Business Internaţional

Companiile americane încep să simtă impactul întăririi dolarului

Doug Oberhelman, CEO-ul producătorului de utilaje Caterpillar

Doug Oberhelman, CEO-ul producătorului de utilaje Caterpillar

Autor: Sebastian Tănase

29.01.2015, 00:05 1866
Întărirea dolarului, după ce Rezerva Federală americană a retras programul prin care a injectat mii de miliarde de dolari în economie şi pieţe, începe să diminueze vânzările şi profiturile multinaţionalelor americane, ceea ce le determină să se concentreze pe reducerea cheltuielilor şi frânează economia, scrie Wall Street Journal.

Multinaţionalele americane care s-au extins în afara ţării pentru a accesa noi pieţe şi surse de creştere se află acum în situaţia de a nu face faţă costurilor tot mai mari şi scăderii vânzărilor din cauza aprecierii dolarului, care face exporturile mai scumpe, erodându-le competitivitatea. 

Efectele sunt simţite de-a lungul întregului spectru de activitate economică, de companii precum producătorul de bunuri de larg consum Procter & Gamble, Microsoft, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa mondială IT, sau gigantul farmaceutic Pfizer.

Lovitura pare că a surprins atât companiile cât şi investitorii. Indicele industrial Dow Jones a pierdut marţi 1,7% din valoare, cea mai abruptă scădere din ultimele trei săptămâni.

Tot marţi Departamentul Comerţului a publicat date care arată că declinul preţului ţiţeiului şi aprecierea monedei americane au efecte imprevizibile asupra economiei americane şi au determinat companiile să taie din cheltuielile de capital în ultimele luni din 2014.

Comenzile pentru bunuri de folosinţă îndelungată precum autovehicule sau electrocasnicele au scăzut cu 3,4% în decembrie faţă de noiembrie, când au înregistrat, de asemenea, un declin semnificativ.

„Aprecierea dolarului nu va fi benefică pentru industria din America şi nici pentru economia acesteia“, a afirmat Doug Oberhelman, CEO-ul producătorului de utilaje industriale Caterpillar.

Aprecierea dolarului afectează veniturile companiilor americane deoarece chiar dacă vânzările cresc în monezile ţărilor unde vând, ele sunt mai mici atunci când sunt preschimbate în dolari. În plus, această situaţie poate crea o discrepanţă între costuri şi venituri, ceea ce îngreunează competiţia între firmele exportatoare.

Spre exemplu, P&G a fost grav afectată după ce vânzarea Duracell şi aprecierea dolarului i-au redus vânzările şi profiturile cu 4%, respectiv 31%, iar pentru anul acesta compania estimează că profitul va scădea cu 1,4 miliarde de dolari.  De asemenea, grupul are o expunere mare în raport cu Rusia, unde exportă aparate de ras şi lame fabricate în Germania. Din cauza deprecierii rublei, P&G trebuie să majoreze preţurile pentru a menţine profiturile, însă nu le poate mări foarte rapid fără să afecteze cererea. Prin urmare, conducerea P&G estimează că deprecierea rublei va diminua profiturile cu aproximativ 550 de milioane de dolari.

Oficialii P&G au afirmat că impactul valutar este concertrat, în principiu, în şase ţări - Rusia, Ucraina, Venezuela, Argentina, Japonia şi Elveţia, însă compania dispune de multe modalităţi de a contracara efectele, precum disponibilizari, sporirea advertisingului pe canalele digitale, creşterea preţurilor sau outsourcing-ul către zone unde mâna de lucru este mai ieftină, însă toate necesită timp.

„Avem multe soluţii la îndemână în care suntem deja implicaţi, însă majoritatea necesită timp pentru ca efectele să fie observabile.“, a afirmat directorul financiar al P&G Jon Moeller.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO