Business Internaţional

Companiile ruseşti se retrag din SUA, iar cele europene ar putea fi forţate să nu mai facă afaceri cu Rusia, unde au găsit salvare pe timp de criză

Uzinele AvtoVaz produc varianta rusească a Renault Logan

Galerie foto

Autor: Bogdan Cojocaru

22.07.2014, 00:06 1563
Ruşii îşi retrag afacerile din SUA

Severstal, cel mai mare producător de oţel din Rusia, şi-a vândut unităţile de producţie din Statele Unite către două companii americane pentru 2,34 miliarde de dolari, în condiţiile în care instabilitatea economiei ruseşti este amplificată de rundele de sancţiuni aplicate de SUA şi Europa contra Moscovei după anexarea Crimeei şi declanşarea unei rebeliuni pro-ruse în Ucraina, scrie The Wall Street Journal. Săptămâna trecută Washingtonul a lansat o nouă rundă de sancţiuni prin care intenţionează să blocheze accesul companiilor ruseşti la pieţele de finanţare occidentale. Severstal nu este ţintă a acestor sancţiuni. Rusia este acuzată de SUA că îi înarmează şi finanţează pe rebelii proruşi din Ucraina şi că este responsabilă de doborârea aeronavei civile malaieziene MH17 în Ucraina, tragedie care a făcut aproape 300 de victime.

 

Presa britanică: „Este timpul ca brutalul Putin să dea socoteală“

Ziarele din Olanda, ţara cu cele mai multe victime (189) în tragedia aviatică din Ucraina, cer premierului Mark Rutte să–şi scoată „mânuşile de catifea“ când înfruntă Rusia. În Marea Britanie, ţară în care criza ucraineană a fost până acum tratată cu prudenţă în condiţiile în care banii ruşilor hrănesc piaţa imobiliară şi centrul financiar londoneze, presa a schimbat tonul. „Ucraina: este timpul ca brutalul Putin să dea socoteală“, titrează The Guardian. Marea Britanie a pierdut nouă cetăţeni în urma prăbuşirii aeronavei malaieziene. Rusia a devenit o ameninţare regională şi globală, iar comportamentul ei ar trebui sancţionat, scrie publicaţia britanică. Aceasta menţionează că se adună dovezile care arată că separatiştii pro-ruşi au doborât aeronava MH17 cu ajutorul unei baterii sofisticate de rachete BUK.

 

Companiile europene ar putea fi forţate să înceteze relaţiile de afaceri cu Rusia

Afacerile europenilor au fost în general imune la conflictul din Ucraina, dar doborârea aeronavei civile malaieziene în spaţiul aerian ucrainean va face mai greu pentru companii precum Renault şi Shell să rămână neutre, scrie The Wall Street Journal. De asemenea, acutizarea conflictului va paraliza creşterea economică din regiune, făcând mediul nociv pentru afaceri. Companii din Germania, Franţa, Italia şi Olanda au căutat până acum să-şi protejeze afacerile de miliarde de euro pe care le au cu Rusia. În special pentru grupul petrolier olandez Royal Dutch Shell, un investitor major în Rusia, noua turnură a evenimentelor din Ucraina ar trebui să fie dureroasă. Patru dintre angajaţii Shell se aflau în avionul doborât. Rusia este o piaţă importantă pentru producătorul auto francez PSA Peugeot Citroën, confruntat cu probleme financiare. Rusia este, de asemenea, o piaţă cu o miză crucială pentru Renault. Companiile germane au făcut lobby puternic pentru evitarea impunerii unor sancţiuni dure Rusiei. Ele au nevoie de banii, energia şi piaţa de consum ale Rusiei. Marile companii italiene de energie au ajutat Gazprom să devină colosul energetic de astăzi.

 

Merkel îi cere Franţei să nu mai vândă Rusiei nave de desant maritim Mistral

Cancelarul german Angela Merkel i-a sugerat Franţei să suspende exportul navelor de război Mistral promise Rusiei, chiar dacă actualul regim al sancţiunilor o permite, scrie EUobserver. „Noi, germanii, îngheţăm construirea unui centru de antrenament pentru militari în Rusia, având în vedere situaţia“, a spus Merkel.

În noiembrie 2011 cel mai mare producător german de tehnologie militară, Rheinmetall Defence, a semnat un contract de 398 mil. dolari cu Rusia pentru dezvoltarea „unui centru de antrenament de luptă pentru forţele terestre ruseşti“, aceasta după ce Rusia a invadat Georgia în 2008. Franţa a construit pentru Rusia două transportoare de asalt marin din clasa Mistral printr-un contract record de până la 1,6 mld. dolari semnat în iunie 2011.

O astfel de navă ultramodernă poate transporta 16 elicoptere, patru transportoare de debarcare, până la 70 de vehicule inclusiv 13 tancuri grele şi 450 de soldaţi. Germania a pierdut patru cetăţeni în tragedia aviatică din Ucraina.

 

Deutsche Bank: Nu poate fi exlus riscul apariţiei unui conflict militar regional

Problemele principale ale crizei ucrainene au rămas nerezolvate, iar riscul transformării tensiunilor într-un conflict militar regional mai larg nu poate fi exlus, apreciază analiştii puternicei bănci germane Deutsche Bank. Analiza a fost prezentată înaintea prăbuşirii aeronavei MH17. Cel mai pesimist scenariu al băncii prevede punerea în pericol a Rusiei cu Europa şi riscul întreruperii livrărilor de gaze naturale ruseşti către statele europene. Comerţul cu energie este partea cea mai importantă a legăturilor comerciale dintre cele două părţi. Analiştii atrag atenţia că atât ruşii, cât şi ucrainenii se pregătesc de o confruntare armată, iar separatiştii pot scăpa de sub control.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO