Business Internaţional

China vrea să atace Airbus şi Boeing cu ajutorul unei companii germane

China vrea să atace Airbus şi Boeing cu ajutorul unei...

Autor: Bogdan Cojocaru

29.12.2017, 07:00 1748

 Mulţimea de companii europene, şi în special cele de tehnologie germane, cumpărate de investitori chinezi a trezit suspiciuni în diverse capitale europene şi la Berlin. În cel mai recent caz, Iron & Steel Research Institute Group, companie chineză deţinută de stat, vrea să achiziţioneze Cotesa, furnizor din fosta Germanie de Est pentru megaproducătorii aerospaţiali Airbus şi Boeing. Dacă va fi cumpărată, Cotesa va ajuta compania chineză să concureze cu cei doi coloşi occidentali. Berlinul vrea să aibă un cuvânt de spus în această afacere.

Problema acestor achiziţii este delicată deoarece China este deopotrivă partener şi competitor pentru Germania, însă nu un oponent, într-o lume în care Trump ameninţă ordinea comercială, scrie Handelsblatt.

Anul trecut, când compania chineză Midea a cumpărat Kuka, cel mai avansat producător de roboţi al Germaniei, s-au produs unde de şoc în Germania din cauza pierderii unei tehnologii de vârf. Guvernul a răspuns adoptând reguli care-i dau drept de veto în privinţa vânzării companiilor cu importanţă strategică.

Acum, vânzarea Cotesa, producător de componente din fibră de carbon, trezeşte temeri similare. China Iron & Steel Research Institute nu ascunde scopul preluării: va putea concura mai bine cu Airbus din Europa şi cu Boeing din SUA.

În timp ce ministerul german al economiei evaluează afacerea prin prisma noilor norme pentru a vedea dacă ar trebui blocată, Berlinul tratează chestiunile care pot îndepărta China cu prudenţă. Germania o fi cea mai mare economie europeană şi investitor major în UE, dar i-ar fi de folos capitalul străin. Berlinul ar putea scăpa de luarea unei decizii deoarece, pentru că furnizorul german colaborează şi cu Boeing, o companie strategică în SUA, o comisie guvernamentală americană, cu tradiţie în a bloca preluările chineze, ar putea opri afacerea.

„Este nevoie de atenţie foarte mare în ceea ce priveşte investiţiile făcute de companii de stat în industria aviaţiei”, spune Jost Wübbeke, şeful programului de economie şi tehnologie al Institutului Mercator pentru Studii Orientale din Berlin. „Preluările vor da investitorilor chinezi informaţii importante despre clienţi”, a explicat el, referindu-se la Boeing şi Airbus.

Cotesa este un fost constructor de maşini de curse care în 15 ani s-a dezvoltat pentru a ajunge unul dintre cei mai preţioşi furnizori de componente din fibră de carbon pentru industrie auto şi aeronautică. Compania are venituri de 65 de milioane de euro pe an.

Însă CEO-ul Jörg Hüsken a spus că compania sa a încercat fără succes să strângă bani în Europa pentru a extinde producţia. „Chinezii sunt singurii care ne-au recunoscut adevăratul potenţial.”

Handelsblatt a aflat că Advanced technology & Materials, o subsidiară a Chinese Iron & Steel Research Institute, oferea între 100 de milioane de euro şi 200 de milioane de euro pentru cumpărarea Cotesa când ministerul economiei a intervenit citând noile reguli privind comerţul extern. Ministerul execută acum o anchetă pentru a stabili valoarea strategică a companiei. Analiza ar putea dura patru luni. De când au fost implementate reguli mai aspre, firmele chineze au cumpărat 30 de companii germane. Niciuna dintre preluări nu a fost blocată de partea germană.

O tranzacţie blocată recent este cea prin care Fujian Gran Chip Investment Fund a încercat să cumpere cu 723 de milioane de dolari producătorul de microprocesoare Aixtron. Afacerea a căzut nu din cauza Berlinului ci a unui decret al preşedintelui Barack Obama dat la recomandarea Comisiei pentru investiţii străine a SUA. Acest lucru a fost posibil pentru că Aixtron avea o subsidiară în SUA. Aceeaşi comisiei ar putea bloca vânzarea Cotesa. În plus faţă de regulile germane, Comisia Europeană a anunţat în septembrie că va propune norme privind achiziţiile străine de companii strategice europene din infrastructură şi tehnologie. Deşi nu a fost menţionată nicio ţară, este clar că scopul noilor măsuri este descurajarea achiziţiilor chineze de companii europene.

O decizie germană pentru Cotesa este complicată de probleme care ţin de forţa de muncă, evidente în vânzările anterioare. Proprietarul chinez al Kuka a anunţat 250 de disponibilizări în Germania, în timp ce fosta divizie de becuri a Osram, Ledvance, cumpărată de un consorţiu chinez, tocmai a anunţat eliminarea a 1.300 de locuri de muncă în Germania.

„Imaginea investitorilor chinezi în Germania ar putea fi umbrită masiv de cazul Ledvance”, spune Oliver Emons, de la Hans Böckler Foundation, o organizaţie apropiată sindicatelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO