Business Internaţional

Fabrici şi exporturi: cum a ajuns Germania cea mai importantă verigă a lanţului economic european, inclusiv în est

Cancelarul german Angela Merkel împreună cu premierul polonez Beata Szyd≥o într-o vizită la producătorul german de roboţi Kuka

Cancelarul german Angela Merkel împreună cu premierul polonez Beata Szyd≥o într-o vizită la producătorul german de roboţi Kuka

Autor: Bogdan Cojocaru

21.11.2017, 00:06 2002
Vestea prăbuşirii discuţiilor pentru formarea noului guvern german de coaliţie a zdruncinat euro, simbolul cel mai important al unităţii europene, şi pe bună dreptate. Economia germană este esenţială pentru stabilitatea economică a zonei euro şi a întregii Uniuni Europene.

Audi, constructor auto german, a construit cea mai mare fabrică de motoare din lume în Ungaria, unde produce şi maşini finite. Astfel de investiţii fac din Ungaria un centru european al industriei auto, atrăgând diverşi furnizori, mai mari sau mai mici, de piese şi componente care creează locuri de muncă pe plan local. Industria maghiară este atât de dependentă de producătorii nemţi încât când vreo fabrică auto mare se închide sau îşi înce­tineşte producţia pen­tru mentenanţă se simte imediat în ac­ti­vitatea economică, trezind speculaţii că este vreo avertizare din partea Ber­linului cu privire la deriva anti-Bruxelles a guvernului maghiar.

Toţi producătorii auto germani şi-au construit baze de producţie puternice în Europa de Est. Daimler a devenit în special activ în extinderea prezenţei în regiune. Anul trecut, compania a anunţat construirea celei de-a doua fabrici din Ungaria şi a unei fabrici de motoare în Polonia cu investiţii de 500 de milioane de dolari în prima fază. Unitatea poloneză va fi a doua fabrică de motoare a Daimler din afara Germaniei. Producţia va începe în 2019. În România, Daimler, cu pro­ducţia de cutii de viteze ultramo­derne, este pe cale să devină a doua cea mai mare companie din industria auto, lo­cală după Dacia. Volkswagen şi Daimler, în această ordine, sunt cele mai mari companii europene din in­dustria manu­facturieră, un creator im­portant de locuri de muncă. În pe­rioa­da 2003 - mai 2017, companiile ger­mane au creat 654.922 de locuri de muncă în Europa de Est, dintre care 33% în sectorul a­u­to, potrivit Financial Times.

Beneficiile sunt reci­proce. Expansiunea ger­mană în estul UE începând cu 2004 a creat până în 2014 un milion de locuri de muncă în Germania, potrivit unui studiu al Asociaţiei Camerelor de Comerţ şi Industrie din Germania. În 2014, investiţiile germane în străinătate s-au triplat, iar Germania devenind principalul stat investitor din Europa. Din 2004 până în 2014 companiile germane au investit peste 73 de miliarde de euro în noile ţări membre ale UE. Germania este principala piaţă pentru exporturile est-europene, în condiţiile în care materii prime, componente şi piese fabricate în est sunt integrate în produse exportate de Germania în lumea întreagă.

Germania este principala piaţa de export şi pentru economii mari vestice, cum ar fi cea franceză, italiană, olandeză şi belgiană. Pentru Spania şi Marea Britanie, Germania se clasează pe locul doi în topul destinaţiilor pentru exporturi. Germania este şi un important investitor în economiile dezvoltate europene, încadrându-se în top 5 dacă sunt excluse ţări cunoscute ca paradisuri fiscale precum Olanda şi Luxemburg. Germania este cel mai mare investitor străin pentru Grecia, o ţară unde Berlinul este demonizat pentru rolul avut în multiplele bailout-uri internaţionale acordate acestei ţări pentru a-şi reveni din criza datoriilor. De asemenea, Germania ocupă locul trei la investiţii pentru Polonia şi Cehia şi locul doi pentru Ungaria. Acestea sunt cele mai mari economii din Europa de Est. În plus, Germania este statul cu cea mai mare contribuţie la bugetul european, cel din care vin fondurile europene destinate dezvoltării estului.

Germania îşi permite acest lucru pentru că este un stat excedentar, statut pe care l-a căpătat devenind un campion mondial al exporturilor. Iar această performanţa  reflectă tipul special de produse fabricate în Germania. O analiză realizată de Jesus Felipe şi Utsav Kumar de la Banca de Dezvoltare Asiatică arată că Germania exportă o mare parte din cele mai complexe produse fabricate de întrega lume. Germania este specializată în astfel de produse, pentru care există cerere chiar şi în timpul crizelor. Lucrarea clasifică Germania ca a doua cea mai complexă  economie după Japonia. Exporturile de bunuri şi servicii au o pondere de aproape 50% în PIB-ul ţării, faţă de circa 40% cât este media zonei euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO