Business Internaţional

Lufthansa a pus ochii pe Austrian Airlines; dar si Air France-KLM se afla la panda

Lufthansa a pus ochii pe Austrian Airlines; dar si Air France-KLM se afla la panda

Austrian Airlines, care efectueaza zboruri si in Romania, se confrunta cu probleme financiare, fiind nevoita sa isi reduca activitatea, asa ca se afla in prezent in cautarea unui partener strategic pentru a depasi situatia de criza

26.08.2008, 19:40 39

Lufthansa, unul dintre cei mai importanti operatori aerieni din Europa, si-a exprimat interesul in preluarea unei parti din actiunile Austrian Airlines (AUA), potrivit declaratiei unui purtator de cuvant al companiei germane, scrie Forbes. Austrian Airlines, care efectueaza zboruri si in Romania, s-a confruntat cu probleme financiare in ultimele luni, fiind nevoita sa isi reduca activitatea, asa ca se afla in prezent in cautarea unui partener strategic pentru a depasi situatia de criza. Oel, companie aflata in proprietatea statului austriac si care detine 43% din actiunile AUA, este cea care a facut publica oferta operatorului aerian, potentialii cumparatori au avut posibilitatea de a-si arata interesul pentru titlurile Austrian Airlines pana la data de 24 august.
Conducerea AUA a luat deja in calcul companiile care ar putea fi interesate de cumpararea de actiuni, iar surse apropiate ei au declarat ca pe prima pozitie in preferintele austriecilor se afla operatorul german Lufthansa, locul secund fiind ocupat de Air France-KLM, de linia aeriana ruseasca Aeroflot si de Turkish Airlines. Companiile interesate de preluarea unei parti din actiunile Austrian Airlines vor primi mai multe informatii dupa data de 24 august, avand posibilitatea de a-si trimite in mod oficial ofertele catre AUA pana pe 12 septembrie. Guvernul Austriei si-a dat acordul in ceea ce priveste vanzarea actiunilor liniei aeriene, insa a impus o serie de conditii. Printre ele se numara obligativitatea ca statul austriac sa detina controlul asupra a 25% din actiunile Austrian Airlines pentru a putea bloca anumite initiative si necesitatea ca operatorul aerian sa isi mentina sediul central in Austria si sa isi pastreze numele actual. Austrian Airlines ar putea inregistra pierderi in valoare de 70 de milioane de dolari pana la sfarsitul acestui an, potrivit estimarilor managementului companiei austriece.
Din cauza scumpirii excesive a petrolului si implicit a costurilor cu combustibilii, opeatorii aerieni de mici dimensiuni se lupta pentru supravietuire. Astfel, peste douazeci de companii de transport aerian din lume, de la Aloha din Hawaii si Alpi Eagles din Italia pana la Silverjet sau Aeropostal din Venezuela, s-au confruntat cu probleme grave de pe urma scumpirilor repetate ale pretului combustibililor. Unele dintre ele au fost nevoite sa apeleze la protectia impotriva falimentului, iar altele si-au redus foarte mult activitatea pentru a se mentine pe linia de plutire.
In timp ce fiecare firma de transport aerian se lupta sa isi rezolve problemele proprii, 25 de companii aviatice - de trei sau patru ori mai multe decat inregistra International Air Transport Association (IATA) in mod normal pe an - se aflau pe punctul de a intra in faliment din cauza cresterii pretului la combustibili. Dintre ele, 17 a trebuit sa intrerupa orice fel de activitate. Pentru a acoperi costurile mari, mai multe companii aeriene vor introduce noi taxe in pretul biletului de avion, reducand totodata beneficiile clientilor fideli care anterior beneficiau printre altele si de bilete cadou. Unele companii si-au schimbat structura programului obisnuit de zbor, fiind mult mai scump sa cumperi anumite bilete la preturi preferentiale, in timp ce altele elimina o parte din beneficiile asociate biletelor cadou. La inceputul verii, American Airlines a adaugat o taxa de 5 dolari (3,3 euro) pentru rezervarile online si a anuntat ca de la 1 octombrie va creste numarul de kilometri necesari clientilor fideli pentru a avea acces la bilete cu preturi preferentiale. US Airways nu mai ofera kilometri cadou clientilor elitisti, incepand chiar sa incaseze taxe intre 25 si 50 de dolari (intre 16 si 33 de euro) la rezervarile biletelor cadou.
Lufthansa ofera cele mai ieftine bilete de avion si este cea mai bine protejata in ceea ce priveste evolutia pretului petrolului. Compania germana cu sediul in K?ln a anuntat ca va reduce costurile in 2008 cu pana la 250 mil. euro prin inghetarea numarului angajatilor si diminuarea cheltuielilor legate de IT.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO