Business Internaţional

Cifre, statistici şi goana după cotă de piaţă. Au devenit companiile aeriene, şi în special cele low-cost, mai puţin sigure?

Avionul prăbuşit în Alpi era una dintre cele mai „bătrâne“ aeronave A320 dar se încadra în vârsta medie de funcţionare. AFP/Mediafax Foto

Autor: Bogdan Cojocaru

25.03.2015, 19:56 1403

Prăbuşirea aeronavei A320 a operatorului low-cost Germanwings în Alpii francezi reprezintă sfârşitul celei mai lungi perioade din istoria aviaţiei moderne fără un accident fatal în care să fie implicat un avion mare de pasageri european.

Germanwings în sine are un curriculum vitae de invidiat în ceea ce priveşte siguranţa. Altfel ar avea totul de pierdut, venind dintr-o ţară în care este ceva normal ca oamenii să boicoteze o companie care încalcă anumite reguli sociale. Germanwings s-a plasat anul trecut pe locul trei în topul celor mai bune low-cost-uri europene, după Norwegian şi easyJet.

Regulile de siguranţă aeriană din Europa sunt la fel de stricte pentru operatorii tradiţionali şi pentru cei low-cost.

În toată istoria sa de 17 ani ca operator aerian independent, Germanwings nu a înregistrat niciun accident fatal. Doar în 2010 cabina unui avion a fost afectată de o subtanţă toxică. Piloţii aflaţi aproape de leşin au reuşit să aducă în siguranţă zborul la sol, scrie The Telegraph.

Lufthansa, compania-părinte a Germanwings, este cel mai mare operator aerian din Europa, iar ultimul accident pe care l-a înregistrat a fost în 1993, pe un aeroport din Varşovia. Atunci au murit un pasager şi un membru al echipajului.

Cele mai recente date ale Asociaţiei Internaţionale pentru Transport Aerian arată însă că locul este principalul factor în evaluarea siguranţei zborurilor.

Alţi operatori low-cost europeni cu flote semnificative, Ryanair şi easyJet, nu au pierdut niciun avion, şi nici South­west Airlines, compania americană care a pornit în urmă cu 40 de ani „nebunia“ low-costului. Flota easyJet are o vârstă medie de cinci ani, iar Ryanair a investit masiv în avioane noi.

Avionul prăbuşit în Alpi a afectuat 46.700 de curse şi avea 58.300 de ore de zbor. Aparatul a fost livrat către Luft­hansa de pe linia de producţie în 1991, ceea ce-l făcea unul dintre cele mai „bătrâne“ avioane A320, dar care se încadra în vârsta medie de funcţionare. Spre comparaţie, vârsta medie a flotei de A320 a companiei americane Delta este de 20 de ani.

Ultima prăbuşire a unui avion înregistrat în Europa transportând mai mult de 100 de pasageri la bord s-a produs în urmă cu aproape şase ani, când o aeronavă Air France care a decolat din Brazilia a picat în Atlantic, notează Bloomberg.

Însă low-cost-ul TransAsia, din Taiwan, a înregistrat recent cea de-a doua prăbuşire fatală din ultimele şase luni.

Africa este cel mai periculos continent pentru zbor, cu o medie de 6,83 de prăbuşiri, în care aeronava a fost distrusă, la un million de zboruri în perioada 2009-2013. Spre comparaţie, media din Europa este 0,24, iar cea din America de Nord este 0,2.

O altă regiune cu o istorie îngrijorătoare a accidentelor este Comunitatea Statelor Independente, adică fosta URSS. Aici media accidetelor fatale este de 2,74 la un milion de zboruri.

Raportate la aceste cifre, cât de sigur este un A320? La un milion de decolări, flota de A320 are 0,14 accidente fatale.

 

Asia: Cad avioaneledin cauza luptei pentru cota de piaţă?

Toate victimele care au murit în ultimul an într-un zbor comercial au călătorit cu operatori din est. Aici siguranţa s-ar putea să nu poată face faţă cererii.

Ultimul loc din lume unde cineva s-ar aştepta să audă un guvern anunţând crearea unui nou operator low-cost ar fi Malaiezia, scrie The Daily Beast. Aici, statul susţine Malaysia Airlines, lovită financiar de prăbuşirea zborului 370 şi de distrugerea zborului 17 deasupra Ucrainei. Recent autorităţile malaieziene au prezentat un nou operator, flymojo, un nume care mai degrabă reflectă informalitatea liniilor de buget decât pompa unui companii aeriene fanion.

Guvernul avea însă puţine de ales. Oricine în Asia vrea să zboare, de multe ori şi ieftin. Singurul mod în care malaiezienii îşi pot proteja piaţa internă este de a copia concurenţa. Această competiţie pentru acoperirea unei cereri fără precedent slăbeşte supravegherea şi sistemele de care este nevoie pentru a menţine siguranţa la standardele internaţionale. Iar cifrele sunt îngrijorătoare. În ultimele 12 luni, 492 de oameni au murit sau au dispărut zburând în Asia sau cu operatori asiatici.

Aceasta în condiţiile în care la nivel mondial, numărul victimelor catastrofelor aviatice a fost de 173 în 2013, 388 în 2012 şi 372 în 2011. Nu trebuie uitat însă că anumite accidente s-au produs în circumstanţe cel puţin dubioase. În cazul zorului AirAsia 8501, ceva a mers rău când avionul era la altitudinea de croazieră, la care se întâmplă foarte rar incidente fatale (media statistică este de 9%). Accidentul cu cele mai multe victime, cel al zborului 370 al Malaysian Airlines, implică evenimente încă neexplicate produse tot la altitudine de croazieră.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO