Business Internaţional

Noua metoda de atragere a clientilor: companiile aeriene recurg la abonamente

05.06.2006, 00:00 219

Abonamentul a devenit cea mai avantajoasa metoda prin care o persoana poate sa apeleze la serviciile unei companii. Dupa ce autobuzele si trenurile, dar si drumurile cu taxa au venit in intampinarea calatorilor cu acest sistem de plata, a venit si randul companiilor aeriene.

Air Canada a lansat recent un program de transport asemanator celui folosit de companiile de telefonie mobila, care permite clientilor sa cumpere din timp un anumit numar de zboruri in Statele Unite ale Americii si Canada la un pret fix, scrie The Wall Street Journal Europe.

Cu acest program se pot cumpara bilete pentru destinatii dintre Statele Unite si Canada, dar si pentru diferite regiuni ale Canadei. Aceste abonamente sunt gandite pentru angajatii din domeniul petrolier, mutati in anumite perioade ale anului sa lucreze in nordul provinciei Alberta, sau pentru persoanele care merg in vacante in Florida sau Hawaii.

Marile companii pot cumpara oricat de multe zboruri doresc pe o perioada de 3 luni, acestea putand fi utilizate de cel putin 300 de angajati.

Preturile sunt in general mai mari decat cele mai ieftine bilete de avion, dar mai ieftine decat majoritatea costurilor pentru o calatorie la clase superioare. Clientii au certitudinea ca vor calatori sigur, la un pret rezonabil.

Chiar daca companiile aeriene nu mai au posibilitatea de a schimba pretul biletelor vandute, ele beneficiaza de plata anticipata, dar si de clienti care nu vor mai apela la serviciile companiilor rivale.

"Acesta este un abonament de zbor", a declarat Sean Menke, directorul comercial al Air Canada.

Air Canada, o unitate a companiei Ace Aviation Holdings, s-a dovedit a fi un inovator in ceea ce priveste pretul de zbor cu avionul, simplificand acest procedeu prin intermediul unui abonament. Schimbarea sistemului de plata a fost realizat de catre Montie Brewer, directorul executiv al companiei. Statele Unite ale Americii, a caror piata in domeniul aviatic este mult mai competitiva, iau foarte serios in calcul acest sistem de abonament.

De asemenea, American Airlines incearca sa lanseze un astfel de sistem cu bilete platite in avans. In prezent, compania ofera oamenilor de afaceri sansa de a calatori 25.000 de mile (40.000 km) intr-un an, cu 10.000 de dolari. "Am incercat sa venim in intampinarea mai multor oameni decat a facut-o banca Goldman Sachs", a declarat Dan Garton, vicepresedintele American, care se ocupa cu probleme de marketing.

UAL, societatea-mama a celui de-al doilea operator aerian din SUA, United Airlines, a acordat o oferta de afaceri, similara celei de la American Airlines, in care 25.000 de mile pot fi parcurse intr-un an cu suma de 10.000 de dolari. Ca si abonamentul American, cel oferit de United Airline se adreseaza unei categorii privilegiate, care apeleaza constant la serviciile companiei.

Pe langa ofertele acestor companii, au mai aparut si ale Cape Air, care includ 10 calatorii pe aceeasi ruta, in zona Cape Cod, in insula Caraibe sau in Florida, pretul suportand un discount. Luna trecuta, Compania Westjet a oferit un pachet de zece calatorii pe aceeasi destinatie intre Toronto si Montreal sau Ottawa, cu doar 1.200 de dolari canadieni (847 de euro).

John Tague, directorul de marketing al companiei United Airline, a spus ca este foarte usor pentru companiile aeriene sa experimenteze cu astfel de sisteme de plata, din moment ce domina piata.

Abonamentele ademenesc din ce in ce mai multi clienti. Ewan Main calatoreste frecvent intre Toronto si New York si este de parere ca va economisi mult mai mult daca alege programul business al companiei Air Canada. Main, director executiv al firmei de marketing din Toronto, Daggerwing, a platit 2.800 $ canadieni (1.977 de euro) pentru 10 calatorii, incluzand in cost calatorii in oricare oras din nord-estul Statelor Unite pentru doar 560 de dolari canadieni (395 de euro). Inainte de a alege aceasta oferta platea 1.400 de dolari pentru o calatorie planuita in ultimul moment.

Odata apelat la acest sistem de abonament, indiferent daca doresti sa anulezi un zbor, fie si cu putin timp inainte, nu vei pierde biletul si nici nu vei suporta penalizari. Air Canada considera ca inovatia in legatura cu sistemul de plata pentru calatorii va determina loialitatea in randul clientilor, care nu vor mai apela la serviciile competitorilor din Statele Unite sau Canada pentru a se deplasa pe rute internationale.

De cele mai multe ori companiile aeriene incearca sa atraga clientii prin diverse programe de loialitate, dar de obicei aceste programe nu sunt atat de atragatoare pe cat doresc membrii companiilor sau clientii.

De aceea, companiile aeriene incearca noi modalitati de a lupta cu preturile scazute, fara a le egala. Potrivit Air Canada, preturile sunt unul dintre modalitatile cu care ii poti atrage pe clienti.

Un alt avantaj este acela ca prin aceste programe companiile nu vor ramane cu locuri neplatite. In cazul in care calatorii nu vor circula cu abonamentele respective pana la data stabilita, in cazul expirarii lor, zborurile raman platite, clientii neputand sa isi primeasca banii inapoi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO