Business Internaţional

De ce unele fuziuni între companii gigant au un sfârşit tragic. Metode de dezvoltare şi câştig de pe urma unei fuziuni

De ce unele fuziuni între companii gigant au un...

Autor: Alexandra Cepăreanu

13.05.2018, 12:33 350

Fuziunea dintre companiile de telefonie T-Mobile şi Sprint reduc concurenţa de pe piaţa din SUA. După această fuziune, America va avea doar trei mari companii de telecomunicaţii, însă, analiştii susţin că această fuziune ar putea lăsa doar doi supravieţuitori: Verizon şi AT & T, relatează Quartz.

Marea majoritatea fuziunilor eşuează. Nu eşuează în faptul că nu se aprobă, ci mai degrabă prin faptul că reduc în mod semnificativ valoarea companiilor combinate. Un exemplu bun îl reprezintă fuziunea dintre AOL şi TimeWarner care a dus la o pierdere de 200 de miliarde de dolari, sau fuziunea dezastruoasă dintre Vodafone şi Mannesmann, care a înregistrat o pierdere de 38 de miliarde de dolari.

Analiştii susţin că aceste pierderi au loc în mod repetat, deoarece companiile care fuzionează se concentrează doar pe partea financiară şi pe procesele care să genereze profit cât mai rapid. Din aceste motive ignoră nevoile consumatorilor şi în loc să câştige de pe urma fuziunii ies în pierdere.

În cazul AOL-TimeWarner, întreaga fuziune a fost bazată pe ideea de a realiza sinergii între afacerea AOL de pe internet şi activitatea de conţinut a companiei Time Warner. Cu toate acestea, cele două foste companii au rămas pe domenii opuse şi nu a xistat o colaborare eficientă care să ajute la realizarea acelor sinergii.

În loc să creeze o cultură a unei companii combinate, companiile implicate în fuziuni, precum AOL şi TimeWarner, continuă să funcţioneze ca şi cum ar fi două entităţi separate.

Există câteva modalităţi de a împiedica acest scenariu, spun analiştii. Primul este de a co-localiza diviziile şi echipele care ar trebui să se integreze. Acest lucru include întotdeauna echipa de management din ambele organizaţii şi adesea include şi funcţiile de sprijin precum HR-ul şi IT-ul.

Sprint şi T-Mobile nu prezintă semne de co-localizare. Compania Sprint are sediul în Kansas, în timp ce T-Mobile se află în zona Seattle.

Compania fuzionată pare gata să continue să opereze cu două sedii, ceea ce ar avea probabil un efect dezastruos. Apropierea fizică este o precondiţie necesară pentru comunicarea dintre cele două echipe.

Prin eliminarea acestui sprijin, interacţiunile informale şi schimbul tacit de cunoştinţe care sunt importante pentru succesul în cadrul organizaţiilor complexe de tehnologie vor suferi.

Îmbinarea companiilor ar trebui, de asemenea, să contribuie la reducerea lacunele culturale precum diversitatea şi incluziunea, politicile flexibile de lucru şi utilizarea instrumentelor precum email, Slack şi software-ul de management al proiectelor.

Dacă femeile dintr-o companie sunt excluse de la întâlniri, în timp ce cealaltă companie are o abordare echitabilă, rezultatul va fi o performanţă scăzută.

În mod similar, dacă o companie permite oamenilor să lucreze de acasă fără constrângeri, iar cealaltă necesită prezenţa la birou de la 9 la ora 17, echipele vor avea de suferit. Dacă oamenii nu folosesc nici măcar aceleaşi instrumente de comunicare, va fi aproape imposibil ca o companie globală să funcţioneze ca una.

Pe lângă politicile de la locul de muncă, este important ca organizaţiile să se integreze din punct de vedere social. Scopul este ca reţelele celor două companii să devină reţelele unei singure companii.

Deşi există puţine cercetări pe această temă datorită dificultăţii de obţinere a datelor de comunicare de la întreprinderi mari, compania Humanyze, companie furnizoare de soluţii software, a acumulat cele mai mari seturi de date privind integrarea post-fuziune, pe măsură ce clienţii au dobândit şi au fuzionat cu alte organizaţii.

În timp ce echipa de analiză a companiei Humanyze lucrează la o analiză ştiinţifică completă a acestor fuziuni, datele sunt clare: când companiile urmează paşii descrişi mai sus, reţelele lor se îmbină mai repede, iar performanţa acestora se îmbunătăţeşte mai rapid decât cele care folosesc exemplele negative.

Colocarea pare să aibă cel mai puternic impact. În companiile care au fost examinate de analişti, înainte ca achiziţiile să fie introduse fizic, integrarea în reţea este sporadică, iar creşterea companiei este în cel mai bun caz „anemică”.

Într-o mişcare îndepărtată de integrarea socială, Sprint a anunţat recent că transferă personalul cheie companiei sale mama, Softbank. Aceasta va schimba probabil reţeaua de comunicaţii din Sprint, deconectând diferite părţi ale organizaţiei şi transformă integrarea eficientă într-una mai dificilă.

În loc să îşi segmenteze în continuare reţeaua, Sprint ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea acesteia - prin fuziunea cu T-Mobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO