Business Internaţional

Lisabona, cel mai bun oraş european în care antreprenorii pot începe o afacere

Lisabona, cel mai bun oraş european în care...

Autor: Andreea Diocheteanu

26.04.2016, 15:20 1920

În ultimii trei ani, sprijinul oferit de consiliul municipal start-up-urilor a ajutat oraşul să câştige titlul de Regiunea Antreprenorială Europeană a Anului, în 2015. În acelaşi timp, a suferit o schimbare de arhitectură: clădirile deteriorate ale oraşului au fost renovate şi au fost deschise noi cafenele şi magazine, odată cu reîntoarcerea forţei de muncă.

"Schimbarea a fost dramatică", a declarat Rui Coelho, director executiv al InvestLisboa, agenţia de promovare a Lisabonei.

"Am văzut investiţii record în imobiliare, turism şi antreprenoriat în 2015. Este fantastic. Totuşi, nu ne mulţumim cu atât. Rata de şomaj este ridicată, iar în ceea ce priveşte reabilitarea centrului oraşului, încă sunt multe de făcut", a adăugat acesta.

Deşi rata de şomaj a scăzut de la 17.5% în 2013 până la sfârşitul anului 2015 la 12.2%, o parte din populaţie tot se află în şomaj.

Startup Lisboa, fondată în 2011, a contribuit la crearea a peste 250 de afaceri. Aproximativ 30% dintre noii antreprenori sunt străini.

"Datorită evoluţiei tehnologice, oamenii talentaţi pot lucra şi trăi unde îşi doresc, aşa că aleg un loc drăguţ, iar Lisabona este cu siguranţă unul dintre acele locuri", a mai spus Coelho.

Pe lângă start-up-uri, tehnologia avansată, turismul şi industriile creative sunt bine văzute în lume.

Fiind plasat pe costa de vest a ţării, la Oceanul Atlantic, acest oraş-port este o capitală relativ mică, având circa 548.000 de locuitori. Lisabona oferă o cultură "work-live-surf-and-golf/ munceşte-trăieşte-fă surf-şi-joacă golf", într-un fundal pitoresc, unde engleza este una dintre limbile vorbite. În plus, costurile de birou şi personal sunt mai scăzute în comparaţie cu cele din alte capitale din Europa de Vest.

Oraşul reuşeşte să atragă peste patru milioane de vizitatori anual, dintre care 40% sunt interesaţi de oportunităţi de dezvoltare a unei afaceri.

Capitala operează cu o combinaţie subtilă de formalitate şi spontaneitate.

"Deseori, în State (SUA - n.r.), când vrei să aranjezi o întâlnire, oamenii îşi verifică agenda şi o programează abia peste trei săptămâni. În Lisabona, oamenii te invită la cafea în aceeaşi după-amiază în care întrebi de întâlnire", a declarat Maureen Ferguson, consultant în mâncare, băuturi şi ospitalitate, care s-a mutat recent în Lisabona din Philadelphia, oraşul ei natal.

"Oamenii sunt prietenoşi şi amabili, iar engleza lor este foarte bună, dar prietenia trebuie câştigată. Durează ceva timp până se face tranziţia de la discuţiile despre afaceri la un dialog mai intim. Cea mai bună metodă de a sparge gheaţa este să te interesezi de bucatele tradiţionale şi de vinuri", a continuat Ferguson.

Din cauza crizei financiare, care a dat peste cap carierele multor portughezi, există o tangibilă receptivitate a ideilor noi în ceea ce priveşte oraşul portughez.

"Există un spirit antreprenorial nestăvilit în Lisabona, în prezent. Oamenii îşi iubesc tradiţiile, dar sunt, de asemenea, deschişi către inovaţie. În timpul crizei, multor cetăţeni li s-a ivit oportunitatea de a se muta şi a descoperi diferite mdoalităţi de a-şi desfăşura activităţile. Acum că există din ce în ce mai multe oportunităţi şi aici, se întorc în Lisabona şi aduc cu ei acea energie specifică", a conchis Maureen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO