Franţa va absorbi 35 mld. euro din muntele de datorii de 47 miliarde ale operatorului naţional de căi ferate. SNCF este celebru pentru joburile oferite pe viaţă

23 mai 2018 Autor: Catalina Apostoiu

Guvernul francez intenţionează să absoarbă aproximativ 35 miliarde de euro din datoriile de circa 47 miliarde de euro ale operatorului naţional de căi ferate SNCF ca parte a reformelor avute în vedere pentru acesta, scrie Reuters, citând Les Echos.

Planul, prin care guvernul va prelua bucăţi din datoria SNCF în 2020 şi 2022, va fi anunţat de pre­mierul francez Edouard Philippe vineri.

Guvernul francez a anunţat anterior că va începe să preia o parte semni­ficativă din datoria SNCF începând cu 2020 ca parte a programului de reforme, program care va modifica statutul SNCF, pre­gătind compania pen­tru competiţie, însă acesta nu anunţase ce sumă va fi absorbită.

Sindicatele companiei de stat, cople­şite de datorii, au organizat greve după greve de la începutul lunii aprilie ca semn de protest faţă de schimbările anunţate. Acestea s-au angajat să continue grevele până pe 28 iunie dacă gu­vernul nu va renunţa la planurile de reformare.

Grevele muncitorilor, datoriile masive, staţii cu grad redus de utilizare, acestea reprezintă doar o parte a problemelor care au adus sistemul feroviar francez în insolvenţă, acesta fiind ţinut în viaţă cu resursele statului.

SNCF are un deficit anual de 3 mi­liarde de euro deşi beneficiază de subvenţii publice de 14 miliarde de euro anual, puţin sub jumă­tate din bugetul pentru apărare. Datoria aces­tuia este egală cu da­toria na­ţională a Noii Ze­elan­de, potrivit Bloom­berg.

Mai rău, datele pri­vitoare la trafic suge­rează că trenurile pierd cotă de piaţă în faţa companiilor aeriene şi a autobuzelor, în timp ce incidentele din trans­por­tul feroviar se înmul­ţesc.

De-a lungul mai multor decenii, liderii francezi s-au luptat să rezolve problemele SNCF, creat în 1938.

Preşedintele Emmanuel Macron a promis că va reuşi acolo unde alţii au eşuat. Reformarea SNCF va fi însă cea mai mare provocare a sa.

Problemele SNCF au legătură cu oameni, locuri şi politică. Angajaţii săi înclinaţi către greve au un statut special, putându-se pensiona chiar şi la 52 de ani, iar slujbele acestora sunt pe viaţă.

Printre alte privilegii, pensiile angajaţilor SNCF sunt calculate pe baza salariului din ultimele şase luni şi nu a mediei ultimilor 25 de ani, cum se întâmplă de obicei, salariile acestora sunt majorate la fiecare trei ani, au 28 de zile de concediu plătite pe an, cu trei mai multe decât limita legală, au acces la locuinţe cu chirii reduse şi au parte de bilete gratuite de călătorie cu trenul, potrivit thelocal.de.

Decenii la rând, politicienii au ezitat să le ia privilegiile acestor angajaţi ai sectorului public. TGV-urile sunt un obiect de mândrie naţională.

Politicienii s-au opus unor eventuale închideri de linii, spunând că o astfel de infrastructură reprezintă un serviciu public valoros, susţine dezvoltarea economică şi merită să fie susţinută financiar.

După publicarea unui amplu raport cerut de el, premierul francez s-a angajat să elimine acest statut special pentru toţi muncitorii angajaţi de acum înainte, potrivit Bloomberg.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.05.2018

 
Cuvinte cheie:
Franta
, datorii
, cai ferate
, SNCF
, joburi oferite pe viata
, angajati
, muncitori
, pensii
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide