Business Internaţional

Barack Obama nu are mila pentru simbolurile capitalismului american: General Motors si Chrysler trebuie sa intre in faliment

Barack Obama nu are mila pentru simbolurile capitalismului american: General Motors si Chrysler trebuie sa intre in faliment
02.04.2009, 00:00 27

Presedintele american Barack Obama considera ca un faliment rapid negociat reprezinta cea mai probabila cale spre restructurare pentru General Motors, conform unor surse familiare cu situatia, citate de Bloomberg.

In acelasi timp, Obama este pregatit sa lase Chrysler sa intre in faliment si sa fie vandut pe parti daca al treilea mare producator de automobile american nu va putea forma o alianta cu Fiat, au declarat membri ai Congresului informati in legatura cu situatia GM si Chrysler inainte ca presedintele sa declare cu doua zile inainte ca planurile de viabilitate ale producatorilor auto nu sunt suficiente.
Presedintele i-a acordat companiei GM 60 de zile pentru a veni cu reduceri de costuri si datorii mai ample decat cele incluse de cel mai mare producator auto american in cadrul planului prezentat luna trecuta. Un faliment rapid pare sa fie inevitabil, au declarat membrii Congresului si alte surse familiare cu situatia. Obama a aprobat personal decizia de a-i cere CEO-ului GM Rick Wagoner sa demisioneze, pas pe care acesta l-a facut pe 29 martie.
Falimentul GM ar marca prabusirea unui simbol corporatist care nu mai tarziu de 2004 inregistra un profit de 2,8 miliarde de dolari.
In urma declinului puternic al vanzarilor de automobile SUV si pickup pe fondul cresterii preturilor la benzina, dublat de criza pietelor de credit, GM a pierdut 82 de miliarde de dolari in ultimii patru ani, pierderi ce au determinat compania sa caute sprijinul guvernului pentru a supravietui.
„Pozitia presedintelui nu s-a schimbat. Acesta doreste in continuare o restructurare semnificativa fara faliment daca acest lucru va fi posibil", a declarat un oficial al Casei Albe.
„Ne concentram pe accelerarea restructurarii noastre operationale si reducerea datoriilor din bilant. GM va lua toate masurile necesare pentru o restructurare reusita", a declarat Renee Rashid-Merem, purtatoare de cuvant a GM.
GM si Chrysler au primit fonduri in valoare de 17,4 miliarde de dolari din luna decembrie pentru a evita falimentul, in conditiile in care vanzarile de automobile au atins minimul ultimilor 27 de ani. Producatorii incearca sa-si reduca datoriile si personalul si sa taie din costurile legate de serviciile medicale pentru a castiga sprijin suplimentar de 21,6 miliarde $.
Obama a declarat ca planurile de redresare ale acestora nu sunt suficiente. El a impus GM un termen limita pentru a se „restructura in mod fundamental" si a declarat ca va lua in considerare acordarea de noi fonduri Chrysler numai daca producatorul incheie un parteneriat cu Fiat in 30 de zile. Presedintele american inca se asteapta ca GM sa incerce sa evite falimentul prin negocieri cu detinatorii de obligatiuni si sindicatul UAW si ca Chrysler sa continue discutiile cu Fiat, desi oficialii administratiei nu sunt optimisti, spun sursele citate.
Guvernul se gandeste probabil sa aduca GM si Chrysler in faliment si sa vanda mai apoi cele mai bune active ale acestora pentru a forma noi companii, arata Rod Lache, analist in cadrul Deutsche Bank. Procesul ar reprezenta o modalitate de a evita mentinerea producatorilor in faliment pe o perioada prea mare ce le-ar putea afecta vanzarile de automobile.
GM are deja un plan de urgenta referitor la o noua companie care i-ar reuni cele mai bune active intr-o entitate care ar putea fi mai tarziu vanduta, au declarat consultanti ai companiei. Participatiile oricaror creditori ce nu sunt de acord cu planul ar fi reduse in faliment.
Conform planului, compania ar fi impartita in entitati „bune" si „rele". Noul GM ar include marci ca Chevrolet si Cadillac si operatiuni straine de valoare. Marcile neprofitabile si obligatiile financiare ar fi separate.
In timp ce noua companie ar putea fi creata in 30 de zile, GM putand opera fara intrerupere, falimentul ar putea dura mult mai mult, concentrandu-se pe activele neperformante.
In acelasi timp, GM ar urma sa incerce sa incheie un nou acord cu sindicatele UAW inainte de a intra in faliment.
Planul GM ar avea drept obiectiv sa demonstreze consumatorilor, contribuabililor si guvernului ca noul GM poate supravietui si concura in sectorul auto ca o companie viabila.
Planurile presedintelui SUA pentru gigantul GM
  • Compania ar urma sa fie impartita in entitati „bune" si „rele", dupa modelul propus deja si in cazul bancilor.
  • Cele mai bune active ar fi reunite intr-o entitate care ar putea fi mai tarziu vanduta.
  • Noul GM ar include marci ca Chevrolet si Cadillac si operatiuni straine de valoare.
  • Marcile neprofitabile si obligatiile financiare ar fi separate.
  • Noua companie ar putea fi creata in 30 de zile, GM putand opera fara intrerupere.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO