Business Internaţional

Dacă Germania intră în recesiune, companiile ar putea să sară pârleazul la vecini sau mai departe în căutare de energie ieftină, produsă intern

Dacă Germania intră în recesiune, companiile ar putea...

Autor: Bogdan Cojocaru

11.08.2022, 19:53 222

Cele mai recente date sugerează că Germania s-ar putea afla în pragul unei recesiuni economice care ar putea determina unele companii să se mute în străinătate, scrie Deutsche Welle.

Pentru a cincea lună consecutiv, fabricile germane au primit mai puţine comenzi pentru produsele lor. În iunie, comenzile au scăzut cu 0,4% faţă de luna mai. Deşi o scădere minoră la prima vedere, aceasta înseamnă o diminuare de 5,6% în al doilea trimestru din 2022.

Din cauza blocajelor din lanţurile globale de aprovizionare, industriile germane au încă un număr mare de comenzi restante, dar nu suficiente pentru a le proteja de dificultăţile eco­nomice viitoare, a declarat eco­nomistul-şef al Commerzbank, Jörg Krämer. „Riscul unei recesiuni este în creştere“, a precizat el Krämer.

Această idee este împărtăşită şi de alţii. Compania germană de investiţii DekaBank prognozează o recesiune tehnică - şi anume o scădere a PIB-ului timp de cel puţin două trimestre consecutive.

„Este posibil ca recesiunea să se întindă din al patrulea trimestru al acestui an până în al doilea trimestru al anului viitor“, a spus Andreas Scheuerle, de la DekaBank. O scă­dere a producţiei industriale este doar un simptom al situaţiei econo­mice dificile.

Există mai multe motive pentru care afacerile germane se confruntă cu o scădere economică. Ratele ac­tuale ridicate ale inflaţiei continuă să erodeze puterea de cumpărare a consumatorilor.

„Oamenii nu îşi mai permit să cumpere la fel de mult ca înainte sau poate că nu îşi mai doresc să facă acest lucru“, a spus Scheuerle. Există, de asemenea, o mare incertitudine cu privire la costurile suplimentare care ar putea rezulta din preţurile ridicate la energie cauzate de războiul din Ucraina şi de taxa pe gaze.

Un raport al Societăţii de Cercetare a Consumatorilor de la Nürnberg (GfK) a constatat că mo­ralul consumatorilor s-a deteriorat la sfârşitul lunii iulie. Şi, economia globală suferă, afectând pieţele de peste mări.

În Statele Unite, una dintre cele mai importante destinaţii de vânzări pentru industria germană, ratele inflaţiei sunt atât de mari încât Rezerva Federală creşte dobânzile mult mai repede decât Banca Cen­trală Europeană, forţând oamenii şi afacerile să cheltuiască mai puţin.

Companiile germane sunt şi ele mai puţin încrezătoare în economie şi în perspectivele de creştere. Afacerile se aşteaptă ca activitatea să le devină mult mai dificilă în lunile următoare, potrivit Institutului de Cercetări Economice Ifo. Aceste tendinţe indică faptul că Germania se confruntă cu un „risc tangibil de recesiune“, a spus Krämer. „La urma urmei, Putin continuă să se joace cu robinetul de gaz şi alimentează teama de o criză a gazelor“. Procedând astfel, Kremlinul vrea să demoralizeze publicul german, a adăugat el. „Acest război psihologic asupra gazului nelinişteşte companiile şi le face mai precaute atunci când plasează comenzi.“ O recesiune pare inevitabilă. Cu toate acestea, este puţin probabil să fie la fel de severă ca prăbuşirea din 2008, precedată de falimentul Lehman Brothers, şi nicidecum comparabilă cu cea care a avut loc în primele luni ale pandemiei de coronavirus. „Economia germană s-ar putea micşora cu cel mult 0,4%“, a spus Scheuerle, adăugând că revenirea nu va fi la fel de puternică ulterior. Acest lucru se datorează, parţial, faptului că problema penuriei de gaz va continua probabil să provoace dificultăţi afacerilor până la iarnă. Acest lucru ar putea împinge cel puţin părţi din industria germană să îşi mute producţia în străinătate - în locuri în care energia este mai ieftină şi este produsă pe plan intern. Prin urmare, obstacolele actuale pot duce la schimbări structurale pe termen lung în economie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO