Business Internaţional

Cele mai vechi companii din lume: cum au rezistat şi unde au apărut

Cele mai vechi companii din lume: cum au rezistat şi unde au apărut

Autor: Paul Comşa

10.09.2011, 09:02 6508

Ciclul de viaţă al unei companii se aseamănă cu cel al oamenilor. Firmele se nasc, se dezvoltă, se maturizează, decad şi "mor". În timp ce oamenii din ţările dezvoltate ating în medie vârste de 60-70 de ani, companiile au de obicei o durată de viaţă mai scurtă şi rareori depăşesc vârsta unei generaţii. Cauzele dispariţiei multor societăţi comerciale trebuie căutate în transformările profunde la nivelul economiei şi a societăţii. Cu alte cuvinte, pentru a supravieţui, o companie trebuie să se reinventeze şi să se adapteze în permanenţă la evoluţiile de pe piaţă.

Astăzi, cele mai cunoscute companii din lume sunt în mare parte "tinere" şi nu existau înainte de revoluţia industrială. De exemplu, Microsoft s-a "născut" în 1975, McDonald's a apărut în 1940, Procter & Gamble a luat fiinţă în 1837, Nestle funcţionează din 1867, Coca Cola se îmbuteliază din 1886, iar Vodafone a apărut abia din 1984.

Este greu de crezut că există firme care au rezistat revoluţiei industriale, celor două războaie mondiale, destrămării marilor imperii coloniale şi numeroaselor crize financiare. Cu toate acestea, există companii care sfidează timpul şi activează după secole de existenţă şi în zilele noastre. Multe din ele se întâlnesc în Japonia, o naţiune cu o îndelungată istorie şi în care respectarea tradiţiilor ocupă un loc important pentru comunitate.

Mai precis, 21.066 de companii japoneze au fost fondate în urmă cu mai mult de un secol. Mai mult, există opt firme care s-au înfiinţat acum mai bine de un mileniu. Japonezii oferă şi cea mai "bătrână" firmă din lume. Până în 2006 când a intrat în faliment locul era deţinut de Kongo Gumi, o companie de construcţii cu sediul în Osaka care data din anul 578, având peste 1.400 de ani de existenţă. Numele şi activele societăţii au fost preluate de grupul de firme Takamatsu care activează în domeniul construcţiilor. Cea mai longevivă companie în activitate este însă Ikenobo Kadokai, o şcoală de ikebana (o tehnică artistică de aranjare a florilor) fondată în Kyoto în anul 587.

Vechimea companiilor japoneze reflectă stilul de management nipon, orientat spre angajaţi şi spre dezvoltarea pe termen lung a afacerii. În cultura japoneză contează mult încrederea în oameni şi în societate, stabilitatea şi integrarea companiei în mediul în care activează.

Totuşi există diferenţe uneori surprinzătoare între economii. Tot în regiune, o analiză a băncii naţionale a Coreei de Sud, a relevat că doar două companii: Doosan Group şi Dong Wha Pharmaceutical au vârste mai mari de o sută de ani. Doosan, fondată în 1896, deţine în România producătorul de echipament greu Doosan IMGB.

Deşi provin dintr-o cultură asiatică asemănătoare cu cea japoneză, firmele coreene s-au dezvoltat adesea necontrolat şi managementul lor a avut de suferit datorită transmiterii conducerii din tată în fiu. La aceşti factori s-a adăugat Războiul Coreean care a falimentat numeroase companii.

În Europa pot fi întâlnite de asemenea numeroase societăţi comerciale care datează de sute de ani, în principal producători de vin sau bere sau mici meşteşugari, în timp ce în Statele Unite şi Canada companiile sunt semnificativ mai tinere şi au apărut în secolul XVII după venirea coloniştilor pe continentul american.

Pe de altă parte, puţine companii longevive au dimensiuni mari şi multe sunt afaceri de familie, cu o reputaţie regională. A trebuit să treacă peste un mileniu de la fondarea primei companii japoneze pentru a se înfiinţa prima multinaţională din istorie. Compania Indiilor de Est a luat fiinţă în 1600 şi era la acea vreme una din cele mai mari companii de comerţ din lume, cu o flotă de peste o sută de vase şi care deţinea birouri în Anglia, India şi China. Cea mai veche multinaţională care funcţionează şi în prezent este Hudson Bay, fondată în 1670 în Canada şi care avea pe atunci ca principal obiect de activitate comerţul cu blănuri. Astăzi, compania are numeroase magazine de retail în America de Nord şi va produce echipamentele oficiale ale delegaţiei Canadei la Jocurile Olimpice din 2012.

David McCullough, scriitorul american laureat cu premiul Pullitzer, spunea că "istoria este un ghid de navigaţie în vremuri de restrişte." Prin urmare, în contextul crizei actuale, managerii au multe de învăţat de la companiile longevive, iar guvernele vor trebui să identifice companiile cu probleme care merită salvate.

"Companiile cu o vechime mare au un impact pozitiv asupra pieţei. Guvernele vor trebui să depună mai multe eforturi pentru a găsi astfel de companii cu un know-how deosebit şi să le susţină" spune Jung Who-sik, preşedintele băncii naţionale coreene.

Cele mai vechi companii din ţările dezvoltate care activează şi în prezent:

Ţara

Compania

Anul înfiinţării

Domeniu

Japonia

Ikenobo Kadokai

587

Aranjamente florale

Franţa

Chateau de Goulaine

Aprox. 1000

Producător de vin

Italia

Pontificia Fonderia Marinelli

1040

Producător de clopote

Germania

Bayerische Straatsbrauerei Weihenstephan

1040

Producător de bere

Olanda

Brand (achiziţionat ulterior de Heineken)

1340

Producător de bere

Statele Unite

Bowne&Co.*

1775

Imprimerie

Canada

Hudson Bay

1670

Retail

*preluată de RR Donelley în 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO