Business Internaţional

Cum s-a răzbunat Volkswagen pe furnizorul său bosniac, care a cerut creşteri salariale: Cred că este un caz de „nu muşca mâna care te hrăneşte“

Cum s-a răzbunat Volkswagen pe furnizorul său bosniac,...

Autor: Catalina Apostoiu

05.04.2018, 20:56 11093

Se zice că răzbunarea este un fel de mâncare care se serveşte cel mai bine rece.

Volkswagen trebuie să se fi gândit la acest lucru când au început proble­mele în relaţia cu furnizorul său bosniac Prevent, care a blocat liniile de pro­ducţie ale marelui constructorului auto german în 2016, scrie Deutsche Welle.

Prevent Group, o companie puţin cunoscută cu origini bosniace, a jucat un rol major în istoria recentă a gigantului german. Ani la rând, aceasta a furnizat VW diverse componente auto, adesea prin intermediul altor companii achiziţionate de-a lungul timpului.

Cu doi ani în urmă, nemulţumite de deciziile luate de VW în urma scandalului Dieselgate, două companii părţi ale Prevent şi-au întrerupt livrările către VW fără niciun avertisment. Aceasta a dus la întârzieri majore pe liniile de producţie ale VW, generând pierderi cuprinse între 20 şi 100 milioane de euro.

După discuţii de urgenţă, se pare că VW şi Prevent s-au împăcat, dar relaţiile au fost recent întrerupte.

Ziarul german Bild anunţă că VW a renunţat la grupul Prevent, se pare ca răzbunare pentru ceea ce s-a întâmplat în 2016. „Nu mai vrem să fim şantajaţi“, a declarat un manager de la VW pentru Bild.

Potrivit unor estimări, anularea contractului pe termen lung cu Prevent va costa VW peste 200 milioane de euro, scrie Handelsblatt.

„Cred că este un caz de «nu muşca mâna care te hrăneşte»“, arată Frank Schwope, specialist în cadrul băncii germane comerciale NordLB, citat de Deutsche Welle.

Potrivit unei declaraţii recente a Prevent, aproximativ 700 de angajaţi de la trei divizii germane vor fi nevoiţi să lucreze mai puţin ca urmare a deciziei VW, iar 90 de angajaţi de la compania Foamtec din Stendal au fost dispo­nibilizaţi. Ca răspuns, oficialii de la VW au declarat că au fost nevoiţi să ia măsurile necesare.

Prevent Group a anunţat mai apoi că au semnat un nou contract cu BMW pentru livrarea de scaune de maşină şi alte produse de tapiţerie auto.

„Continuarea cooperării cu acest client va întări şi mai mult poziţia Prevent Group de cel mai mare furnizor de tapiţerie auto din Europa“, a declarat Muhamed Vrabac, director al unei filiale Prevent.

O astfel de declaraţie pare să intre în contradicţie cu vestea că VW şi-a tăiat majoritatea legăturilor cu grupul Prevent şi filialele acestuia.

Prevent a fost furnizor şi al Daimler, proprietarul Mercedes-Benz.

Decizia VW va avea probabil implicaţii profunde pentru companie, care este un jucător major în Bosnia.

Prevent a fost înfiinţat de Nijaz Hastor, fiind acum administrat de fiii acestuia, care se numără printre cei mai bogaţi oameni ai Bosniei.

Hastor senior a lucrat iniţial ca manager al unei firme care construia autovehicule pentru VW în anii í70. În 1992, acesta s-a folosit de legăturile sale cu VW pentru a crea o reţea de furnizori auto.

Grupul ASA pe care l-a fondat în 1995 a fost până în 2013 distribuitor oficial al diverselor mărci VW, în timp ce grupul Prevent furniza diverse componente auto prin intermediul diverselor companii achiziţionate din anii í90.

În opinia VW şi Daimler, achiziţia de-a lungul timpului a mai multor companii mici de către Prevent a reprezentat o modalitate prin care grupul a încercat să pună presiune asupra marilor producători auto făcându-i pe aceştia din ce în ce mai dependenţi de livrările sale.

Şi alte companii din Germania au avut probleme cu companii în care sunt implicaţi Hastorii.

„Reputaţia Hastorilor şi Prevent nu este una bună, aceasta având de suferit în Germania de la disputa cu VW,“ spune Frank Schwope.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO