Business Internaţional

Companiile spaniole cumpara tot ce prind in industria uleiului de masline din Italia

Companiile spaniole cumpara tot ce prind in industria uleiului de masline din Italia

Afacerile cu ulei de masline sunt de obicei asociate cu imaginea romantica a maslinelor verzi stoarse in presa, iar multe dintre companiile de profil obisnuiesc sa isi cultive singure maslinii

18.09.2008, 13:51 317

Cuetara a obtinut prin preluarea Bertolli controlul asupra a aproximativ jumatate din piata de profil din Italia, devenind lider mondial in vanzarea uleiului de masline, scrie The Wall Street Journal.

Concurenta companiilor spaniole i-a pus in dificultate pe micii producatori raspanditi pe teritoriul Italiei.

Daca in urma cu ceva vreme se aflau la acelasi nivel cu companiile importante din intreaga lume in ceea ce priveste productia de ulei de masline, in prezent branduri italiene precum Monini, Farchioni, Filippo Berio sau Pietro Coricelli, care apartin de obicei unor familii cu traditie, se lupta sa faca fata preturilor mult mai scazute ale competitorilor, ponderii lor tot mai mari pe piata si retelei de distributie extinse a SOS. "Nu e o cale prea usoara", afirma Roberto D'Auria, analist al institutului Ismea, specializat in cercetare agricola, acesta adaugand ca estimeaza ca anumite companii ar putea sfarsi prin a fi inchise sau scoase la licitatie.

Massimo Gargano, presedinte al Unaprol, o asociatie a crescatorilor de maslini din Italia, afirma ca producatorii de dimensiuni mici din aceasta tara se confrunta cu o "lunga agonie antreprenoriala" in competitia cu cei de la SOS Cuetara.

Maria Flora Monini, coproprietar al companiei Olio Monini, unul dintre cele mai importante branduri de ulei de masline detinute de italieni, cu o productie anuala de 30 de milioane de sticle, a declarat ca a primit deja cateva oferte de la potentiali cumparatori.

Monini a precizat insa ca familia ei doreste sa pastreze in continuare compania pentru moment, ramanand fidela strategiei de a-si prezenta produsele ca un "mod de viata" modern.

Cele mai multe din produsele Monini, care se fabrica in noua varietati diferite, sunt vandute in supermarketuri la preturi de nivel mediu, insa compania se afla intr-un proces intens de a face brandul mai cunoscut decat este la momentul actual.

Olio Monini sponsorizeaza unele dintre cele mai importante festivaluri de muzica din Italia, expozitii de fotografie organizate in cadrul Muzeului de arta moderna din New York si chiar aparitia unei reviste care este distribuita catre 100.000 de abonati de trei ori pe an.

In 2003, compania a deschis o fabrica noua de presare a uleiului de masline in apropierea orasului Spoleto, in regiunea Umbria, aflata in centru Italiei.

Fabrica este destinata producerii unor cantitati reduse de ulei de masline, organizand in acelasi timp si degustari de ulei sau cursuri de gatit.

Pompeo Farchioni, director executiv al producatorului de ulei de masline Farchioni, care se afla pe piata de mai bine de 250 de ani, fiind situat in regiunea italiana Umbria, afirma ca firma lui este specializata mai mult pe sectorul de lux. Farchioni vinde sase tipuri de ulei de "origine protejata", denumite si DOP, a caror productie a obtinut un certificat de calitate.

Insa productia de lux a companiei inseamna doar 2% in volumul anual de vanzari al Farchioni, care se apropie de 100 de milioane de euro, echivalentul a aproximativ 20 de milioane de sticle vandute in fiecare an.

Pentru restul afacerii sale, Pompeo Farchioni incearca sa obtina cat mai mult spatiu de desfacere pe piata de retail. Insa daca aceasta solutie nu va fi una viabila pentru compania sa, iar Farchioni va incepe sa piarda tot mai multi bani "am putea fi nevoiti sa vindem si noi", afirma directorul executiv.

Afacerile cu ulei de masline sunt de obicei asociate cu imaginea romantica a maslinelor verzi stoarse in presa, iar multe dintre companiile de profil obisnuiesc sa isi cultive singure maslinii.

Insa industria uleiului de masline se ocupa de fapt cu imbutelierea produsului finit si cu comercializarea acestuia pe piata, iar majoritatea sticlelor de ulei de masline din supermarketuri reprezinta un amestec intre uleiuri italiene si alte uleiuri provenite din maslini cultivati in Spania, Grecia sau Africa de Nord.

Cu toate acestea, brandurile italiene de ulei de masline au mai multa priza la public decat cele din alte tari. De unde si motivul pentru care SOS - producator din industria alimentara care vinde, pe langa multe altele, si cafea sau orez, a inceput sa se extinda pe piata italiana prin cumpararea companiei Olio Sasso in 2004.

De atunci, SOS Cuetara a mai preluat si brandul Carapelli din Florenta, care avea vanzari importante pe piata din Statele Unite, pentru ca acum sa cumpere compania Bertolli, care potrivit datelor Euromonitor este principalul producator de masline din lume, avand o pondere de 6-7% in vanzarile la nivel mondial.

Odata cu preluarea Bertolli, compania spaniola SOS a cumparat si brandul Dante, iar cei de la SOS Cuetara nu puteau alege un moment mai potrivit pentru a ocupa pozitia de lider de piata. Cererea pentru ulei de masline a inregistrat o crestere anuala de aproape 10% in ultimii cinci ani, datorita atentiei mai mari acordate unui stil de viata si unei alimentatii mai sanatoase, potrivit Euromonitor.

Iar SOS nu ramane in urma in ceea ce priveste productia de masline si de ulei. Compania este proprietara Todolivo, o firma specializata in cresterea intensiva a maslinilor, detinand si 400 de hectare de pamant in Portugalia. Telul urmarit de cei de la SOS este acela de a obtine un control si mai ridicat asupra lantului de productie si de distributie.

Pentru a-si finanta imperiul in crestere, SOS Cuetara planuieste sa reuneasca cele patru branduri italiene pe care le detine in prezent intr-o noua companie care va fi listata la bursa de la Milano, potrivit directorului executiv al producatorului spaniol, Jesus Salazar, care a adaugat ca daca actiunea, planificata pentru prima jumatate a lui 2009, va fi un succes, SOS ar putea prelua si alte branduri italiene de ulei de masline.

Pietro Coricelli, un producator mic de ulei de masline din regiunea italiana Umbria, exporta 65% din productia sa totala catre pietele din SUA si Europa de Nord. CEO-ul companiei, Lorenzo Coricelli, afirma ca nu intentioneaza deocamdata sa vanda, adaugand ca veniturile pe care le obtine aproape s-au dublat in ultimii doi ani, in urma contractelor incheiate cu companiile de catering care reprezinta aproape un sfert din venitul total al producatorului italian de masline. Insa el este convins de faptul ca lucrurile ar putea sa se schimbe.

Pe piata uleiului de masline din Italia, afirma Coricelli, "exista in prezent aproximativ 30 de companii care produc ulei de masline, desi ar trebui sa fie doar sapte sau opt".


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO