Business Internaţional

Achiziţiile chinezeşti din Germania au ca ţintă în special sectoare care pot face din China un lider mondial al tehnologiei

Cancelarul german Angela Merkel, alături de preşedintele chinez Xi Jinping

Cancelarul german Angela Merkel, alături de preşedintele chinez Xi Jinping

Autor: Bogdan Cojocaru

24.05.2018, 00:07 5323

Un studiu german a găsit că achiziţiile făcute de firmele chinezeşti în Germania sunt companii din sectoare strategice în care China  vrea să ajungă forţa do­mi­nantă până în 2025. Achiziţiile chi­nezeşti au început de ceva timp să-i alar­meze pe liderii de la Berlin. Problema este că firmele germane au nevoie de investitori şi vor să fie cumpărate.

În luna septembrie a anului trecut, compania chinezească Advanced Tech­no­logy & Materials (AT&M), sub­si­diară a companiei de stat China Iron & Steel Research Institute Group, a făcut o ofertă de peste 100 de milioane de euro pentru o participaţie de 75% din Co­tesa, furnizor de com­ponente pentru industria aeronautică. Com­paniei germane îi place să se laude că fără componentele sale din plastic şi silicon avioanele Airbus nu pot zbura.

Însă înainte ca AT&M şi Cotesa să încheie vreun acord final, mi­nisterul econo­miei, din ce în ce mai nervos, a intervenit şi a deschis o investigaţie amplă despre im­plicaţiile pe care preluarea le-ar avea asupra siguranţei naţionale, scrie Handels­blatt.

După luni de frustrări şi întârzieri, preluarea a primit undă verde de la Berlin. Însă procesul dureros a lăsat o impresie neplăcută companiilor care caută investitori. Nu s-ar fi ajuns la o astfel de investigaţie dacă oferta ar fi venit de la un investitor norvegian sau american, spune CEO-ul Cotesa Jˆrg H¸sken.

Guvernul a devenit mai prudent în 2016, după ce producătorul chinez de electro­cas­nice Midea a cumpărat cu 4,5 miliarde de euro producătorul de roboţi cu tehnologie de vârf Kuka. După achiziţie, a început trans­ferul producţiei în China, proces în care au fost efectuate concedieri în Germania. Managementul Kuka nu s-a aratăt alarmat. Accesul la uriaşa piaţă chi­neză este prea atrăgător.

„Chinezii ne înţeleg. Pentru prima dată avem un investitor strategic cu perspective pe termen lungî, a explicat CEO-ul de la Cotesa. Acum, compania are în plan o expansiune majoră. Este deja furnizor pentru Airbus şi Boeing şi intenţionează să ajungă la producătorul chinez de aeronave Comac.

Un investitor nou înseamnă afaceri noi. „Va fi o nouă fabrică în Chinaî, spune Zhang Jinhua, analist la fondul de investiţii QFAT, mediator în achiziţia Cotesa. Aceasta nu este prima dată când AT&M încearcă să-şi stabilească un cap de pod în Germania. În urmă cu un deceniu, compania a lansat un parteneriat extins cu Odersun, producător de tehnologie pentru panouri solare. Însă extinderea nemţilor pe piaţa chineză a fost un eşec şi compania şi-a cerut falimentul în 2012.

Faţă de acum 10 ani, Beijingul are ca strategie pe termen lung să transforme China din fabrica lumii într-un lider în tehnologie. Strategia se cheamă „Made in China 2025î, notează revista Quartz. China investeşte peste tot în Europa, însă cele mai preţioase trofee sunt companiile germane de tehno­logie şi inginerie.

Un studiu al Bertelsmann Foundation†a analizat date privind sectoarele din economia germană pe care China le-a luat la ţintă cu investiţiile sale şi a concluzionat că „achi­ziţiile de participaţii la companii străine fac clar parte din strategiaî  Made in China 2025.

Bertelsmann a examinat 175 de tranzacţii de fuziuni şi achiziţii din perioada 2014-2017 care pot fi considerate investiţii străine directe şi a găsit că aproape două treimi dintre acestea au ţintit 10 sectoare în care China vrea să ajungă forţa dominantă până în 2025. Doar 20% dintre investiţiile chineze au fost făcute de companii de stat, dar aceasta nu înseamnă că firmele private nu pot acţiona ghidate de Beijing. Autorii studiului notează că atunci când o firmă cumpără o participaţie mai mare de 10%, scopul este în general acela de a prelua controlul.

În Germania, cele mai multe dintre investiţiile analizate au fost făcute la companii care oferă tehnologie de eficientizare a consumului de carburant şi know-how pentru sisteme alternative de transmisie pentru industria auto. Achiziţiile au urmărit şi companii din robotică, biomedicină şi care furnizează sisteme de producere a energiei.

China a investit mai mult ca niciodată în Germania în 2017, circa 11 miliarde de euro, potrivit unui studiu al EY citat de Sueddeutsche Zeitung. Cele mai multe tranzacţii au implicat investitori cu bazele la Hong Kong, care nu sunt afectaţi de controalele de capital stricte impuse de Beijing. Investiţiile făcute de companiile chineze în UE anul trecut însumează 30 de miliarde de euro, al doilea cel mai ridicat nivel din istorie.  Sectoarele care au primit cele mai multe investiţii sunt cel de transport, utilităţi şi infrastructură (15,3 miliarde euro), al tehnologiei informaţiei şi al comunicaţiilor (4,8 miliarde de euro) şi cel al proprietăţilor imobiliare şi al ospitalităţii (2,9 miliarde euro).

Pentru perioada 2000-2017, campionul UE  al ISD-urile chineze este Marea Britanie (42,2 miliarde euro), urmat de Germania (20,6 miliarde euro) şi Italia (13,7 miliarde euro). Investiţiile din Europa de Est sunt cu mult mai mici decât cele din Vest. Dintre statele est-europene, cele mai multe investiţii chineze le-a primit Ungaria (2,1 miliarde euro).

În Germania, recent, compania chineză din sectorul electricităţii SGCC, un colos deţinut de stat, şi-a reînnoit oferta de a cumpăra 20% din 50Hertz, unul dintre cei patru operatori locali de reţele de transport de electricitate. Berlinul este îngrijorat. Îngrijorate sunt şi companiile rivale.

În februarie, guvernul a spus că este mai „vigilentî după ce Geely Automotive a preluat o participaţie de 10% la Daimler.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO