Business Internaţional

Faliment si nationalizare pentru General Motors, unul dintre simbolurile capitalismului american

Faliment si nationalizare pentru General Motors, unul dintre simbolurile capitalismului american
02.06.2009, 00:00 486
 

General Motors, cel mai mare producator de automobile din lume timp de 77 de ani, a intrat ieri in faliment, noua companie urmand sa fie detinuta in proportie de 60% de stat, iar datoriile acesteia urmand sa fie reduse cu mai mult de 50%, scrie Bloomberg.

„Noul GM" va primi 30,1 mld. dolari (21,4 mld. euro) sub forma de finantare in cadrul falimentului din partea guvernului, iar trezoreria „nu anticipeaza acordarea de asistenta suplimentara" dupa aceea, se arata intr-o declaratie a administratiei Obama. Guvernul federal va detine 60% din noua companie, 12% urmand sa apartina guvernului canadian, care va acorda un imprumut de 9,5 mld. dolari companiei.
„Obiectivul nostru este sa ne asiguram ca ne limitam implicarea la minimul necesar si ca ne vom retrage cat mai rapid", a spus secretarul trezoreriei Timothy Geithner.
Declinul unui simbol
Intrarea in faliment, despre care oficialii GM spuneau anul trecut ca nu se va produce, marcheaza declinul unei companii care candva fabrica peste jumatate din automobilele achizitionate in Statele Unite. Producatorul cu sediul in Detroit a inceput sa se confrunte cu costuri mai ridicate decat rivalii sai, avand de asemenea de suferit din cauza dependentei sale de camioane usoare, cu un consum ridicat de carburant, in conditiile cresterii preturilor la benzina.
„Intrarea GM in faliment este un lucru pozitiv pentru industria auto, compania urmand sa devina un competitor adevarat", a declarat Len Blum, din cadrul Westwood Capital din New York.
Va inchide 11 fabrici
GM intentioneaza sa inchida 11 fabrici si sa suspende activitatea altor trei, incercand in acelasi timp sa redeschida o fabrica suspendata pentru a construi un nou model de mici dimensiuni, a anuntat administratia, fara a estima cate locuri de munca vor fi eliminate. Producatorul a declarat ca intentioneaza sa-si reduca personalul platit cu ora din SUA pana la circa 40.000 de persoane anul viitor, de la 61.000 la sfarsitul anului trecut.
Guvernul „va proteja investitiile contribuabililor, administrandu-si participatia intr-o maniera comerciala, non-interventionista", se arata intr-o declaratie a administratiei Obama. Aceasta detine acum controlul asupra unui simbol al industriei americane dupa ce a respins un plan de redresare prezentat in februarie si dupa demiterea CEO-ului Rick Wagoner.
Conditiile intrarii in faliment au fost stabilite de o echipa guvernamentala condusa de Steven Rattner, cofondator al Quandrangle Group, care a solicitat concesii din partea companiei, sindicatelor United Auto Workers (UAW) si detinatorilor de obligatiuni.
Va iesi din faliment in maxim 90 de zile
Administratia se asteapta ca noul GM sa iasa din faliment in 60 pana la 90 de zile. Trezoreria americana si GM s-au pregatit pentru intrarea in faliment, convingand 54% din detinatorii de obligatiuni sa accepte planul revizuit de reorganizare. De asemenea, GM a incheiat saptamana trecuta un acord cu UAW ce-i va asigura companiei reduceri de costuri de 1,3 mld. dolari anual.
Al Koch, managing director in cadrul companiei de consultanta AlixPartners din New York, se va ocupa de restructurarea GM, raportandu-i directorului executiv Fritz Henderson, conform unor surse familiare cu situatia. GM, care a primit deja 19,8 miliarde de dolari de la trezorerie, va fi cel mai mare producator care intra in faliment, devansand Chrysler. Un judecator va supraveghea vanzarea sau lichidarea marcilor neprofitabile, cum ar fi Saturn si Hummer, si cele 14 fabrici ce vor fi inchise sau suspendate.
Fondul de sanatate pentru pensionari, caruia GM ii datoreaza 20 mld. $, va fi inlocuit de o noua entitate ce va detine 17,5% din noua companie, putand achizitiona inca 2,5%. Detinatorii de obligatiuni si alti creditori vor primi 10% din noul GM, putand achizitiona inca 15%, in schimbul unor datorii nesecurizate de 27,1 mld. dolari.
Reorganizarea este plina de riscuri
Reorganizarea implica nenumarate riscuri, de la probleme de ordin juridic la nesiguranta legata de momentul redresarii cererii de automobile noi, scrie The Wall Street Journal. Chiar daca GM va iesi rapid din faliment, administratia are in fata o multime de provocari, incluzand inchiderea mai multor fabrici si renuntarea la marcile Pontiac, Saturn, Saab si Hummer. Trecerea acestor parti nedorite din GM prin lichidare in instanta ar putea dura mai multi ani, cu potentiale costuri suplimentare pentru contribuabili.
Totusi, exista si un scenariu optimist, conform oficialilor guvernului si industriei, dar si specialistilor. Intrarea in faliment ar trebui sa permita GM sa incheie unul dintre cele mai rapide procese de reducere a dimensiunilor unei companii din istoria de 120 de ani a industriei.
GM pe scurt
  • Intre 1931 si 2007 a detinut titlul de cel mai mare producator auto dupa vanzari.
  • GM, alaturi de Chrysler si Ford, alcatuiesc Grupul celor Trei Mari din Detroit, cei mai mari trei producatori auto din SUA.
  • Detine fabrici in 34 de tari, iar in SUA are 100 de fabrici in 67 de orase.
  • Isi vinde vehiculele in peste 140 de tari.
  • Din 2004 pana in prezent, pierderile producatorului auto au atins 88 mld. $.
  • GM avea inainte de faliment 1.283.260 de actionari, ce detineau 285.730.153 actiuni.
  • Chevrolet Corvette este considerata a fi masina simbol a GM pe piata din America.
  • In 2008, GM detinea brandurile: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall si Wuling.
  • In cadrul campaniei electorale din 2008 a contribuit cu 802.414 de dolari, 52% din aceasta suma mergand catre democrati si 48% catre republicani.
  • A fost primul producator care a reusit sa vanda un milion de vehicule in China.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO