Business Hi-Tech

ZF Live Special. 20 de ani de la intrarea pe piaţa din România. Dorin Pena, director general al Cisco România: Problema deficitului de forţă de muncă poate fi rezolvată prin tehnologie

Autor: Alexandra Cepăreanu, Adrian Seceleanu

18.03.2019, 00:07 2619

Un număr important dintre experţii care au contribuit la dezvoltarea industriei locale de comunicaţii, inclusiv a afa­cerilor antreprenoriale care constituie baza pentru multe dintre infra­structurile actuale de telecom se numără printre cei aproape 110.000 de absolvenţi ai cursurilor din cadrul academiei înfiinţate de compania americană Cisco pe plan local în urmă cu peste 20 de ani.

„Povestea Cisco România este foarte strâns legată de povestea Cisco NetAcad în România, am sărbătorit anul trecut 20 de ani de Cisco Networking Academy. Evoluţia Cisco România este foarte strâns legată de evoluţia internetului, Cisco fiind o companie care a contribuit decisiv la dezvoltarea a ceea ce numim astăzi internet. La începutul internetului erau foarte multe reţele de cartier care în timp s-au unit, noi astăzi vedem doar câţiva furnizori mari de servicii, dar a fost o evoluţie. Pentru construcţia acestor reţele a fost nevoie de cunoştinţe, iar noi ne mândrim cu faptul că mulţi dintre cei care au constribuit la dezvoltarea şi la construcţia acestei reţele au trecut prin lumea şi prin educaţia Cisco. În cei 20-21 de ani de Cisco Networking Academy am avut peste 100.000 de absolvenţi, undeva la 106.000 -107.000 de studenţi, avem peste 200 de academii în România“, a declarat Dorin Pena, directorul general al Cisco România, în cadrul unei ediţii speciale a emisiunii ZF Live dedicate evoluţiei afacerilor compa­niei de pe piaţa locală.

„Noi am început activitatea în România în 1999, la un an de la înfiinţarea Cisco Networking Academy. A fost anul în care au avut loc câtea inovaţii tehnologice - Google.com a fost înregistrat, Microsoft achiziţiona atunci HotMail, unul dintre primele servicii de

e-mail, în România se lansa sistemul de telefonie mobilă GSM, a fost introdus standardul wi-fi, tot în 1997 Cisco înfiinţa la nivel mondial programul de NetAcad. Am făcut acest lucru pentru că Cisco a simţit o nevoie de educaţie, a simţit potenţialul pe care internetul putea să îl aibă, impactul pe care internetul putea să îl aibă asupra modului în care facem business,  asupra a tot ce înseamnă activitate umană. Pe baza acestei nevoi compania a decis să avanseze pe două planuri - cel mai important fiind planul de educaţie, pentru că exista potenţial şi nevoie care trebuiau acoperite. Al doilea aspect este cel tehnologic. Noi am inovat şi continuăm să inovăm în tehnologie şi să aducem în România cele mai avansate tehnologii care să ne permită să evoluăm, să avem impact în business şi să avem o colaborare mai bună între noi. Noi credem că am contribuit la creşterea acestui dome­niu, care reprezintă 5% din PIB-ul ţării, prin formarea acelor specialişti care astăzi parti­cipă la dezvoltarea IT-ului din România.“

Companiile ar trebui să fie atente la dezvoltările din industria de tehnologie şi să le adopte pentru că acestea le pot ajuta să compenseze deficitul de forţă de muncă cu care se confruntă mediul de business local, a adăugat Pena. „Trebuie doar să ne uităm la ce se întâmplă în România, în prezent există un deficit de forţă de muncă, ceea ce vine şi în urma declinului demografic pe care îl experimentăm, este din ce în ce mai greu să găseşti oameni buni, şi atunci noi răspun­dem la această problemă prin tehnologie şi prin educaţie.“

România a ars nişte etape în dezvolta­rea industriei locale de comunicaţii, lucru care i-a permis să devină una dintre ţările cu una dintre cele mai bune infrastructuri de internet din lume, a declarat în cadrul emisiunii Cristian Popescu, fost director general al Cisco România în perioada 2009-2013, în prezent managing director al SAP România.

„Este clar că România a ars nişte etape şi la un moment dat am avut câteva avantaje pentru că le-am sărit. Şi astăzi cred că stăm bine în clasamente de acces la internet, şi asta înseamnă că companiile româneşti consumă acel internet, companiile româ­neşti sunt din ce în ce mai aproape de a folosi tehnologia ca diferenţiator. Avem adopţia în România de soluţii care uneori sunt primele în Europa-primele în regiune, avem o deschidere deosebită pentru tehnologiile noi şi cred că este posibil să accesăm tehnologii noi pentru că avem baza asta de acces absolut universală. La noi este ieftin, suntem înaintea altor state mai dezvoltate decât noi din punct de vedere economic, dar noi suntem înaintea lor din punct de vedere tehnologic pentru că am sărit nişte paşi. Acoperirea naţională - acoperirea populaţiei cu acces la internet ne duce într-o zonă de top, de aceea cred că avem tot ce ne trebuie pentru a continua ritmul de adopţie a noilor tehnologii. Nu numai de adoptare, dar şi de a le dezvolta în România“, a afirmat Popescu.

Când Cisco a introdus conceptul de telefonie prin internet (IP) toată lumea a crezut că este o glumă şi că tehnologia nu va prinde, şi-a adus aminte în cadrul emisiunii Bogdan Constantinescu, în prezent mana­ging director al Printec Group România şi fost director general al Cisco România în perioada 2004-2009.

„Introducerea arhitecturii de voce, video, date a fost una revoluţionară. Când Cisco a apărut cu conceptul de telefonie IP, toată lumea zicea că este o glumă“, a afirmat Constantinescu.

În perioada în care Cons­tan­tinescu a fost şef al Cisco, în România a avut loc liberalizarea pieţei de telecom, ceea ce a dus la o explozie a cererii.

Odată cu „libera­lizarea pieţei telecom, lucru impor­tant, companiile de telecom au început să ofere şi servicii de date pe lângă cele de tehnologie,  ceea ce a încurajat fantastic competiţia între operatorii din telecom, ceea ce a dus mai departe la posibilitatea de a aduce lucruri noi pe piaţă, a fost introdusă tehnologia 3G care era la acea vreme revoluţionară şi care a permis consumul de date care să justifice şi să încurajeze nevoia de consum şi de transmitere a acestor date, lucru care s-a dezvoltat pe parcursul anilor şi a căpătat o altă dimensiune. Au început să fie din ce în ce mai mulţi jucători în piaţă, care aveau nevoie să consume date, aplicaţii, care să îşi sprijine angajaţii şi clienţii. Ca atare a fost o perioadă în care s-a construit foarte mult, s-a dezvoltat, a fost o perioadă de mare progres din punctul meu de vedere“, a relatat Bogdan Constantinescu. „În acelaşi timp, vorbind de piaţă, ce s-a întâmplat în perioada respectivă am asistat la o creştere importantă a numărului şi calităţii partenerilor Cisco“, a adăugat el.

Principala provocare din punct de vedere al tehnologiei pentru anii următori va fi cea legată de securitatea IT, a declarat în cadrul emisiunii Cătălina Niculiţă, system engineer manager în cadrul Cisco România. „Cred că în continuare securitatea rămâne principala provocare pentru că suntem într-o cursă continuă împotriva părţii <<negre>> din securitate. Şi atunci această provocare va fi permanentă în jurul nostru. Nu mă refer la securitatea internetului ci la securitatea IT, la toate lucrurile pe care le vom conecta, trebuie să le conectăm într-un mod sigur. Pe măsură ce complexitatea tuturor soluţiilor creşte este din ce în ce mai complicat să adresezi o problemă de securitate cu un produs. Nu mai există o soluţie pentru toate problemele noastre şi de aceea principala provocare a tuturor este cum gândim securitatea în orice soluţie pe care o dezvoltăm. Dacă construim o aplicaţie nouă, un senzor nou, trebuie să ne gândim şi la aspectul securităţii. Provocare care are legătură şi cu modul de a privi inovaţia. Ne-am dori ca toţi dezvoltatorii de tehnologie să aibă securitatea în minte atunci când lucrează la inovaţie“.

 

Ce au mai declarat invitaţii în cadrul emisiunii ZF Live

 

Dorin Pena, director general al Cisco România

- Interacţiunea mea cu Cisco a început încă din liceu. Am avut ocazia să fac parte din prima clasă care a absolvit cele 4 module de CCNA acum multă vreme, dar Cisco a însemnat un mod de viaţă şi o anumită abordare, acea dorinţă care s-a mulat cu ceea ce mi-am dorit şi eu de evoluţie continuă în jurul unor valori comune. Cred că aceste valori ne ajută să creştem comunitatea pe care am început să o construim acum 20 de ani în România, valori care se bazează pe respect, pe educaţie, bune relaţii între oameni şi pe progres. Probabil acestea au fost motivele care m-au ţinut în Cisco şi sunt mândru în continuare pentru că împreună cu o echipă locală ducem mai departe moştenirea Cisco.

- Atât industria cât şi lumea în general se schimbă la o viteză ameţitoare, vedem lucruri noi din ce în ce mai repede, ciclurile devin din ce în ce mai rapide în ceea ce priveşte dezvoltarea de produse. Citeam recent un raport al Cisco care spunea că până în 2022 o să avem undeva la 12,3 miliarde de dispozitive mobile conectate la reţea, ceea ce înseamnă undeva la 1,5 dispozitive în medie pe cap de locuitor al planetei.

- Trăim într-o lume din ce în ce mai conectată, acum creăm un spaţiu care este nou pentru noi, spaţiul digital unde avem provocări. Una dintre ele este complexitatea - ceea ce făceam acum 20 de ani nu mai putem face astăzi pentru a scala, pentru a răspunde unei nevoi din ce în ce mai mari a consumatorilor. Ameninţările sunt mai diverse, mai complexe şi mai greu de combătut.

- Conform Cisco, undeva la jumătate din alertele pe care le primeşte un sistem de securitate nu sunt tratate pentru că nu există un sistem care să facă acest lucru. Pentru a găsi soluţii la aceste probleme noi avem 2 direcţii foarte clare. Una dintre ele este cea tehnologică. În această zonă noi dezvoltăm soluţii multicloud şi dezvoltăm soluţii astfel încât să ne putem accesa aplicaţiile pentru a ne desfăşura activitatea indiferent de locaţia în care ne aflăm, să ne putem duce dintr-o zonă de procesare în alta, pentru a creşte productivitatea angajaţilor.

- Vrem şi am început în 2017 să reinventăm zona de reţelistică, o reţea bazată pe intenţie. Credem în zona de cyber security- securitate cibernetică- o vedem o componentă esenţială o oricărui sistem informatic şi în acelaşi timp vrem să permitem utilizatorului să aibă o experienţă de colaborare ca şi cum ar fi o experienţă reală. Pentru a atinge toate aceste obiective Cisco investeşte peste 6 miliarde în cercetare şi dezvoltare.

- În acelaşi timp, a doua direcţie despre care vorbeam este educaţie. Dacă la început Cisco Networking Academy avea foarte puţine cursuri, astăzi vorbim de cursuri în zona de IT, în zona de business, zona de programare, de integrare în diferite aplicaţii, peste tehnologiile tradiţionale ale Cisco.

 

Cristian Popescu, managing director al SAP România (fost director general al Cisco România în perioada 2009-2013)

- Erau anii aceia în care abundenţa nu era la acelaşi nivel la care se află acum de tehnologie, în sensul că lucrurile se construiau atunci. Principalele proiecte din acele vremuri (2009-2013) erau de conectivitate de voce şi date. Deci încă la vremea aceea companiile româneşti, şi în general, erau preocupate să îşi asigure conectivitatea. Cred că au fost primele proiecte din România în care companiile au început să consume IT, nu doar achiziţionând echipamente ci pe bază de abonament. Îmi aduc aminte contractele cu BCR şi Raiffeisen pe care Cisco le-a făcut cu Telekom, în care băncile nu mai doreau să posede echipamentele pentru a-şi realiza serviciile.

- În vremea aceea era importantă videoconferinţa. Mi-aduc aminte că una dintre îngrijorările mele erau călătoriile. Spre norocul meu din punct de vedere a călătoriilor, în 2009, Cisco lansa Telepresence - o soluţie de videoconferinţă de înaltă calitate care le permitea companiilor să-şi diminueze costurile. Alt lucru a fost convergenţa vocii şi a datelor, securitate şi alte servicii. Cred eu că astăzi suntem unde suntem şi din cauză că internetul a venit când a trebuit şi s-a putut consuma facil.

- Nu a fost lansat atunci, dar atunci a avut loc penetrarea masivă pe piaţă vocea peste internet, moment în care am reuşit să folosim infrastructura de date şi să punem pe infrastructura de date informaţii în timp real, iar reţeaua a fost în stare să transporte dintr-un capăt în altul informaţia în timp real, a fost momentul în care puterea reţelei s-a ridicat la un alt nivel permiţând voce, date, video.

- Acum avem o bază construită, avem o abundenţă de internet, avem informaţie abundentă, avem generaţii care atrag giganţi în România pentru a continua angajările şi pentru a face din România un star pe piaţa de IT globală. Cred că urmează evident îndreptarea către tehnologii mai moderne şi felul în care se integrează toate aplicaţiile, reţeaua, utilizatorii, diveceurile, în momentul acesta cred că vine un punct în care integrarea va fi şi mai naturală, şi mai inteligentă, şi va facilita şi mai mult eficienţa inovaţiei.

- Una din provocări cred că va fi felul în care vom putea să consumăm inteligenţa artificală, felul în care vom putea să înglobăm în procesele de business, în viaţa noastră inteligenţa artificială astfel încât să tragem maximul de folos.

- În toate domeniile inteligenţa artificială vine şi o simţim mai mult sau mai puţin, o avem din căutările pe internet, o avem acum din tot felul de mecanisme predictive, o avem în felul în care o putem îngloba şi consuma foarte facil. La SAP avem sisteme care elimină prin inteligenţa artificială interfeţe complicate, munca umană repetitivă, şi dacă reuşim să eliberăm resursa umană care făcea muncă repetitivă şi să o ducem în zona în care crează va fi un beneficiu pentru toată lumea.

 

Bogdan Constantinescu, managing director Printec Group România (fost director general al Cisco România în perioada 2004-2009)

- România a avut nevoie de foarte multă securitate pentru că era un cadrul mult prea deschis, total incontrolabil. Am avut în acea perioadă o cerere extrem de susţinută de soluţii de securitate care să construiască reţelele private şi care să ofere un cadru în care companiile îşi desfăşurau activitatea şi puteau fi sigure că sunt stăpâne pe datele pe care le folosesc.

- Partea de mobilitate a transformat major întreaga industrie.

- În 2001 vorbeam cu băncile despre migrarea de la X25 către IP, una din băncile din România a făcut primul pas şi a migrat spre tehnologia IP, era prima din grup, prima din regiune. A decis să facă acest pas pentru mai multe motive, pe de o parte comunitatea tehnică foarte puternică, iar stadiul de dezvoltare a pieţei de atunci permitea o astfel de infrastructură. Dacă începeam să prezentăm într-un mod cu totul vizionar ideea de telefonie IP şi multă lume se uita cu neîncredere în 2009 vorbeam de teleprezenţă, vorbeam de unde mai putem să mergem să propunem tehnologie IP, pentru că deja adoptarea tehnologiei era la nivel naţional.

- Dacă în 2001 vorbeam de infrastructură, în 2009 vorbeam de soluţii, de aplicaţii, de cum mă ajută pe mine Cisco şi networkingul în general să implementez o soluţie de ERP, de interacţiune cu clienţii, cum implementez această soluţie de comunicare la nivelul companiei, era cu totul altă discuţie care presupunea şi alţi oameni, alt nivel de implicare şi de integrare cu alţi jucători. Compania în care lucrez acum este specializată pe zona de plăţi electronice şi observăm şi aici o schimbare majoră, în felul în care băncile interacţionează cu clienţii. Fiecare client îşi doreşte să facă ce are nevoie cât mai uşor, să îi fie cât mai la îndemână, din ce în ce mai multe aplicaţii şi soluţii merg spre client, plecând din zona infrastruturii propriu zise a băncii, iar acest concept se extinde foarte mult în afara zonei financiar-bancare. Mi se pare că ce facem oi acum este foarte mult pe o graniţă între zona de banking şi zona de smart services, spre exemplu, noi am pornit câteva proiecte în zona de smart city şi selfservice – staţiile de biciclete iVelo- am plecat de la ideea de tranzacţii care a fost corul discuţiei, dar am mers până la capăt şi am construit întreg proiectul şi cred că este o alăturare care are sens pentru orice dimensiune a vieţii, într-un oraş. Nu văd de ce nu aş putea folosi zona de self service pentru a achiziţiona bilete, pentru a interacţiona cu autorităţile, cu spitalele, cu şcoala, etc, aplicabilitate universală.

- Numărul de carduri a crescut extrem de puternic. Asistăm la o schimbare majoră în zona financiar bancară, în ce măsură, canalele prin care ajungem la clienţi încep să se întrepătrundă, şi aproape oricine poate oferi clientului final servicii bancare, că este vorba de retail, de operator telecom, cu toţii ajung la noi clienţi şi pot să ne ofere un pachet integrat de servicii care pot include serviciile financiare.

- Foarte uşor se pune problema unei competiţii acerbe, cred că ce va duce lucrurile înainte, lucru din ce în ce mai mult acceptat şi înţeles, este parteneriatul. Iniţiativele şi directiva PSD2 permite unui operator indiferent de industria în care activează să lucreze cu o bancă şi să poată oferi servicii de calitate clientului. Banca poate folosi acest client pentru a ajunge la noi şi a ne face viaţa mai uşoară.

Este o piaţă într-o transformare dramatică, poate la fel de importantă ca transformarea din anii 2000 cu networkingul, dar nu este o transformare tehnologică pentru că tehnologia este deja acolo.

Din fericire şi din păcate, tehnolgia având o viteză incredibilă de a se reîmprospăta, va fi întotdeauna acolo, marea provocare va fi cum construim modelul de business să folosim tehnologia.

- Cred că inteligenţa artificală va fi la fel de inteligentă ca utilizatorul. Poate să facă orice îi ceri, depinde ce îi ceri, datele sunt acolo, ai acces la ele, ce faci cu acele date şi ce ceri să se întâmple în aşa fel încât businessul tău să fie important, să fie semnificativ, ţine doar de tine cum ştii să ceri lucrurile astea.

 

Cătălina Niculiţă, system engineer manager în cadrul Cisco România

- Lucrez în Cisco România din 2006, în Cisco din 2005. Am început urmând un program de training numit Cico Sales Asociates Program în Amsterdam, un an de muncă intensiv, foarte multe examene,în urma cărora m-am întors în Cisco România ca inginer de sistem. Apoi a urat o perioadă de mai bine de 7 ani foarte intensă, iar apoi am devenit system engineer manager şi acum coordonez echipa tehnică. În ultimii ani am văzut toate tehnologiile crescând din punct de vedere al complexităţii.

- Acum 20 de ani când a intrat Cisco în România a adus o tehnologie nouă care este cunoscută sub denumirea de MPLS. Încercăm să respectăm standardele, dar de foarte multe ori se întâmplă ca un standard să nu existe, să vrem să realiză ceva nou, şi pentru că standardul nu există dezvoltăm noi acea tehnologie. Dacă ideea este bună şi tehnologia este folosită, mai târziu apare procesul de standardizare care de cele mai multe ori nu respectă 100% implementarea noastră şi automat ne aliniem şi noi cu acel standard. Practic MPLS-ul pe care acum toată lumea îl ştie a început la Cisco în urmă cu 20 de ani şi purta denumirea de task switching.

- Acum 20 de ani proiectele erau foarte mari şi inovatoare, nu exista nimic asemănător. Pe măsură ce timpul a trecut a crescut foarte mult complexitatea soluţiilor, a tehnologiilor, şi practic acum vedem mai multă inovaţie ducându-se în direcţia în care integrăm mai multe zone, arhitecturi, reuşim să creăm soluţii care să combine mai multe soluţii, să preluăm cât mai multe date din cât mai multe surse şi să ne îndreptăm spre zona de machin learning, inteligenţă artificială. Inovaţia a definit mereu compania Cisco, avem mai  multe moduri în care abordăm inovaţia. Tradiţional şi în continuare cel mai mare este inovaţia internă şi avem mai mult de 25.000 de ingineri la nivelul grupului care sunt implicaţi în inovaţie. Cercetăm şi dezvoltăm în permanenţă cât de multe soluţii şi tehnologii noi putem, iar atunci când simţim nevoia să aducem ceva nou mult mai repede pe piaţă apelăm la partea de achiziţii, de companii foarte mari care erau numărul unu sau doi în piaţa lor şi prin aceste achiziţii am reuşit să intrăm mult mai rapid într-un segment nou de piaţă.

- Parteneriatele sunt o modalitate nouă prin care lumea inovează astăzi. Noi avem parteneriate interesante cu Google şi Amazon în zona de cloud, cu Apple şi mai nou cu Samsung în zona de wifi şi telefonie mobilă, parteneriate care nu se referă la acorduri financiare sau economice ci la dezvoltarea anumitor integrări din punct de vedere tehnic, integrări pe care nu le putem face niciunul de unul singur. Într-un parteneriat tehnologic este nevoie ca ambii jucători să lucreze împreună, să dezvolte o modalitate prin care două soluţii să comunice între ele.

- Există un decalaj din punct de vedere a dimensiunii şi aici  nu avem cum să concurăm cu proiectele realizate în ţările mari din Vest, însă, din punct de vedere tehnologic oamenii din România sunt foarte bine pregătiţi. În România există o reţinere iniţială în a adopta o tehnologie nouă, dar este suficient ca cineva să o adopte moment în care practic se dă startul la inovaţie. Suntem un popor inovator şi deschis la soluţii noi.

- Ceea ce caracterizează momentul actual o reprezintă soluţiile care integrează mai multe arhitecturi, spre exemplu, avem o platformă nouă de orchestrare numită DNA Center, care preia date şi coordonează mai multe elemente diferite astfel încât datele preluate să fie analizate în mod unitar, să se poate face anumite predicţii prin care putem să identificăm o posibilă sursă, o posibilă problemă care poate apărea în reţea, o deviaţie şi se pot rezolva problemele mult mai uşor şi se pot sugera mult mai multe lucruri care pot îmbunătţi performanţa reţelei. Am trecut practic de la a integra o soluţie simplă, la a integra mai multe soluţii şi de a optimiza tot  ceea ce înseamnă trafic şi aplicaţii în jurul nostru.

- Când mergem la prezentări şi discutăm de inovaţie şi tehnologii de viitor, machine learning, IOT şi AI sunt subiectele fierbinţi, când ne referim la soluţii concrete care pot ajuta acum viaţa clienţilor vorbim de 2 soluţii - Hyperflex şi Software-Defined WAN, ambele sunt cumva similare, sunt în zona de software design.
Hyperflex -  este o soluţie integrată care combină partea de servere, de networking şi de storage într-un singur ansamblu unitar uşor de administrat, Software-Defined WAN face ca utilizarea liniilor de internet să devină mult mai eficientă. Scopul acestor soluţii este să facem viaţa clienţilor cât mai uşoară şi să facem tehnologia cât mai utilă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO