Business Internaţional

Europa nu şi-a pierdut industria bicicletelor în faţa asaltului chinezesc. America şi-a pierdut-o

Oraşele din ţările europene dezvoltate au o adevărata cultură pentru transportul cu bicicleta care se împleteşte bine cu o industrie a bicicletelor prosperă.

Oraşele din ţările europene dezvoltate au o adevărata cultură pentru transportul cu bicicleta care se împleteşte bine cu o industrie a bicicletelor prosperă.

Autor: Bogdan Cojocaru

18.08.2017, 00:03 1375
În anii 1990, când China a început să satureze magazinele occidentale cu biciclete ieftine, Europa a ripostat cu tarife de import.

Însă pentru că în SUA retailerilor le era foame de produse ieftine, producătorii americani şi-au mutat producţia peste hotare. Europa nu şi-a pierdut niciodată industria internă a bi­cicletelor. SUA mai au doar o ră­măşiţă din ce-au avut, scrie Bloomberg.

Când au venit chinezii, producătorii europeni scoteau din fabrici 12 milioane de biciclete pe an. Au luat poziţie în faţa avan­sului Chinei, suspectând că gu­vernul de la Beijing asigură subvenţii pre­­cum echipament, energie şi pro­prie­tăţi ieftine sau gratuite.

„Unii dintre concurenţii noştri din China fac bani din subvenţii. Vând biciclete în pierdere“, spune Moreno Fioravanti, secretar general al Asociaţiei Producătorilor de Biciclete Europeni. Diferitele ţări impun de mult timp tarife importurilor, pentru a-şi proteja industriile şi pentru a face rost de bani. Însă producătorii europeni au vrut mai multă putere de foc pentru a lupta cu ceea ce ei considerau că sunt practici comerciale neconcurenţiale. Au îndemnat Comisia Europeană să folosească regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului pentru a impune ceea ce sunt cunoscute ca tarife antidumping - taxe adiţionale care au ca scop descurajarea concurenţei străine să inunde pieţele cu bunuri ieftine.

În 1991, Comisia Europeană a investigat şi a descoperit „reduceri semnificative de preţuri“ din partea exportatorilor chinezi care „au avut un impact negativ major“ asupra preţurilor şi vânzărilor pentru producătorii europeni. Doi ani mai târziu, Europa a începea să aplice tarife antidumping adiţionale de 30,6% pentru bicicletele importate din China. În prezent, aceste tarife adiţionale, care se adaugă celor „normale“, se ridică la 48,5%.

În SUA, retailerii mari au blocat eforturile producătorilor de a determina guvernul să impună tarife antidumping. Iubeau importurile ieftine care le adu­ceau clienţi. În 1998, 87% dintre bi­cicletele vândute în SUA erau im­portate. În 2000, ponderea a crescut la 98%. Acum este la fel. În prezent, eu­ro­penii pot cumpăra o bicicletă low-end pentru adulţi fabricată în Asia cu 90 de euro (106 dolari), un preţ uşor mai mic decât cel al bicicletelor echivalente pro­duse în Europa. În SUA, versiuni si­mi­la­re făcute în China costă 80 de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO