PZU - Maspex - Mol, o alianţă extraordinară est-europeană, cu o putere financiară şi experienţă care ar putea rivaliza cu cele ale multor companii mari din Vest; o alianţă care i-a intrigat pe mulţi. Oficialii PZU au spulberat repede starea de reverie. „Nu avem nicio intenţie să investim în acest sector. Nu intenţionăm să devenim acţionari la producători de bere deoarece ne concentrăm pe afacerile noastre principale“, a declarat recent la o conferinţă de presă Michael Krupinski, preşedintele PZU. Se pare că şi Mol s-a hotărât să nu intre în această afacere.
Vestea despre crearea unei alianţe PZU - Maspex - Mol a fost adusă de Reuters, care a citat surse apropiate situaţiei.
Comentariile lui Krupinski au trezit diverse speculaţii, printre care o posbilă neînţelegere între polonezi şi maghiari, retragerea PZU pentru că preţul este prea mare sau pur şi simplu informaţii eronate. PZU, un asigurător controlat de stat, achiziţionează de la UniCredit banca poloneză Bank Pekao. Maspex, prezent şi în România cu facilităţi de producţie, pare să fie în continuare interesat de activele locale ale SABMiller şi caută surse de finanţare.
Oricât de ciudată ar fi o alianţă de business de genul PZU - Maspex - Mol, ea ar avea fundament. Despre Mol, la care statul maghiar este acţionar, se spune că este presat acasă să creeze mai multe locuri de muncă. Grupul a luat în calcul producători de bere pentru strategia sa de a-şi transforma reţeaua de benzinării „într-o afacere cu bunuri de consum şi servicii“, după cum scrie Financial Times.
Ungaria şi Polonia, gazdele a două dintre cele cinci active scoase la vânzare de SABMiller în Europa de Est, au guverne care insistă cu ideea de a readuce în mâini maghiare şi poloneze afacerile şi brandurile locale. Prin privatizările post-comuniste părţi mari din economiile est-europene au ajuns în mâini străine.
Cel mai preţios activ scos la vânzare de SABMiller este Plzensky Prazdroj, cel mai mare producător de bere din Cehia şi proprietarul renumitului brand Urquell. De vânzare sunt şi cel mai mare berar polonez, Kompania Piwowarska, care produce Tyskie şi Lech, şi Ursus, liderul pieţei româneşti. Celelalte „bijuterii“, Topvar din Slovacia şi Dreher din Ungaria, ocupă locul doi pe pieţele lor. Partea proastă a ofertei de vânzare (activele depăşesc 5 miliarde de euro ca valoare) este că aceste pieţe, deşi sunt mari, sunt saturate şi cresc lent. Competiţia preţurilor erodează serios marjele. Vânzarea, care s-ar putea finaliza în următoarele săptămâni, face parte din strategia preluării de 71 de miliarde de lire sterline a SABMiller de către Anheuser-Busch InBev.
Producători europeni precum Heineken şi Carlsberg s-ar lovi probabil de probleme legate de competiţie dacă licitează pentru activele SABMiller.
Favoritul cursei este Asahi, companie din Japonia care a acceptat în aprilie să cumpere brandurile vest-europene ale SAB Peroni şi Grolsch şi producătorul britanic Meantime. Un alt concurent puternic este China Resources. Interesaţi sunt şi câţiva investitori financiari. Ei au în vizor brandurile pentru cash flow.
Târcoale dau şi baroni locali. Petr Kellner, cel mai înstărit om de afaceri din Cehia, este unul dintre ei. Kellner deţine firma de investiţii PPF Group. R2G, tot o companie de investiţii cehească, înfiinţată de baronul anvelopelor Oldrich Slemr, a fost de asemenea atrasă de mirosul afacerii.
Vânzarea a trezit şi interesul Kulczyk Investments, firmă înfiinţată de fostul miliardar polonez Jan Kulczyk, căruia investiţiile în sectorul polonez al berii îi aduseseră o participaţie de 3% la SABMiller. Kulczyk a murit anul trecut.