Business Internaţional

Adevărata faţă a industriei auto germane: este la fel de imorală ca băncile, minte pentru bani, dar este vitală pentru economie

Cancelarul german Angela Merkel probând un automobil nemţesc

Cancelarul german Angela Merkel probând un automobil nemţesc

Autor: Bogdan Cojocaru

01.08.2017, 20:47 2254

La aproape doi ani de la explozia iniţială, scandalul Dieselgate i-a adus pe marii producători auto germani în poziţia  de a se lupta pentru soarta motoarelor diesel, o bătălie care merită dusă, după cum spune unul din executivii de top din industrie, şi de a concura cu băncile pentru cele mai negative titluri de ştiri.

De asemenea, pe măsură ce scandalurile se propagă în cercurile guvernamentale, devine clar că Berlinul încearcă să-i protejeze pe producătorii de maşini. Dimensiunile industriei auto germane explică de ce guvernul îi apără pe constructorii de maşini şi amână deciziile importante. Pentru început, merită spus că acţionari ai BMW şi Daimler sunt sponsori importanţi ai partidului conservator condus de cancelarul Angela Merkel.

Uniunea Creştin-Democrată (CDU) a cancelarului a primit în prima jumă­tate a anului 1,9 milioane de euro în do­naţii private mari, potrivit datelor ofi­ciale, scrie Deutsche Welle. Miliardarul Stefan Quandt, acţionar de top al BMW, a donat 50.000 de euro către CDU şi formaţiunii liberale Partidul Liber-Democrat (FDP). Daimler a donat 100.000 de euro către CDU şi către rivalii acestui partid, SPD, formaţiune social-democrată aflată şi ea la guvernare. CDU a primit cele mai multe dintre donaţiile mari.

Directorii executivi ai BMW, Daimler şi Volkswagen ar trebui să dis­cute miercuri la Berlin cu repre­zentanţi ai guvernului despre viitorul motorului cu combustie internă. O industrie de top germană este pe cale să încaseze o lovitură puternică. Indus­tria cuprinde peste 1.300 de companii cu personal de cel puţin 20 de salariaţi. 28 dintre cei mai mari furnizori pentru industria auto sunt din Germania. Industria auto asigură lo­curi de muncă pentru circa 828.000 de an­gajaţi în Germania. Aceasta în­seam­nă nu mai puţin de 14% din forţa de muncă a industriei manufacturiere ger­mane. Doar VW are aproape 600.000 de an­gajaţi în afara Germaniei. Anul trecut, industruia auto a generat vânzări de 407 miliarde de euro. Circa 63% din aceste venituri au fost obţinute din străinătate. Sectorul auto contribuie cu aproape 3% la PIB-ul german şi cu 20% la exporturile totale. Companiile ger­mane din sectorul auto sunt respon­sabile pentru peste 60% din creşterea din cercetare şi dezvoltare din Europa.

Succesul producătorilor auto are o bază nu tocmai fair-play. Întâl­nirea de as­tăzi dintre directorii pro­ducătorilor auto şi reprezentanţii guver­nului vine în pli­nă controversă faţă de un posibil car­­tel format de constructori de decenii.

Volkswagen, Audi, BMW, Porsche şi Daimler sunt acuzaţi de înţelegeri secrete în privinţa mai multor chestiuni le­gate, printre altele, de tehnologie, cos­turi, furnizori şi chiar preţurile sis­temelor de tratare a emisiilor poluante, pen­­tru a trece în faţa concurenţei. Spre exem­plu, companiile s-ar fi înţeles să facă rezervoarele de uree prea mici pen­tru purificarea eficientă a gazelor rezul­tate din arderea combustibilului în mo­toarele diesel. Autorităţile UE antitrust au deschis o anchetă în acest caz.

Zilele trecute, oficiali ai autorităţii anti-fraudă a UE, OLAF, au dezvăluit că VW şi-a asigurat fraudulos un împrumut de 400 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Investiţii pentru dezvoltarea motorului aflat în centrul scandalului Dieselgate, scrie Politico. Oficialii au spus că au deschis ancheta în noiembrie 2015, anul exploziei Dieselgate.

Împrumutul, stabilit în 2009, ar fi trebuit să ajute cel mai mare constructor auto al lumii să dezvolte un motor care s-ar fi ridicat la standardele din ce în ce mai stricte privind emisiile poluante din UE şi SUA. Anchetatorii europeni au concluzionat că VW şi-a asigurat creditul prin „fraudă“ şi „înşelăciune“.

Ministrul german al transporturilor Alexander Dobrindt le-a spus duminică constructorilor auto că „au responsabilitatea să reconstruiască încrederea şi să-şi repare greşelile“.

Presa germană a scris că Autoritatea Federală Germană pentru Transportul Motorizat (KBA), o agenţie guvernamentală, şi-a cenzurat propriile rezultate de anchetă privind practica constructorilor auto de a trişa în testele de poluare. Spre exemplu, agenţia ştia în urmă cu un an că Porsche avea instalat software ilicit pentru falsificarea nivelurilor de emisii ale motoarelor diesel în teste dar a amânat publicarea informaţiilor sub presiunea industriei. KBA aparţine de ministerul transporturilor condus de Dobrindt (din partidul Angelei Merkel).

În urmă cu câteva săptămâni, puternicul grup de lobby german Asociaţia Industriei Autoa emis un comunicat intitulat „interzicerea motoarelor cu combustie este o decizie greşită“ în care spune că a da prioritate mijloacelor de locomoţie alternative în detrimentul automobilelor convenţionale este ceva vătămător şi incorect pentru industria germană.

Berlinul a intervenit la nivelul guvernării UE pentru relaxarea normelor privind emisiile poluante. Acum însă majoritatea nemţilor sunt în favoarea interzicerii maşinilor cu motoare diesel care nu se ridică la nivelul standardelor de emisii. O instanţă de judecată din Stuttgart, oraşul în care Daimler îşi are sediul central, a decis recent tocmai în acest sens pentru a reduce poluarea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO