunt în linie cu situaţia din regiune, în condiţiile în care  Un­garia, Slovacia, Bul­garia, Grecia şi ţările din fostul spaţiu iugoslav au înre­gis­trat scăderi încă de anul trecut, de peste 10%, când în Ro­mânia vânzările au fost relativ con­stante.

Piaţa de IT a scăzut mai ales din cauza seg­mentului de con­sumer, mulţi cum­pă­ră­tori op­tând în prima fază să achiziţioneze o tabletă sau un telefon mai degrabă decât un PC. Această preferinţă de pe consumer nu a fost aco­perită de creştere pe zona de commercial, de business. 

„Dacă investiţiile în sectorul public ar porni, ar creşte şi piaţa de commercial. Sunt multe proiecte blocate acum. Orice proiect de infrastructură are până la urmă nevoie de PC-uri.“.

În opinia lui Aurel Neţin, încetinirea de pe commercial a fost determinată şi de alţi doi factori. În primul rând, faptul că Win­dows 10 nu cere carac­teristici puter­nice din par­tea calcu­la­torului, aşa că nu e nevoie de o con­­fi­guraţie mult supe­rioară. „Sunt multe apli­caţii care încă merg pe Windows 8 sau XP şi costă mult trans­ferul lor pe Windows 10, aşa că multe companii rămân pe XP“.

În plus, rata de schim­bare a pro­ce­soa­relor nu a mai fost ca pe vremuri, „aşa că de ce să faci un up­grade la un calculator dacă el merge?“, preci­zează direc­­torul Lenovo.

În ceea ce priveşte estimările pe întregul an, Aurel Neţin mizează pe vânzări de 200.000 de com­pu­tere, 150.000 tablete şi 350.000 smart­phoneuri la Lenovo. În primul tri­mestru, com­pania a fost lider de piaţă pe seg­mentul de tablete.  

La nivel global, cea mai clară tendinţă este legată de smartphone, specialiştii din domeniu fiind siguri că el va deveni elementul central, la care poţi conecta alte deviceuri. Acest trend va aduce modificări substanţiale în organizarea pieţei pe măsură ce segmentul business to business va deveni tot mai mult business to consumer şi limitările de spaţiu dispar. „Poţi face business oriunde dacă ai apli­ca­ţiile necesare. Astfel, suntem şi utilizatori de tehnologie, dar şi creatori de conţinut. Cum este la waze de exemplu. Va conta tot mai mult funcţionalitatea tele­fonului, cred că am depăşit momentul de oau“. Strategia Leno­vo pe plan local vizează men­ţinerea po­ziţiei de lider pe piaţă, creş­terea vân­zărilor şi evaluarea nişelor pe care există po­tenţial major: all in one, ultra slim, calcu­latoare convertibile şi detaşabile 2in1. 

Recent, compania a intrat pe segmentul de gaming, o nişă foarte interesantă, care se va dezvolta puternic în următorii ani. „Preţul unui computer de gaming porneşte de la 2000 de euro. Sunt jucători devo­taţi aces­tor tipuri de calculatoare şi care au bani să investească“. Legat de scăderile de pe zona de PC, Aurel Neţin pune lucrurile într-o altă perspectivă, spunând că este de fapt vorba de o rearanjare a pieţei, odată cu apariţia „detaşabilelor“, produse aflate la limita din­tre tabletă şi PC. „Dacă ne uităm îm­pre­ună la  cele două segmente, PC şi deta­şabile, nu ve­dem scădere“. 

Pe plan internaţional, compania Lenovo a lansat de curând două produse noi, Lenovo Phab 2 Pro, primul smartphone care include realitatea augmentată, în colaborare cu Google, şi Motorola Z Mods, o inovaţie Motorola-Lenovo care este de fapt un kit pe care dezvoltatorii pot ataşa o serie de pro­duse adiţionale. Întrebat cum vede evoluţia pieţei de IT locale, Aurel Neţin subliniază faptul că, dincolo de produsele dezvoltate pentru companii străine, ar fi nevoie şi de produse originale româneşti. „Eu susţin că IT-ul ar trebui să fie motorul de creştere a României, ca politică de stat. 

Avem specialişti foarte buni, o naţiune care învaţă uşor limbi străine şi poţi dezvolta aplicaţii fără costuri mari. Avem multe aplicaţii pe care le facem pentru firme de afară, mai puţin companii care produc original şi vând afară. Aici cred că ar fi declicul“. 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO