Business Internaţional

În Spania, criza hrăneşte o nişă comercială care înfloreşte: târgurile cu produse second-hand

În Spania, criza hrăneşte o nişă comercială care...

Autor: Bogdan Cojocaru

24.12.2012, 13:31 1169

 În Spania măcinată de criză economică şi de cel mai ridicat şomaj din Europa, târgurile cu articole second-hand devin tot mai aglomerate, acestea fiind o adevărată mană cerească, mai ales în perioada sărbătorilor, pentru cei în căutare de chilipiruri şi o sursă de venit pentru persoanele fără loc de muncă, scrie CNBC.

Târgurile au schimbat tradiţiile cumpărăturilor în Spania. Aici cei cu iniţiativă au găsit o nişă pe care o acoperă adunând şi comercializând stocurile nevândute ale retailerilor confruntaţi cu prăbuşirea cererii sau haine şi alte obiecte second-hand.

Vânzătorii şi cumpărătorii se bazează mai ales pe Facebook şi alte reţele sociale pentru a-şi promova târgurile, adesea improvizate. Până să-şi piardă locurile de muncă, Cristina Aresti şi Sofa Bourne nu s-au gândit vreodată că vor lucra în lumea modei. Dar ele au deschis luna aceasta Piaţa Abo Cool, un magazin temporar în care sunt vândute haine second-hand pentru femei amplasat într-un centru mai mare de vânzare de mobilă.

Cele două femei spun că iniţial au avut intenţia să-şi limiteze vânzările la 500 de articole, dar datorită avalanşei de oferte din partea oamenilor care vor să-şi vândă garderobele, au ajuns în cele din urmă să selecteze 800 de articole de îmbrăcăminte, cu o valoare de aproape 60.000 de dolari.

“Pur şi simplu nu ne venea să credem cât de mulţi oameni vor să-şi dea hainele pe care le-au adunat cu atâta greutate”, a spus Bourne. Printre cele mai scumpe piese de îmbrăcăminte  - simbolul unor vremuri mai prospere – a fost o rochie de mătase marca Gucci care avea încă eticheta originală. Rochia a fost pusă la vânzare la preţul de 650 de dolari, un sfert din preţul original.

Aresti şi Bourne păstrează 35% din încasările din vânzări, iar restul revine persoanelor care au adus hainele. Proprietarii produselor nevândute au opţiunea de a le retrage de la vânzare sau de a le dona grupurilor de caritate.

Mulţi dintre cei care au deschis târgurile de anul acesta au puţină experienţă sau deloc în comerţul de retail. Bourne a fost concediată de la o firmă de imobiliare. Aresti a lucrat ca director la o companie care organizează conferinţe de afaceri.

“Nu ştiu încă dacă viitorul meu stă în modă, dar se ajunge la un moment dat în aceste vremuri fără de speranţă la un punct în care trebuie să te reinventezi”, a afirmat Aresti.

Chiar şi comercianţii cu experienţă îndelungată în retail sau modă împrumută o parte din practicile târgurilor pentru a atrage cumpărători.

“Vânzările s-au prăbuşit, aşa că trebuie să mergi un pic pe lângă drum pentru a face călătoria mai amuzantă pentru cei care totuşi fac cumpărături de Crăciun. Ceva ce a pornit din necesitate economică se tranformă acum în modă”, a explicat Cristina Terrn, un stilist de îmbrăcăminte al cărui târg a vândut o parte din produsele pe care ea le-a selectat pentru filme sau producţii de televiziune.

Spaniolii sunt dispuşi să cheltuiască în medie pentru cumpărăturile de Crăciun cu 40% mai puţin decât în 2007, ultimul an de normalitate înaintea crizei economice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO