Business Internaţional

După podul către Crimeea, Putin duce mai departe un megaproiect de pe vremea lui Stalin. Proiectele, de la gazoductul Puterea Siberiei la Cupa Mondială de Fotbal din 2018, au implicat costuri de aproximativ 3.000 miliarde de ruble

După podul către Crimeea, Putin duce mai departe un...

Autor: Catalina Apostoiu

16.10.2017, 20:00 4400

Preşedintele rus Vladimir Putin îi pregăteşte un nou megaproiect unui prieten din copilărie, miliardarul Arkadi Rotenberg, chiar în momentul în care compania de construcţii a acestuia este pe punctul de a finaliza un pod către Crimeea.

La aproape şapte decenii după ce Iosif Stalin a lansat lucrările de construire a unui tunel către insula Sahalin, în Extremul Orient, preşe­din­te­le rus a decis re­­lua­rea aces­tui proiect, ale cărui costuri le estimează la aproximativ 286 miliarde de ruble (5 miliarde de dolari). Contractul de con­struire a unui pod către insula Sahalin a fost atribuit companiei Stroygaz­montazh deţinută de Rotenberg, potrivit unor surse fami­liare cu planurile citate de Bloomberg.

Proiectul vine într-un moment tocmai bun pentru companie în condiţiile în care aceasta şi deţinătorii săi resimt impactul sancţiunilor occidentale impuse Rusiei.

Într-un discurs recent, Putin a lăudat planul privitor la podul către Sahalin ca fiind una dintre mai multe noi legături de transport pentru regiune, care „combinate vor genera un proiect la scară planetară“.

Astfel de megaproiecte au devenit unul dintre pilonii politicii economice a lui Putin în condiţiile în care acesta se apropie de ceea ce ar putea fi ultimul mandat la conducerea Rusiei.

În timp ce criticii pun sub semnul îndoielii viabilitatea şi costul unor astfel de eforturi, preşedintele rus este convins că acestea pot scoate Rusia de sub semnul celei mai prelungite recesiuni din acest secol.

Mulţumit de progresele înregistrate de ultimele planuri privind infra­structura, Putin a aprobat planul privitor la Sahalin luând în considerare şi avantajul politic de a conecta între ele părţi îndepărtate ale Rusiei, au mai declarat sursele citate.

„Este mai mult un proiect geopolitic“, a declarat Stepan Zemtsov, cercetător la Institutul Gaidar din Moscova.

Podul către Sahalin ar fi ultimul dintr-o serie fără precedent de proiecte de infrastructură lansate în cea mai mare ţară a lumii din punct de vedere teritorial. Proiectele, de la gazoductul Puterea Siberiei la Cupa Mondială de Fotbal din 2018, au implicat costuri de aproximativ 3.000 miliarde de ruble.

Companiile lui Rotenberg s-au numărat printre cele mai mari beneficiare de pe urma aces­­tor proiecte costisitoare. Nu toate proiectele au avut succes.

Deşi decizia privitoare la atribuirea contractului a fost luată deja, este posibil ca anunţul privitor la începerea lucrărilor de construcţie să nu fie făcut mai devreme de anul viitor, au declarat surse apropiate Kremlinului şi companiei Stroygazmontazh.

În condiţiile în care numai o jumătate de milion de oameni trăiesc în Sahalin, podul nu va deveni niciodată viabil din punct de vedere economic, spune Natalia Zubarevich, de la Institutul Independent pentru Politică Socială din Moscova, care adaugă că o soluţie mai raţională ar fi îmbunătăţirea serviciului de feribot deja existent.

Insula găzduieşte prima fabrică de GNL a Rusiei, fiind deja legată de continent prin conducte petroliere şi gazoducte. Cererea de transport de persoane şi resurse nu este suficient de mare pentru a justifica lucrările de construire a unui pod, potrivit lui Zemtsov de la Institutul Gaidar.

Deocamdată, se presupune că pentru proiect vor fi folosite fonduri împrumutate, şi nu resurse de la buget. Creditele de la bănci japoneze ar putea fi o altă posibilă sursă de finanţare, potrivit surselor citate.

Rusia se bazează pe Japonia să se alăture proiectului prin legarea insulei Hokkaido de Sahalin cu un tunel propriu de 40 km, au mai adăugat acestea, precizând că nu au existat niciun fel de discuţii sau acorduri în acest sens cu guvernul de la Tokio.

Premierul japonez Shinzo Abe s-a arătat circumspect atunci când a fost întrebat despre planurile ruşilor.

„Ar fi bine să se poată ajunge cu trenul în Vladivostok. Însă pentru aceasta ţările noastre trebuie să-şi întărească încrederea reciprocă pentru ca toate proiectele să poată fi realizabile.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO