Business Internaţional

Croaţia îşi va privatiza până în februarie toţi cei 1.017 kilometri de autostrăzi

Croaţia are 1.017 kilometri de autostrăzi, Polonia 2.700, Ungaria 1.360, România 645 şi Bulgaria 625

Croaţia are 1.017 kilometri de autostrăzi, Polonia 2.700, Ungaria 1.360, România 645 şi Bulgaria 625

Autor: Liviu Popescu

12.09.2014, 00:04 1259
Autorităţile croate vor concesiona unei companii private pe o perioadă de până la 40 de ani întreg sistemul de autostrăzi, care are 1.017 kilometri, şi intenţionează să-şi privatizeze compania aeriană naţională. Cel mai nou stat din Uniunea Europeană încearcă astfel să-şi revitalizeze economia aflată în cel de-al şaselea an de recesiune şi să-şi reducă datoriile.

Croaţia va prezenta săptămâna viitoare condiţiile concesionării, prin care speră să obţină 2,5 – 3 miliarde de euro, scrie Bloomberg.

Spre comparaţie, România are 645 de kilometri de autostradă dintre care 115 kilometri au fost daţi în folosinţă anul trecut. România nu are niciun proiect construit în concesiune, însă statul intenţionează să realizeze trei astfel de proiecte: centura de sud a Capitalei (48 km), autostrada Craiova - Piteşti (121 km) şi autostrada Comarnic - Braşov (55 km).

În 2010, Ungaria, care are o reţea de 1.360 de kilometri de autostradă, a finalizat de 15 ori mai mulţi kilometri decât România, din care aproape 150 au fost construiţi în parteneriat public-privat (PPP).

Polonia are o reţea de autostrăzi de aproape 2.700 de kilometri. Guvernul polonez a apelat de asemenea la sistemul PPP şi a finalizat în perioada 2007-2009 aproape 90 de kilometri din autostrada 1, care traversează ţara de la nord la sud. În ultimii ani, Polonia a semnat mai multe contracte de concesiune pentru tronsoane de autostrăzi. Bulgaria, cel mai sărac stat din UE, are o reţea de 625 de kilometri de autostradă daţi în folosinţă şi alţi aproape 150 de kilometri în diferite stadii de construcţie.

Reţeaua de autostrăzi a Croaţiei este în prezent gestionată de compania de stat Croatian Highways, împovărată cu datorii de cel puţin patru miliarde de euro. Concesionarea reţelei croate de autostrăzi a declanşat solicitări din partea liderilor de sindicat ai companiilor naţionale de autostrăzi pentru organizarea unui referendum deoarece se tem că multe locuri de muncă vor fi pierdute. De asemenea, aceştia susţin că drumurile sunt o „comoară naţională“.

„Singura soluţie de a stabiliza finanţele statului este acordarea fără întârziere a concesionării întregului sistem de autostrăzi cu plata imediată în bugetul statului“, a spus ministrul croat al transporturilor Sinisa Hajdas Doncic. El a adăugat că pe lângă reducerea cheltuielilor bugetare, concesionarea are ca scop reducerea nivelului datoriei publice a ţării, în prezent de 68% din PIB.

De oferta autorităţilor croate sunt interesate banca americană de investiţii Goldman Sachs, cea australiană Macquarie Group, grupul austriac de construcţii Strabag şi doi dintre cei mai mari dezvoltatori privaţi de infrastructură din lume, Atlantia din Italia şi Cintra din Spania, potrivit informaţiilor publicate în februarie de cotidianul croat Poslovni Dnevnik.

Câştigătorul concesiunii ar putea fi atras de oportunităţile oferite de industria croată de turim, care are o cifră de afaceri de şapte miliarde de euro pe an. Anul trecut, Croaţia, o ţară cu o populaţie de 4,2 milioane de locuitori, a atras 12 milioane de turişti, majoritate venind acolo cu autoturismul din celelalte state europene.

Ministrul Doncic a precizat că cel care va câştiga licitaţia ar putea înregistra profit de până la 2,5 miliarde de dolari pe o perioadă de patru decenii, în condiţiile în care veniturile guvernului din accizele la carburant vor creşte.

De asemenea, Croaţia intenţionează să publice o nouă licitaţie până la sfârşitul anului pentru a privatiza compania aeriană Croatia Airlines, a adăugat ministrul. Anul trecut, compania a întregistrat profit, după ce planul iniţial de a vinde un pachet de 49% din acţiunile companiei a eşuat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO