Business Internaţional

Brexit: sperietoare, catastrofă, şantaj, oportunitate, marketing şi publicitate

Der Spiegel, cea mai mare revistă de afaceri din Germania, îi imploră pe englezi: „Vă rugăm, nu plecaţi!“. Mesajul, adresat vorbitorilor de germană şi engleză şi  promovat într-o ediţie specială vândută la un preţ redus la jumătate, îi face pe editorii de la FT să-şi pună întrebări. Ce vrea de fapt revista germană? Apelul pare o încercare, una neobişnuită, de a influenţa opinia publică din Marea Britanie.

În poză, Boris Johnson, fost primar al Londrei şi acum figură proeminentă a campaniei pentru Brexit

Der Spiegel, cea mai mare revistă de afaceri din Germania, îi imploră pe englezi: „Vă rugăm, nu plecaţi!“. Mesajul, adresat vorbitorilor de germană şi engleză şi promovat într-o ediţie specială vândută la un preţ redus la jumătate, îi face pe editorii de la FT să-şi pună întrebări. Ce vrea de fapt revista germană? Apelul pare o încercare, una neobişnuită, de a influenţa opinia publică din Marea Britanie. În poză, Boris Johnson, fost primar al Londrei şi acum figură proeminentă a campaniei pentru Brexit

Autor: Bogdan Cojocaru

13.06.2016, 00:05 3432
Ieşirea Marii Mritanii din UE este, prin încărcătura sa economică şi mai ales politică, un eveniment fără precedent şi o provocare pentru Europa, fascinând şi trezind teamă totodată. Ziare şi politicieni, oameni de ştiinţă, analişti, economişti, ONG-uri, companii, toţi şi toate se implică într-un fel sau altul, pro şi contra, într-o dezbatere al cărei final va ţine în cele din urmă de votul britanicilor de rând şi de voinţa ţărilor europene de a se înţelege între ele. Britanicii vor decide pe 23 iunie soarta Marii Britanii şi a Europei, iar votul lor nu putea veni într-un moment mai dificil pentru UE.  

Un sondaj de opinie realizat de think tank-ul Pew Research Center în 10 state membre, grup în care sunt incluse unele dintre cele mai proeuropene ţări, a găsit că doar 51% dintre cei chestionaţi au o părere favorabilă despre Uniune. În cel mai recent Eurobarometru pentru toate cele 28 de ţări membre ale UE, 43% din persoanele participante au răspuns că ele cred că UE merge într-o direcţie greşită. Doar 23% cred că drumul este cel bun. În alte sondaje, 48% dintre italieni s-au declarat în favoarea ieşirii din UE. La fel au spus şi 29% dintre nemţi. În studiul Pew, doar în două ţări - Polonia şi Germania - este mai mare numărul celor care aprobă decât al celor care deazprobă modul în care UE îşi rezolvă problemele economice. În Grecia, rata de respingere este de 92%, iar în Italia, Spania şi chiar Franţa indicatorul depăşeşte 60%. Aceste statistici sunt scoase în faţă de Timothy Garton Ash, pentru care cifrele reflectă cea mai mare greşeală din istoria integrării europene: graba ţărilor de a intra într-o uniune monetară defectă - proiectare slabă, membri prea mulţi şi prea diverşi.

Ash, profesor de studii europene la Universitatea Oxford, concluzionează că Brexitul va fi un dezastru pentru Europa: va îngloba toate crizele europene şi îi va încuraja pe europenii continentali cu idei separatiste. „La fel de rău ar fi să întâmpinăm cu un oftat de uşurare un vot de «Rămânem» şi să ne întoarcem la vieţile noastre normale. Să nu lăsăm referendumul britanic să fie doar încă un semnal de trezire care nu reuşeşte să-i trezească pe europeni“, scrie Ash.

Din Germania, Der Spiegel, cea mai mare revistă de afaceri de acolo, îi imploră pe englezi: „Vă rugăm, nu plecaţi!“. Mesajul, adresat vorbitorilor de germană şi engleză şi  promovat într-o ediţie specială vândută la un preţ redus la jumătate, îi face pe editorii de la FT să-şi pună întrebări. Ce vrea de fapt revista germană? Apelul pare o încercare, una neobişnuită, de a influenţa opinia publică din Marea Britanie. Reducerea de preţ şi îndemnul emoţional ar putea avea ca scop ademenirea cititorilor britanici. Articolele includ salvarea modelului Mini de către BMW - o „poveste de succes britanico-germană“ -, un interviu cu artistul Wolfgang Tillmans, care a proiectat un poster de campanie care-i îndeamnă pe englezi să rămână, şi un cover story în care se spune că Brexitul „ar fi o catastrofă pentru toată lumea, inclusiv pentru Marea Britanie“, şi ar forţa Germania „să-şi asume rolul de conducător pe care nu l-a vrut niciodată“. Articolul dă impresia unei lungi scrisori de dragoste pentru cultura britanică. Marea Britanie „face parte din avangarda globală - în drepturile omului, în libertatea de mişcare în cultură şi în arta de a fi cool“, scriu autorii. Britanicii au „o independenţă interioară care nouă, germanilor, ne lipseşte“, continuă ei. Experţii spun că modul în care Spiegel abordează Brexitul va fi foarte puţin remarcat de alegătorii britanici. Scopul este de a influenţa opinia publică de acasă, din Germania. Lutz Frühbrodt, profesor de media la Hochschule Würzburg, spune că revista „era cândva un monument al jurnalismului liber şi nu se temea să ia o poziţie politică. Însă în ultimii 10 ani a ajuns să mergă mai spre centrul drumului, iar luciul i-a dispărut“.

Ediţia dedicată Brexitului este „un instrument de marketing“ folosit de revistă pentru a deveni mai vizibilă pentru publicul german. În urmă cu câteva zile cotidianul franţuzesc Liberation a afişat un mesaj cu totul diferit, cerându-le britanicilor printr-o scrisoare deschisă adresată lor să plece. În articol se spune că Brexitul va împinge Europa într-o „criză benefică“ deoarece continentul este acum într-o situaţie catastrofală. „Doar plecarea voastră atât de mult trâmbiţată va permite Europei să-şi revină“.

Tot în Der Spiegel, cu un interviu, ministrul german de finanţe Wolfgang Schäuble se implică în dezbaterile privind Brexitul avertizând că dacă Marea Britanie iese din UE nu va mai beneficia de avantajele pieţei unice. Ministrul a exclus posibilitatea ca Marii Britanii să i se permită să rămână un membru al pieţei unice precum sunt acum Elveţia şi Norvegia. Ambele ţări trebuie să respecte principiul libertăţii de mişcare a oamenilor şi a muncii în UE, unul din principalele argumente în favoarea Brexitului. 

„Pentru aceasta, acest stat ar trebui să respecte regulile clubului pe care acum vrea să-l părăsească. Ori înauntru, ori afară“, a spus Schäuble.

De asemenea, atenţionează el, Brexitul va avea un efect de domino, încurajând şi alte ţări să renunţe la UE, şi efecte economice păgubitoare, notează Deutsche Welle.

Le Monde caracterizează acest mesaj drept „şantaj“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO