Business Internaţional

Cum au ajuns Balcanii calea indirectă de acces a Chinei către Uniunea Europeană

Cum au ajuns Balcanii calea indirectă de acces a Chinei...
22.07.2017, 11:00 589
Serbia este în plin proces de trans­formare fizică, proces prin care preşedintele ţării Aleksandar Vucic le-a promis compa­trio­ţilor săi că va pune capăt izolării ţării şi-i va deschide drumul către UE.

Pentru a-şi transforma planul în realitate, preşedintele sârb se bazează nu numai pe Europa, ci şi pe un mai vechi aliat, China, scrie Politico. Cu o populaţie de uşor peste 7 milioane de locuitori, Serbia, una dintre cele mai sărace ţări ale Europei, poate părea un partener ciudat pentru China în realizarea ambiţiilor acesteia de a juca un rol mai important pe continent. Însă relaţiile vechi dintre cele două ţări, dublate de geografie, au contribuit la plasarea Belgradului în centrul ambiţiilor Beijing-ului. Pentru Serbia şi ţările sale vecine, avantajul este evident: investiţii extrem de necesare în infrastructură, care vin cu puţine condiţii vizibile ataşate.

În cazul Chinei, motivaţiile sunt mai puţin clare. Însă atâta lucru este clar: Beijingul îşi stabileşte o poziţie semnifi­cativă în Balcani, sporindu-şi influenţa în ţări care vor deveni probabil într-o zi membre depline ale Uniunii Europene. Serbia a împrumutat în ultimii ani Serbiei bani pentru proiecte diverse, de la un pod de 170 mil. euro peste Dunăre în Belgrad la o centrală termică de 700 mil. euro.

O companie chineză a cumpărat de asemenea singura oţelărie a ţării, promiţând să o repună pe picioare fără disponibilizări.

Totuşi, centrul angajamentului chinez către Serbia este o legătură feroviară de mare viteză de aproape 3 miliarde de euro între Belgrad şi Budapesta. Proiectul de 350 de km include şi o linie pentru marfă, un element cheie a strategiei Beijing-ului de a lega portul grecesc Piraeus de Europa centrală.

Ceea ce face finanţările chineze extrem de attractive sunt condiţiile. Spre deosebire de instituţii internaţionale ca Banca Mondială, China este adesea dispusă să finanţeze proiecte cu randamente economice îndoielnice la dobânzi scăzute.

ìNu e uşor să obţii finanţare de la statele occidentaleî, spune ministrul sârb al transporturilor Zorana Mihajlovic. ìCând vorbim despre asta cu ţările europene suntem întrebaţi ëde ce Chinaí? Pentru că vin cu banii, să fim sinceriî.

Pe lângă bani, China vine ţi cu expertiza inginerească, asigurându-se că firmele chineze obţin o parte din profit.

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, la rândul său un finanţator major al proiectelor de infrastructură din regiune, a descris recent incursiunea Chinei în Balcani ca fiind mai fermă, anticipând noi creşteri ale investiţiilor în anii următori.

Anul trecut, preşedintele chinez Xi Jinping a efectuat o vizită de stat în Serbia, această vizită a unui lider chinez într-una dintre cele mai sărace ţări ale Europei evidenţiind importanţa strategică a Belgradului pentru China.

Iar lucrurile nu dau semne să se schimbe. În ianuarie, banca centrală chineză a deschis un centru regional pentru Balcani şi Europa de Est în Belgrad. Cele două ţări au convenit recent să renunţe la vize reciproc. În lunile următoare, Hainan Airlines din China este aşteptată să înceapă zboruri non-stop din Beijing către Belgrad, aşteptate să dea un impuls puternic sectorului de turism al Serbiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO