Business Internaţional

Marile ziare franceze, reunite pentru a vinde un reader digital

Marile ziare franceze, reunite pentru a vinde un reader digital

Sapte publicatii franceze au sprijinit France Telecom la testarea asa-zisei hartii electronice

05.09.2008, 17:19 109

Paul-Francois Fournier, unul dintre directorii executivi la France Telecom, crede ca a gasit calea prin care industria ziarelor va renaste. Solutia vine intr-o cutie neagra de plastic, in forma dreptunghiulara, cu un ecran de dimensiunea unei jumatati de coli A4, scrie International Herald Tribune.
Dispozitivul afiseaza link-uri catre mai multe ziare franceze, cu litere negre pe fond gri si imagini care arata aproape la fel ca si cerneala din ziarul tiparit. Fournier face click pe unul dintre link-uri si apar titlurile zilei din Le Monde. Inca un click si un articol intreg umple ecranul, la fel cum apare si in editia print.
Sapte publicatii franceze au sprijinit France Telecom la testarea asa-zisei hartii electronice, o tehnologie care ofera, dupa cum sustin adeptii ei, cea mai convingatoare redare electronica a hartiei obisnuite. Experimentul, denumit Read & Go, implica participarea a 120 de francezi, care au primit dispozitivul electronic si carora li se permite sa descarce continuturile ziarelor prin reteaua de internet wireless a France Telecom.
France Telecom nu este prima companie care experimenteaza amplasarea pe suport electronic a ziarelor. Ebook readerul Kindle, vandut de compania Amazon in SUA, permite deja consumatorilor sa se aboneze la versiunile electronice ale 19 ziare din toata lumea. Amazon planuieste sa vanda readerul Kindle pe alte piete, in afara de cea din SUA, desi un program nu a fost inca stabilit, spune purtatorul de cuvant Andrew Herdener.
Dar Read & Go are ceva ce-l diferentiaza de Kindle si de multe alte ziare pe suport electronic: publicitatea. Pentru moment, exista doar mostre de reclame ale companiei Orange, numele sub care opereaza majoritatea serviciilor France Telecom. Dar daca testul are succes si serviciul este introdus in comert - lucru ce s-ar putea intampla anul viitor, dupa cum a spus Fournier -, France Telecom si publicatiile respective vor vinde publicitate, urmand ca veniturile sa fie impartite intre ei.
France Telecom nu a stabilit inca prea multe detalii ale programului despre cum vor fi divizate veniturile sau cum vor fi oferite abonamentele la ziarele pe suport electronic. Fournier, vicepresedinte de publicitate online la Orange, sustine ca membrii companiei au intentionat sa ajute ziarele sa intre in lumea digitala, lucru pe care publicatiile s-au straduit sa-l realizeze prin forte proprii.
"Suntem aici ca sa sprijinim aceasta transformare", a spus acesta. "Nu vrem sa facem treaba lor. Nu suntem scriitori prea buni."
Ziarele franceze ar putea profita de acest ajutor. La nivel national, veniturile provenite din publicitate au scazut cu 9 procente anul trecut doar pentru cotidiene. Numai 42% din adulti citesc regulat ziare in Franta, comparativ cu 73% in Germania si 48% in SUA, conform Organizatiei Mondiale a Ziarelor. Ca pe multe alte piete, cresterea cititorilor online si vanzarile din publicitate inca acopera pierderile din editiile print.
Cu 24 de milioane de abonati la serviciul de telefonie mobila in Franta, compania are o un public vast pentru care sa scoata pe piata noul serviciu. Mai mult, Read & Go sustine folosirea retelei mobile de viteza inalta a France Telecom.
"Exista incurajare din toate partile pentru asta", a spus Richard Shim, analist la IDC in San Mateo, California. "Este o schimbare binevenita fata de epoca vechiului model de ziar de business."
Cele sapte publicatii franceze care au participat la Read & Go sunt printre cele mai mari cotidiene ale statului: Le Monde, Le Figaro, Le Parisien si Liberation (care participa la test incepand cu luna aceasta); cotidianul de sport L'?quipe; un ziar de business, Les ?chos, si revista saptamanala de divertisment si cultura Telerama. De asemenea, sunt disponibile cateva carti si alte continuturi.
Marieke van der Donk, director al departamentului media & entertainment in cadrul companiei PricewaterhouseCoopers din Olanda, a fost intrebata de ce publicatiile ar permite ca un strain sa dezvolte un sistem electronic pentru ele, in loc sa-si conceapa singure unul. "Daca industria media nu este destul de rapida, alti jucatori din economie isi vor implica afacerile si vor prelua initiativa, asa cum a facut Google cu publicitatea platita" , a spus aceasta.
Dar Pascal Laroche, director de editii in format digital la Liberation, considera ca proiectul poate fi un supliment distribuit pe langa editiile print, online si mobil, nu ca pe ceva ce ar elimina vreuna dintre celelalte. "Acest proiect nu va inlocui ziarul", a spus el. "Speram ca, daca are succes, va fi inceputul unui nou fel de suport" pentru industria ziarelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO