Business Internaţional

Michelin vine cu o solutie care scuteste soferii de neplacerile unei pene de cauciuc

27.10.2004, 00:00 338



Penele de cauciuc nu vor disparea prea curand, dar pentru unii soferi schimbatul rotii pe marginea drumului devine de domeniul trecutului. Inca de la inceputul anilor '90 o solutie au fost cauciucurile care pot merge pe pana (in engleza: run-flats sau self-supporting tyres). Dar aceste cauciucuri sunt accesibile mai mult pentru masinile sport, nu si pentru masinile de serie, cum sunt SUV-urile sau minivan-urile. Producatorul francez de anvelope Michelin a dezvoltat un sistem care extinde aceasta solutie si pentru minivanuri sau SUV-uri si care elimina unele defecte ale cauciucurilor traditionale care folosesc aceasta tehnologie, informeaza Detroit Free Press.



Luna trecuta, sistemul celor de la Michelin, denumit PAX, a devenit disponibil pentru productia de serie, in Statele Unite, fiind folosit ca dotare standard pentru Honda Odyssey Touring Edition, care este versiunea superioara a minivanului.



Compania, care in 1946 a inventat cauciucul radial, care este acum standard in industria anvelopelor, considera ca a dat din nou lovitura. "Credem ca sistemul PAX reprezinta cea mai importanta inovatie in tehnologia cauciucurilor dupa revolutia cauciucurilor radiale", a declarat Tom Chubb, vicepresedinte de marketing la Michelin. Cauciucurile radiale au inlocuit cauciucurile diagonale, care aveau o aderenta mai scazuta, erau mai putin rezistente si aveau o viata mai scurta decat cauciucurile moderne. "Acum 50 de ani nimeni nu auzise de cauciucuri radiale, aceasta fiind considerata o inventie radicala la acea vreme", a adaugat Chubb.



Toate cauciucurile folosesc presiunea aerului pentru a sustine greutatea vehiculului, in conditii normale. Cauciucurile care pot rula pe pana, folosind tehnologia self-supporting, au peretii laterali ranforsati, putand sustine masina chiar daca presiunea aerului in pneu este zero. Dar aceste cauciucuri au unele puncte slabe; ele nu pot aborda denivelarile la fel de lin ca pneurile obisnuite, constructorii auto fiind nevoiti sa compenseze prin modificarea suspensiilor. In al doilea rand, ele au o rezistenta la inaintare mai mare, ceea ce mareste consumul de combustibil, iar daca depasesc un anumit diametru devin ineficiente, ceea ce inseamna ca nu pot sustine masini mai grele, cum sunt SUV-urile si minivan-urile, BMW X5 fiind o exceptie. Din aceste motive, folosirea acestei tehnologii a fost limitata la autoturismele sport, cum sunt Dodge Viper sau Chevrolet Corvette.



Michelin spera sa schimbe aceasta situatie prin sistemul PAX, care nu se bazeaza pe pereti laterali intariti, ci pe o combinatie intre o roata modificata, o tehnologie speciala care sa tina pneul pe janta si un inel de support din poliuretan care sta in interiorul cauciucului. Acest sistem permite soferului sa conduca aproximativ 200 de kilometri, cu o viteza de pana la 90 de km/h, avand un cauciuc complet dezumflat, fara a afecta semnificativ manevrabilitatea autoturismului. Sistemul elimina si necesitatea rotii de rezerva, insa necesita un sistem de monitorizare a presiunii, care sa-l avertizeze pe sofer in legatura cu scaderea presiunii aerului din pneu si care-l informeaza cat poate conduce autoturismul in conditii de siguranta. Inlocuirea cauciucurilor care folosesc tehnologia PAX va costa cu 10 procente mai mult decat in cazul cauciucurilor normale, deoarece necesita echipamente speciale.



Andy Boyd, purtator de cuvant pentru Honda, a declarat ca producatorul japonez a optat pentru sistemul PAX care sa diferentieze Odyssey de alte minivanuri. "Cel mai important beneficiu pentru clienti este siguranta ca nu vor fi niciodata imobilizati pe marginea soselei, iar acesta este un lucru foarte important pentru cumparatorii de minivanuri, care se gandesc in special la siguranta", a mai spus Boyd. Editia Touring reprezinta aproape 20% din vanzarile Odyssey, care sunt asteptate sa atinga 160.000 de unitati in 2005. Reprezentantii Honda si Michelin nu au dezvaluit in ce masura pretul autoturismului va creste datorita folosirii sistemului PAX.



Statisticile arata ca aproximativ jumatate din familiile americane au avut cel putin o pana in ultimele 12 luni si multi soferi nu sunt dispusi sa schimbe roata in conditii de vreme urata, pe sosele cu trafic intens, sau in zone nesigure, mai ales daca au copii in masina. De asemenea, majoritatea femeilor prefera sa mearga cu pana, de aceea se asteapta ca acestea sa fie interesate de noul sistem PAX.





Cu adevarat revolutionara



Componenta cheie a tehnologiei PAX este sistemul de ancorare, care tine cauciucul ferm ancorat de roata, chiar si dupa ce se dezumfla. Cand un cauciuc normal face pana, pneul este smuls de pe roata, iar janta ramana expusa, deci vehicolul ruleaza pe janta, nu pe cauciuc. Michelin spune ca sistemul PAX ancoreaza pneul pe roata in asa fel incat chiar in urma unor viraje bruste cauciucul ramane vertical, datorita inelului de poliuretan. Desi cauciucul este dezumflat, vehiculul poate fi condus.



Intr-o demonstratie recenta oferita de cei de la Michelin, un sofer care conducea un Odyssey echipat cu sistemul PAX abia a resimtit explozia unui cauciuc, conducand aproape 160 de kilometric inainte de a se intoarce la locul initial al testului.



Patru competitori ai companiei franceze au primit licenta Michelin de a folosi tehnologia PAX. Acestia sunt Goodyear, Pirelli, Toyo si Sumitomo. Alti producatori rivali dezvolta sisteme care sa concureze cu PAX. Totusi, in ciuda beneficiilor aduse de noua tehnologie, adevarata provocare pentru producatorii de anvelope este familiarizarea clientilor cu noul sistem. Pentru aceasta este nevoie de un efort colectiv al companiilor din aceasta industrie.





Michelin, in continuare liderul in domeniu



Recent, Michelin a dat publicitatii vanzarile pentru trimestrul trei al lui 2004. In primele noua luni ale acestui an veniturile din vanzari realizate de Michelin au fost de 11,6 miliarde de euro, inregistrand o crestere de 4,6 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut. Producatorul francez isi pastreaza pozitia de lider in domeniu pentru al treilea an consecutiv, cu o cota de piata de 20,1%. Introducerea noului sistem PAX in productia de serie este asteptata sa consolideze pozitia celor de la Michelin si sa creasca vanzarile companiei.



Grupul Michelin este prezent in peste 170 de tari si are 130.000 de angajati in intreaga lume. In Romania, Michelin detine peste 50% din piata de anvelope, dupa ce a cumparat doua fabrici ale Tofan Grup.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO