Business Internaţional

China construieşte în timp ce Europa doar vorbeşte

China construieşte în timp ce Europa doar vorbeşte

Autor: Sebastian Tănase

23.12.2014, 00:03 2242
Dacă ar fi ascultat sfatul dat cu ceva timp în urmă de premierul italian Matteo Renzi, liderii europeni ar fi putut folosi serviciul SMS şi scuti astfel bani şi timp în loc să se întâlnească la summitul costisitor şi prin care nu s-a obţinut nimic de săptămâna trecută, scrie într-o opinie publicată de CNBC Michael Ivanovici, preşedintele firmei de cercetare economică MSI Global.

 În afară de a conveni menţinerea sancţiunilor impuse Rusiei, decizie adoptată anterior şi de diplomaţii ţărilor lor, şefii de stat şi de guvern din Consiliul European au discutat la Bruxelles despre un program de investiţii necesare la nivelul întregii Uniuni. Liderii europeni nu au nicio idee despre cum va funcţiona acest program şi dispun de doar 21 de miliarde de euro pentru o listă prioritară de proiecte care au nevoie de 315 miliarde de euro. În aceste condiţii nu este de mirare că preşedintele Parlamentului European, germanul Martin Schultz, a atras atenţia că europenii s-au săturat de proiecte care trebuie abandonate din cauza lipsei fondurilor.

În timp ce la Bruxelles liderii europeni se lungeau cu vorba, premierul chinez Li Keqiang, participa în Serbia la ceremonia de inaugurare a unui pod de 1,5 km peste Dunăre, finanţat de guvernul de la Beijing, terminat la timp şi fără să depă­şească bugetul alocat. Cu o zi înaintea ceremoniei de inaugurare a podului Pancevo, China, Serbia şi Ungaria au semnat pentru un proiect de 1,5 miliarde de euro destinat construirii unei căi ferate expres care să unească Belgrad de Budapesta. Timpul de transport urmează să fie redus de la opt ore, cât este în prezent, la mai puţin de trei ore. Linia de cale ferată ar urma să fie extinsă în final până la portul grecesc Piraeus, concesionat de compania chinezească Cosco Pacific, pentru a completa noul „drum maritim al mătăsii“ către Europa Centrală.

Semnarea proiectului s-a realizat pe 16-17 decembrie la Belgrad cu prilejul celei de-a treia ediţii a unui summit organizat de China îm­preună cu 16 lideri din Europa Centrală şi de Est.  Spre deosebire de întâlnirea de la Bruxelles, proiectele prezentate investitorilor chinezi au fost clare şi la obiect şi au variat de la proiecte de infrastructură până la participarea chinezilor la privatizări.

În ultimii ani China şi ţările din Europa Centrală şi de Est au discutat şi colaborat la proiecte de infrastructură precum construirea de autostrăzi în Muntenegru, terminarea reactoarelor trei şi patru de la Cernavodă şi construirea de porturi maritime în Bulgaria şi Croaţia. Volumul tranzacţiilor comerciale între China şi ţările est-europene este de 43 de miliarde de euro, adică mic, la nivelul celui dintre Italia şi China.

Analiştii pun la îndoială avantajele aduse europenilor de aceste proiecte deoarece ele sunt făcute de către companii chinezeşti cu bani din China, chiar dacă împrumuturile sunt avantajoase, scrie Euractiv.

„De aceste proiecte beneficiază în primul rând China deoarece banii pentru finanţarea proiectelor, firmele care execută aceste proiecte şi inclusiv muncitorii sunt chinezi, iar de cele mai multe ori aceste companii sunt scutite de plata taxelor“, a declarat pentru DW ministrul sârb al transporturilor Zorana Mihailovici.

 

Asia a ieşit la încălzire

În prezent China are mai multe proiecte în desfăşurare în Europa Centrală şi de Est, însă niciunul din ele nu se compară cu lucrările de amploare care au loc în Asia la reţelele de energie, transport şi comunicare pentru a interconecta state precum China, Rusia, India, Kazahstan, Pakistan, Tailanda, Malaezia, Singapore sau Myanmar.

Construirea de autostrăzi, aeroporturi, baraje, centrale energetice şi a altor proiecte de infrastructură va fi finanţată de către chinezi şi se va face prin intermediul Băncii Asiatice pentru Infrastructură şi Investiţii din care fac parte 21 de ţări, inclusiv India şi Indonezia, care intenţionează să investească miliarde de dolari in infrastructură şi agricultură pe parcursul următorilor ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO