Business Internaţional

Noile tendinţe din economia mondială ameţesc marile companii multinaţionale

Noile tendinţe din economia mondială ameţesc marile companii multinaţionale

Autor: Gabriel Razi

11.11.2010, 23:52 150

"Companiile multinaţionale sunt esenţiale pentru rebalansareaeconomiei mondiale", spune Raghuram Rajan, economist laUniversitatea din Chicago. Acestea scanează fenomenele ce au loc pescena internaţională pentru a discerne dacă consumatorul american adevenit cu adevărat mai cumpătat sau dacă economiile europene vorstagna.

Provocările la care sunt supuse companii cum ar fi Briggs &Stratton, un producător american de maşini de tuns iarba, BMW sauretailerul de îmbrăcăminte Gap arată că rebalansarea economică vafi mai complicată şi mai riscantă decât o sugereazăpoliticienii.

"Cum poţi determina oamenii să îşi schimbe comportamentul? Efoarte complicat", spune directorul financiar al BMW FriedrichEichner.

Piaţa americană este indispensabilă

Singura modificare notabilă a economiei mondiale apărută de laultima întâlnire a G20 este concentrarea consumului pe produseledomestice.

Totuşi, Germania şi China raportează creşteri importante aleexcedentelor comerciale, în timp ce deficitul comercial al StatelorUnite a continuat să se adâncească, crescând cu 40% în acestan.

Pentru companiile multinaţionale, noile tendinţe economicemondiale sunt ameţitoare. Piaţa americană este atât de mare, încâtstagnarea acesteia poate fi cu greu suplinită de creşterileconsumului din alte regiuni.

Constructorul de maşini de tuns iarba Briggs & Stratton vedereorientarea către China dificilă, din cauza preferinţelorparticulare ale consumatorilor asiatici.

De asemenea, Germania are o piaţă relativ redusă pentru maşinilede tuns iarba americane.

Pieţele potenţiale pentru Briggs & Stratton se întindoriunde creşte iarbă, dar lucrurile nu sunt atât de simple.

Companiile trebuie să se adapteze cultural

Preferinţele şi nevoile consumatorilor din afara Statelor Unitesunt diferite. Asocierea americanilor din clasa medie cusuburbiile, casele cu peluză şi "ritualul" de a tunde iarba sâmbătadimineaţa determină compania să se îşi modifice strategia înfuncţie de provocările culturale.

În general, chinezii care fac parte din clasa medie locuiesc înapartamente de bloc şi nu în case, astfel cererea pentru produseleBriggs & Stratton este redusă acolo. Germania are case cupeluze mult mai mici decât cele ale americanilor, iar consumatorulneamţ preferă maşini de tăiat iarba electrice.

Cu toate că producătorul american a fost nevoit să concedieze7.000 de angajaţi, acesta vede oportunităţi de evoluţie pe piaţaagricolă chineză, pentru care urmează să calibreze unele dintreprodusele sale.

Retailerul Gap a mai încercat să intre pe piaţa din Germania,însă a renunţat în 2004 după ce costurile de închiriere s-audovedit mult prea mari.

Acum compania optează pentru magazinele online dedicateconsumatorilor europeni pentru a reduce costurile şi pentru alimita riscurile. Dificultatea cu care producătorii de îmbrăcămintese extind pe pieţele mondiale este bine cunoscută, iar Gap nu facenotă discordantă.

Totuşi compania americană încearcă să se diferenţieze de Zara şiH&M pe piaţa din China prin preţuri competitive şi produsepersonalizate pentru publicul asiatic.

BMW se teme de dependenţa de piaţa chineză

Piaţa din China este cea de-a treia ca mărime pentru BMW, iarvânzările s-au dublat în ultimul an, în timp ce pieţeletradiţionale din Europa au avut creşteri modeste de doar 5%.

Însă BMW trebuie să accepte riscul politic ridicat generat deguvernul autocrat de la Beijing, care poate modifica oricândlegislaţia pentru a-şi favoriza producătorii interni prin aplicareaunor taxe care ar descuraja vânzările de automobile europene.

Şi alte companii multinaţionale s-ar putea orienta către Chinapentru a beneficia de creşterile de pe pieţele produselor de lux,evaluate la 13 miliarde de dolari. Compania de consultanţă Bain& Co. susţine că "dragonul asiatic" va deveni în curând a treiapiaţă pentru produse de lux după Statele Unite şi Japonia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO