Business Internaţional

Fabrica pe care BMW şi-o construieşte în Ungaria răsplăteşte cu creştere economică statul iliberal al lui Orban când fondurile europene sunt tăiate, dar adânceşte dependenţa economiei de producţia auto

Fabrica pe care BMW şi-o construieşte în Ungaria...

Autor: Bogdan Cojocaru

01.08.2018, 20:50 1680

Fabrica de un miliard de euro şi cu o producţie de 150.000 de maşini pe an pe care BMW şi-o construieşte în Ungaria este de mare ajutor planurilor premierului Viktor Orban de a conduce o economie cu ritm accelerat până la următoarele alegeri. De asemenea, investiţia poate contribui la amortizarea declinului fondurilor pentru dezvoltare primite de Ungaria de la UE, însă adânceşte dependenţa industriei acestei ţări de un sector notoriu pentru vulnerabilitate la factori externi în vremuri în care comerţul global se află în pragul unui război.

Ungaria, o ţară cu doar zece milioane de locuitori, nu are o marcă naţională de maşină, însă acolo produc deja Daimler, Volkswagen prin Audi, Suzuki şi PSA Group. Cu venirea BMW, Ungaria devine bază de producţie pentru toţi marii constructori auto germani.

Sectorul auto este în general unul cu ciclicitate pronunţată, iar acest lucru este valabil şi pentru Ungaria. Spre exemplu, în 2016, în iulie, când activitatea fabricilor de maşini şi componente s-a redus cu peste 8%, producţia industrială totală s-a retras cu aproape 5%. În 2014, când Audi şi-a oprit producţia de la fabrica de la Gyor, o parte a presei a interpretat manevra ca pe un avertisment transmis Budapestei de cancelarul german Angela Merkel, enervat de tendinţele antioccidentale ale premierului Orban. Scăderea se justifică prin faptul că industria auto contribuie cu 30% la producţia anuală a industriei manufacturiere.

Orban, ales pentru al patrulea mandat în aprilie, vrea să  conducă o economie care creşte cu 4% anual până în 2022, când ar trebui să aibă loc următoarele alegeri parlamentare. Ritmul este superior celui prognozat de strategii băncii centrale şi de analişti, scrie Bloomberg. Pentru Orban şi pentru statul iliberal pe care acesta îl construieşte, venirea BMW este o răsplată pentru atenţia deosebită acordată constructorilor auto în timp ce băncile şi retailerii au parte de condiţii de afaceri mai dificile.  Constructorii auto au avut venituri de 8.000 de miliarde de forinţi (24,8 miliarde euro) anul trecut, sumă echivalentă cu 21% din PIB-ul Ungariei. Comerţul cu Germania, o ţară unde Orban şi statul său iliberal şi-au găsit critici duri, dar şi prieteni printre politicieni,  s-a situat la 50 de miliarde de euro în 2017, nivel mai mare decât suma legăturilor comerciale cu următorii cinci clasaţi în topul partenerilor comerciali.

„Venirea BMW este o evoluţie favorabilă care va ajuta la netezirea drumului de creştere al Ungariei”, crede analistul ING Peter Virovacz. Investiţia companiei germane poate ajuta la amortizarea declinului finanţării pentru dezvoltare din partea Uniunii Europene.

Investiţia BMW va sprijini activitatea economică, însă va creşte dependenţa Ungariei de industria auto, ceea ce ar putea avea efecte negative dacă cererea pentru maşini la nivel internaţional scade, atrag atenţia Virovacz de la ING şi analistul Orsolya Nyeste de la Erste Group Bank. Daimler îşi dublează în prezent capacitatea de producţie la fabrica sa Mercedes din Kecskemet cu investiţii în expansiune de un miliard de euro.

„Dacă cererea din afară nu se ridică la nivelul producţiei, efectul va fi negativ pentru economie”, spune Nyeste. Fără măsuri pentru îmbunătăţirea educaţiei şi sănătăţii, ritmul de creştere va încetini înapoi spre 2,5%, apreciază aceasta.

Ungaria, cu o populaţie de 10 milioane de locuitori şi cu o economie încă emergentă, preferă să importe maşini uzate din Vest, astfel că cea mai mare parte a producţiei industriei automotive, mai exact 92% (2016), se duce la export, potrivit datelor agenţiei ungare de promovare a investiţiilor. Sectorul asigură peste 155.500 de locuri de muncă şi contribuie cu 20% la exporturile totale ale Ungariei, principala piaţă de export fiind UE (87%). Constructorii auto au la dispoziţie  o constelaţie de peste 700 de furnizori stabiliţi în Ungaria.

Ponderea exporturilor maghiare legate la lanţurile de aprovizionare globale este de 65%, mare după orice standarde, ceea ce face ca Ungaria să fie extrem de expusă la perturbările din comerţul internaţional. Organizaţia Mondială a Comerţului a calculat că Ungaria ar suferi din cauza unor eventuale tarife impuse importurilor de maşini pierderi mai mari decât cele ale Germaniei, notează Euractiv. Vulnerabilitatea Ungariei a fost evidentă în timpul marii crize financiare, când PIB-ul s-a comprimat cu 6,6% în 2009. PIB-ul României a scăzut atunci cu 6%.

Motoare şi componente auto fabricate în uzinele maghiare sunt importate de Germania, cel mai mare producător auto european. Exporturile Germaniei de maşini către SUA sunt cele mai mari din UE, reprezentând 2,7% din exporturile totale către această ţară. Exporturile auto ale Ungariei către SUA reprezintă 27,7% din total, notează bne IntelliNews.

Forintul, una dintre cele mai instabile monede emergente, s-a apreciat la cel mai ridicat nivel din ultimele şapte săptămâni faţă de dolar după ce BMW şi-a făcut publică preferinţa pentru Ungaria. Cele mai multe din monedele est-europene s-au depreciat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO