Business Internaţional

„Această piaţă seamănă cu un dezastru“: Comerţul pe cea mai populară rută maritimă se prăbuşeşte, iar marile porturi americane lâncezesc. Economia mondială este bolnavă

„Această piaţă seamănă cu un dezastru“:...

Autor: Bogdan Cojocaru

23.11.2015, 00:07 3735

Un indicator important al transportului internaţional de mărfuri a atins minimul istoric, după ce în doar trei săptămâni traficul pe mare între Asia şi Europa de Nord s-a prăbuşit cu 70%. În SUA, la principalele terminale portuare s-a înregistrat prima scădere din ultimul deceniu a importurilor în plin sezon de transporturi.

Tot aici, companiile petroliere se aşteaptă să fie lovite de un val de defaulturi provocat de prăbuşirea cotaţiilor ţiţeiului. Preţurile cuprului şi nichelului, printre cele mai folosite metale industriale, sunt la cele mai scăzute niveluri din ultimii 6, respectiv 12 ani. Exporturile de ceasuri elveţiene consemnează cea mai amplă scădere din ultimii
şase ani.
Costurile transportului internaţional al materiilor prime cu vaporul au scăzut la cel mai redus nivel înregistrat vreodată, scrie Bloomberg. Indicele Baltic Dry Index, indicator
al transportului naval pentru orice, de la cărbune la minereu de fier, a încheiat săptămâna trecută la 498 de puncte, o cotă nemaiatinsă în istoria de 30 de ani a indicatorului. Acest indice este considerat barometru al economiei mondiale. Durerea transportatorilor navali este provocată de economia Chinei, care după decenii de creştere accelerată, mai mult sau mai puţin credibilă, dă semne brutale că încetineşte. China este printre cei mai mari consumatori de materii prime din lume.
„Această piaţă seamănă cu un dezastru şi actualele cote reflectă tocmai aceasta. Pare înspăimântător şi nu cred că va fi viaţă pe această piaţă în viitorul apropiat“, spune Eirik Haavaldsen, analist la Pareto Securities din Oslo. Tot China este cea care în anii de boom a adus indicatorul la maximul istoric în deceniul trecut. Achiziţiile de minereu de fier ale acestei ţări vor creşte cu doar 1% anul acesta, cel mai lent ritm din şase ani, potrivit calculelor Clarkson Plc, cel mai mare broker din industria transportului naval. De asemenea, comerţul internaţional cu această materie primă, pe baza căreia este fabricat oţelul, va avea cea mai slabă creştere de după 2001. Slăbeşte, de asemenea, cererea pentru cărbune, a doua cea mai transportată marfă. Baltic Dry Index s-a prăbuşit cu peste 36% anul acesta.
 
De la Reuters vine o veste şi mai înspăimântătoare. Preţurile transportului naval de mărfuri din porturile din Asia în cele din Europa de Nord s-au prăbuşit cu 28% săptămâna trecută, au declarat pentru agenţie o sursă care are acces la datele pe baza cărora este calculat Shanghai Containerized Freight Index. În trei săptămâni aceste costuri au scăzut cu 70%. Ruta Asia - Europa de Nord este cea mai aglomerată din lume.
 
În SUA, activitatea redusă din cele mai mari porturi provoacă temeri că economia încetineşte. Importurile au scăzut atât în septembrie, cât şi în octombrie la toate cele
mai mari trei porturi americane de mărfuri, potrivit cifrelor Zepol Corp., analizate de The Wall Street Journal. Între august şi octombrie, importurile care trec prin terminalele
de containere din Los Angeles, Long Beach şi New York au scăzut cu 10%. Perioada este de obicei una de vârf pentru transportul naval de mărfuri. Porturile în cauză pot primi jumătate din mărfurile intrate în SUA pe mare. Perioada analizată este, de asemenea, importantă pentru economia americană. Volumul mare al importurilor poate semnala încredere din partea producă torilor şi retailerilor, or în acest sezon activitatea portuară nu a crescut, ci a scăzut considerabil.
 
Elveţienii nu au motive de bucurie din cauza a cel puţin unui indicator macroeconomic. Exporturile de ceasuri elveţiene, semn de bunăstare economică globală, au
plonjat cu 12% în octombrie. Livrările pe cea mai mare piaţă a acestei industrii, Hong Kongul, s-au prăbuşit cu 39%.
„Anul 2015 este unul pe care producătorii de ceasuri ar vrea să-l uite“, spune Jon Cox, analist la Cheuvreux. Livrările către SUA s-au redus cu 12%. Exporturi mai mici
înseamnă cert un lucru: locuri de muncă desfiinţate.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO