Business Internaţional

Continentul care poate deveni o piedică în planurile lui Donald Trump. Cum îşi propune magnatul ales preşedinte al SUA să contracareze ameninţările

Continentul care poate deveni o piedică în planurile...

Autor: Corina Zamfir

16.11.2016, 19:30 2924

Sofisticatele lanţuri de aprovizionare cu componente electronice şi forţa de muncă masivă din Asia sunt două dintre obstacolele pe care preşedintele ales al SUA, Donald Trump, trebuie să le depăşească pentru a aduce locurile de muncă din fabricile companiilor americane înapoi acasă, aşa cum şi-a propus în timpul campaniei prezidenţiale, scrie The Wall Street Journal.

Acum câţiva ani, Jabil Circuit Inc., unul dintre cei mai importanţi producători de electronice din lume, a avut nevoie să crească rapid producţia componentelor sale. Prin urmare a angajat 35.000 de muncitori din China în mai puţin de şase săptămâni.

“Avem abilitatea de a ne mişca repede, iar în Asia, în jurul Chinei există lanţuri de aprovizionare cu componente electronice foarte puternice”, spune John Dulchinos, vicepreşedintele Jabil, care aprovizionează companii precum Apple sau Electrolux SA.

Astfel, este o problemă pe care Donald Trump trebuie să o ia în considerare dacă vrea să aducă înapoi producţia la scară largă în economia Statele Unite ale Americii. Institutul de Politici Economice din Washington D.C. estimează că SUA a pierdut mai mult de 5,4 milioane de locuri de muncă în producţie şi 82.000 de fabrici între 1997 şi 2013.

“Am să fac astfel încât Apple să înceapă producţia calculatoarelor şi iPhone-urilor pe teritoriul nostru, nu în China”, spunea Trump în luna martie a acestui an, o idee pe care a tot repetat-o de-a lungul campaniei sale. “Cum ne ajută pe noi când ei le fac în China?”

Preşedintele ales a avertizat că va impune un tarif de 45% importurilor provenite din China. Acest lucru va afecta companiile precum Apple, Dell Technologies şi HP Inc.

O creştere a tarifului pentru importurile din China poate accelera mai degrabă migraţia fabricilor de componente electronice către ţări din Asia cu preţuri mai mici precum Vietnam, decât stimularea producţiei componentelor respective în SUA, averizează unii analişti.

Apple susţine că a creat peste 2 milioane de locuri de muncă în SUA pentru ingineri, vânzători, angajaţi la call-center şi şoferi. De asemenea, compania lucrează cu mai mult de 8.000 de furnizori şi “investeşte masiv în locuri de muncă în America şi în inovare”, conform companiei. În prezent, producţia unui iPhone 7 costă Apple undeva la 250 de dolari. Mutarea producţiei în SUA ar duce la creşterea preţului cu cel puţin 90 de dolari, adică cu 14%. 

HP nu a făcut niciun comentariu, iar un purtător de cuvânt al Dell spune că firma abia aşteaptă să aibă o relaţie mai apropiată cu noua administraţie în legătură cu “problemele principale de IT precum securitatea, comerţul şi cloud computing.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO