Canicula pune economia franceză, a doua ca mărime din zona euro, sub presiune

6 aug 2018 Autor: Catalina Apostoiu

Temperaturile extrem de ri­dicate au pus întreprinderile din nu­meroase sectoare industriale ale Franţei în alertă, potrivit Les Echos.

După o scurtă perioadă de relativă normalitate, mercurul din termometre a reînceput să atingă valori record în aproape întreaga Franţă. Franţa a intrat într-o perioadă de caniculă considerată de Meteo France drept una „intensă şi de durată“, cum această ţară n-a mai cunoscut din anul 2006.

Două treimi din departamente (66 în total) au fost plasate sub cod porto­caliu de căldură săptămâna trecută.

Măsurile incluse în planul naţional în caz de caniculă (Plan national canicule - PNC) creat în anul 2004 după teribila lecţie dată de canicula din 2003 vor viza 70 de departamente, a anunţat recent ministrul sănătăţii Agnes Buzyn.

Măsurile activate în acest cadru de către prefecţi vizează protecţia celor mai vulnerabile persoane, dar şi a celor mai expuşi muncitori, cum ar fi cei din anumite sectoare de activitate, cum ar fi cel al construcţiilor. Angajatorilor li se cere să ia în considerare condiţiile meteo şi să vină cu măsuri adecvate.

Măsurile cerute pot ajuta în acelaşi timp angajatorii să-şi reducă pierderile privind productivitatea pe care canicula le generează automat. Temperaturile extreme implică şi alte riscuri impor­tante pentru companii din sectoare catalogate drept „meteo sensibile“.

În sectorul energiei, EDF se teme că va fi nevoită să ia decizii usturătoare pentru activităţile de trading. Cererea de electricitate pe care operatorul trebuie s-o satisfacă cu orice preţ este împinsă în sus de utilizarea aparatelor de aer condiţionat, iar acest lucru se întâmplă chiar în perioada în care capacităţile sale sunt diminuate de lucrările de mentenanţă pe care com­pania le realizează în mod tradiţional pe perioada de vară. Drept urmare, este posibil ca EDF să nu aibă niciun surplus de electricitate de vânzare în afara Franţei.

Situaţia riscă să fie la fel de delicată şi pentru RTE (reţeaua de transport de electricitate). Liniile sale electrice se pot dilata şi rupe sub efectul temperaturilor ridicate. În ajutorul com­paniei, Meteo France îi trimite acesteia avertis­mente care-i permite să ia măsuri.

Şi compania naţională de căi ferate (SNCF), are probleme din cauza tem­pera­turilor extreme, la temperaturi de peste 34 de grade şinele începând să se dilate.

Şi marile magazine sunt în alertă. Previzionarea precisă a unei canicule le permite să-şi optimizeze vânzările de anumite produse, cu atât mai mult cu cât căldura tinde să împingă clienţii în magazinele cu aer condiţionat.

Presa, un alt client important al Meteo France, este un sector la fel de sensibil la condiţiile meteo. În perioada de caniculă, minutul de publicitate care precede rubrica meteo se vinde scump.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.08.2018

 
Cuvinte cheie:
canicula
, economie
, presiune
, zona euro
, franta
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide