Business Internaţional

Fuziunea Alstom-Siemens, o afacere germană cu acordul Parisului „necesară“ pentru contrarea chinezilor

Trenul Coradia Polyvalent produs de Alstom, oprit în Gara de Nord. Foto: Hepta

Trenul Coradia Polyvalent produs de Alstom, oprit în Gara de Nord. Foto: Hepta

Autor: Catalina Apostoiu

27.09.2017, 00:03 712

Combinarea operaţiunilor fero­viare ale Alstom, din Franţa, şi Siemens, din Germania, este o „necesitate“ prin prisma luptei împotriva concurenţei chineze, însă aceasta generază temeri pentru că „va exista un impact la nivel social pe termen mediu“, afirmă reprezentanţii principalului sindicat al Alstom, CFE-CGC, potrivit Le Figaro.

Siemens va obţine controlul principalelor operaţiuni ale Alstom de vreme ce toate diviziile francezilor au legătură cu căile ferate şi industria trasportului. Fuziunea are bine­cuvântarea Parisului.

Sindicatul arată că alegerea Alstom este una dificilă: nu poate rămâne în situaţia actuală, dar este conştient că mişcarea nu va fi lipsită de efecte negative“.

„Consolidarea este o necesitate în lupta contra mastodontului chinez (CRRC), care este de două-trei ori mai mare decât noi. În acelaşi timp, suntem îngrijoraţi pentru că suntem în şoc frontal cu Simens la nivelul tuturor activităţilor“, afirmă Claude Mandart, reprezentantul sindicatului.

„Or, nu vom putea păstra totul pe termen mediu, va trebui găsite sinergii, deci vor exista efecte sociale pe termen scurt, este inevitabil“, adaugă acesta.

Mandart subliniază că „mai devreme sau mai târziu cel care absoarbe preia strategia“, convins fiind de altfel că „germanii ştiu mai bine să-şi protejeze industria comparativ cu francezii“.

Pentru Philippe Pillot, reprezentant al FO, al patrulea sindicat, operaţiunea reprezintă „în mod egal o soluţie şi o problemă“.

„Avem o mulţime de semne de întrebare“, mărturiseşte acesta, „pentru că dacă venim toţi cu mobila bunicii, la un moment dat vom ajunge să nu putem băga tot în casă“.

Locurile de muncă se numără printre subiectele delicate de discuţie. Potrivit unor surse implicate în negocieri, citate de bfmbusiness.com, cele două grupuri se vor angaja să-şi păstreze personalul pe o durată de patru ani, odată tranzacţia finalizată.

În 2014, proiectul eşuase, Alstom preferând să-şi cedeze activităţile din energie companiei americane GE şi să-şi reconcentreze activităţile pe sectorul feroviar. Trecerea companiei sub pavilion german ar însemna sfârşitul unui bijuterii industriale franceze, scrie Le Figaro.

Siemens, cu sediul în Munchen, va deţine probabil uşor peste jumătate din entitatea nou formată, au declarat surse pentru Bloomberg. Noul business va opera şi va fi listat în Franţa şi va fi condus de un CEO francez, potrivit surselor citate.

Guvernul francez, care deţine aproximativ 19,9% din Alstom, susţine încheierea unui acord. Parisul a condus negocierile din momentul în care Henri Poupart-Lafarge, CEO-ul Alstom, a anunţat guvernul că intenţionează să iniţieze discuţii de fuziune cu Siemens cu aproximativ o lună în urmă, scrie Financial Times.

Tranzacţia ar semnala o schimbare în politica intervenţionistă a Franţei cât priveşte sectorul corporate sub conducerea preşedintelui Emmanuel Macron.

În urma combinării celor două operaţiuni, Siemens şi Alstom se vor putea lupta de pe o poziţie mai solidă cu competiţia în creştere din China.

În acelaşi timp, alianţa, în urma căreia va fi creat al doilea mare producător de vagoane de tren şi locomotive, va marca sfârşitul discuţiilor de luni întregi purtate între Siemens şi Bombardier, compania canadiană văzându-şi astfel date peste cap planurile de redresare.

Economistul Elie Cohen este favorabil unei alianţe între Alstom şi Siemens, pentru a lupta contra competiţiei chineze. Cu o condiţie, însă: semnarea unui acord de fuziune benefic viitorului industrial francez.

Privit drept un simbol al puterii industriale a Franţei, Alstom a produs prima sa locomotivă cu abur în anii í80 şi a ajutat Franţa să devină campioană a transportului feroviar de mare viteză în Europa cu TGV-ul. În ultimii 30 de ani, însă, soarta Alstom a stat în mare măsură în mâinile statului grancez, scrie Financial Times.

Compania a fost salvată de la faliment de către guvern în 2004. Un deceniu mai târziu, aceasta a fost divizată şi divizia sa de turbine vândută către GE. Anul trecut, guvernul socialist francez a cheltuit aproape 500 milioane de euro pe trenuri de mare viteză de care Franţa nu avea nevoie pentru a evita închiderea fabricii Belfort de către companie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO