Business Internaţional

FT: Brandurile alimentare sunt acuzate de practici de tip „apartheid“ în Europa Centrală şi de Est. Slovacii spun că pizza „Ristorante“ cu mozzarella produsă de Dr. Oetker avea şapte bucăţi de mozzarella în Austria şi numai cinci în Slovacia

Crochetele de peşte sunt produse despre care teste efectuate în Europa de Est au găsit că ar avea mai multă carne de peşte în versiunile vândute în magazilele din Vest decât în versiunile ce pot fi cumpărate în Est.

Crochetele de peşte sunt produse despre care teste efectuate în Europa de Est au găsit că ar avea mai multă carne de peşte în versiunile vândute în magazilele din Vest decât în versiunile ce pot fi cumpărate în Est.

Autor: Catalina Apostoiu

22.10.2017, 21:07 918
La începutul anului, guvernul slovac a realizat un test prin care compara produse alimentare aparent similare co­mer­cia­lizate în Slovacia şi Austria. Rezultatele au fost sur­prin­ză­toare. Din cele 33 de produse testate, 17 aveau struc­turi dife­rite în cele două ţări, 22 aveau arome diferite, iar cinci aveau un mix diferit de ingrediente.

Într-un caz, slovacii au descoperit că pizza „Ristorante“ cu mozzarella produsă de Dr Oetker avea şapte bucăţi de moz­zarella în Austria şi numai cinci în Slovacia.

Aceste rezultate, împreună cu altele ale unor teste similare realizate în alte ţări din regiune, au declanşat o amplă dez­batere privitoare la posibilitatea ca firmele din acest sec­tor să comercializeze produse de calitate inferioară în statele mem­bre mai sărace din Europa Centrală şi de Est şi la solu­ţiile care ar putea fi aplicate, scrie Financial Times.

„Este o problemă care afectează o treime din statele membre ale UE“, spune Gabriela Matecna, ministrul slovac al agriculturii, care a condus anchetele din această ţară.

„Ţările baltice au crezut iniţial că această situaţie nu se regăseşte în cazul lor, însă mai apoi în Lituania, când au început să fie făcute teste, au descoperit că 70% dintre produsele testate păreau similare, dar erau diferite“.

Producătorii argumentează că practica de a varia com­po­ziţia brandurilor de la ţară la ţară este permisă conform legis­la­ţiei UE, atât timp cât se specifică foarte clar ingredientele.

Totuşi, vâlva care s-a stârnit în jurul acestui subiect l-a făcut pe premierul bulgar Boiko Borisov să caracterizeze si­tua­ţia ca fiind similară „apartheid-ului“ şi l-a atras pe Jean-Claude Juncker, preşedinte al Comisiei Europene, în discuţii. În sep­tembrie, el a declarat că standardele duble în ceea ce priveşte produsele alimentare sunt inacceptabile şi a promis 1 milion de euro pentru a ajuta autorităţile naţionale să testeze produsele. 

Reprezentanţii industriei alimentare admit că situaţia trebuie soluţionată, nu în ultimul rând prin prisma faptului că discuţiile le afectează brandurile. Aceştia susţin însă că nu există nicio dovadă că diferenţele dintre produse echivalează neapărat cu o diferenţă de calitate.

UE nu intenţionează să adopte noi legi pentru a combate producţia de astfel de alimente. Matecna spune că o aplicare corectă a reglementărilor privitoare la etichetare şi marketing va rezolva această problemă. „Cred că penalităţile sau amen­zile sunt o soluţie de ultimă instanţă“, spune ministrul slovac al agriculturii. „Faptul că am abordat acest subiect şi se dis­cu­tă despre asta îi face pe producători să-şi schimbe compor­ta­mentul“. Alţi politicieni merg mai departe. Lubomir Zaoralek, ministrul ceh de externe, spune că s-ar pronunţa pentru amen­darea companiilor care încalcă standardele UE.

„Există sentimentul că ţările noastre sunt oarecum coşul de gunoi al Vestului“, spune acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO