Business Internaţional

Lupta pentru supremaţia aeriană a Marii Britanii de mută din cer în birourile politicienilor si birocraţilor

Lupta pentru supremaţia aeriană a Marii Britanii de...

Autor: Alexandra Cepăreanu

24.12.2017, 20:05 2646

Vânzările ultimului model Eurofighter Typhoon  au forţat reducerile de locuri de muncă la cea mai mare companie de apărare din Europa, BAE Systems Plc., iar Franţa şi Germania studiază deja opţiunile de luiptă care le permite să omită Regatul Unit, relatează Bloomberg.

Cu toate că Marea Britanie a fost  un jucător de frunte în producţia de arme de război, vânzările ultimului model de avion de luptă, Eurofighter Typhoon, care au forţat reducerile de locuri de muncă la BAE Systems Plc., cea mai  mare companie de apărare din Europa şi răsturnarea pactelor de apărare Brexit, ar putea conta foarte puţin.

Franţa şi Germania caută opţiunile de luptă care să le permită să nu includă Regatul Unit, partenerul lor în colaborările anterioare. „Lucrurile sunt foarte limitate”, a spus Douglas Barrie, specialist militar-aerospaţial la Institutul Internaţional de Studii Strategice din Londra.

„Ţările încearcă să descopere ceea ce vor de la un luptător de generaţie următoare, dar aruncă o presiune asupra relaţiilor de la Brexit şi există cel puţin riscul ca Marea Britanie să fie exclusă”, a completat Douglas Barrie.

Situaţia a devenit mai acută pe măsură ce guvernele se îndreaptă spre combinarea celor trei oferte actuale- Eurofighter  realizat de BAE, germanul Airbus SE şi Leonardo SpA din Italia, împreună cu Francezul Rafale şi Gripen din Suedia, Saab AB- într-un program unic care ajută la reducerea costurilor şi intensificarea cooperării.

Conducător evident

Ca jucător cheie de Eurofigter, BAE părea a fi liderul evident al unui consorţiu extins, mai ales că a lucrat deja cu Sassault Aviation SA, producătorul francez, la drona Taranis, care era văzută ca un plan pentru o nouă metodă de război, fără pilot. Din cauza referendumului de anul trecut, inevitabilitatea evidentă a acestei poziţii este îndoielnică.

Nivelul neliniştii europene a devenit clar în luna iunie, când Airbus a avertizat că rolul Marii Britanii nu a fost garantat. Fernando Alonso, directorul avioanelor militare, a declarat pentru Bloomberg că Brexit a făcut viitorul „greu de văzut” şi ar putea însemna că viitorul luptător ar fi „mai continental”.

Pactul Franco-German

O lună mai târziu, preşedintele francez Emmanuel Macron şi cancelarul german Angela Merkel, au anunţat un nou acord de război, cu Marea Britanie absentă. Planul, care cere ca ţările să elaboreze o hartă de parcurs al anului care urmează  pentru dezvoltarea în comun a unei aeronave care să înlocuiască flotele existente, deschide calea  pentru  înregistrarea Franţei în Eurofigther, după ce a renunţat la programul înfiinţat în anul 1980 pentru a produce rivalul Rafale.

BAE a evidenţiat istoricul său de parteneriate şi „capabilităţile de lider mondial”, indicând implicarea probabilă în programele viitoare. În acelaşi timp, doi manageri de vârf au comunicat luna trecută Comisiei de Apărare a Camerei Comunelor că Marea Britanie trebuie să acţioneze pentru a păstra legăturile militare şi industriale prin tulburarea lui brexit.

Bob Keen, directorul relaţiilor de guvernare a BAE, a subliniat importanţa unei colaborări viitoare, în special  în Europa, în timp ce Chris Boardman, managing director al afacerilor pentru compania aeriană militară, a declarat pentru parlamentari că este esenţial  să vadă dincolo de era Typhoon.

Harry Breach, analist aerospaţial la Raymond James din Londra, a spus că, deşi se aşteaptă c a BAE să fie adus în discuţii franco-germane, Marea Britanie nu trebuie să subestimeze capacitatea lui Dassault-cunoscut pentru seria de avioane de luptă Mirage.

Buget. Exporturi

Cel mai puternic card al BAE ar putea fi amploarea bugetului britanic pentru apărare şi a angajamentelor militare, ceea ce înseamnă că ţara ar juca în mod inevitabil un rol major în finanţarea unui viitor program combinat.

Compania şi-a eclipsat partenerii în marketingul Eurofighter în afara Europei , înregistrând 108 de astfel de vânzări. Contractul semnat săptămâna aceasta pentru 24 de aeronave Qatar, va extinde producţia Eurofighter „mai mult în 2020”, potrivit BAE, deşi nu va fi suficient pentru a salva 750 de locuri de muncă din Marea Britanie deja datorită reducerii ratei de producţie lentă.

În acelaşi timp, o înţelegere privind furnizarea a 50 de aeronave pentru Arabia Saudită rămâne în aşteptare şi ar putea fi mai puţin probabil să continue după înţelegerea cu Qatar, pe care Marea Britanie a încercat să o izoleze în legătură cu presupusele legături cu Iranul.

Pe lângă acest lucru, compania BAE a stabilit o alinaţă cu Turcia, pentru a dezvolta primul luptător de origine naţională, TFX. Acesta va fi funcţiona cu acelaşi motor ca şi Typhoon, garantează în jur de 250 de comenzi interne şi vizează exportul.

Mai mult decât atât, BAE este principalul partener al luptătorului F-35 al lui Lockheed Martin Corp., cel mai mare program de luptă din lume, cu o cotă de lucru de 15% din producţia fuselajului şi coada din spate, combustibil, sisteme de război electric, sisteme de salvare şi de evacuare a echipajului.

Excluderea de la cooperarea europeană ar putea împinge BAE mai departe în direcţia SUAşi chiar ar reînvia speculaţiile despre o fuziune transatlantică.

„Riscul este ca ei să devină un furnizor glorificat”, a spus Douglas Barrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO