Business Internaţional

Orasele din Rusia animate economic de o singura companie intra intr-o spirala a mortii

01.11.2009, 23:35 51

Parca pictat in culori de toamna, orasul Tolyatti, aflat pemalurile raului Volga, undeva in sudul Rusiei, pare la prima vedereun exemplu de liniste. Tensiunea insa mocneste undeva aproape desuprafata. Pentru cei 700.000 de locuitori ai orasului, urmatoarelesaptamani vor fi critice, din cauza faptului ca principalul actoreconomic de pe scena locala, producatorul auto Avtovaz, se afla pemarginea prapastiei, amenintat fiind de faliment si amenintand larandul sau cu disponibilizarea angajatilor, scrie FinancialTimes.
In Rusia exista sute de orase si orasele ca Tolyatti, un monogorod,sau un monooras, unde o singura industrie sau fabrica reprezintaprincipalul motor pentru economia locala.
Temandu-se de posibile instabilitati sociale, insa constient ca nupoate mentine in functiune multe companii din era sovietica,guvernul rus, condus de Vladimir Putin, a lansat un program ceprevede analizarea a pana la 400 de astfel de orase si companiilocale pentru a gasi o modalitate de a le restructura si de a creanoi surse de locuri de munca. In conditiile in care cel maipesimist scenariu va fi pus in scena, acestea vor fi inchise, iaroamenii vor incepe noi vieti al caror viitor inca ramaneincert.

Viitorul fabricilor "comuniste" atarna de un fir deata
Majoritatea monooraselor nu sunt mai vechi de 50 de ani, ele fiindconstruite peste mine de carbuni, peste depozite de minereuri sauin apropierea barajelor hidroelectrice. Ele au aparut in timpulUniunii Sovietice, parte a programului de industrializare rapida cea inceput in anii '30. Viata in aceste orase a fost dura, in ceamai mare parte a timpului oamenii fiind nevoiti sa lupte pentrua-si castiga existenta.
In prezent, raspandite in diferite colturi ale padurilor sicampiilor din Rusia, multe dintre aceste orase nu mai au o ratiuneeconomica pentru a exista dupa ce a cazut comunismul si s-aincheiat era planificarii centralizate. Produsele ce iau nastere infabricile din aceste orase nu sunt suficient de competitivecomparativ cu rivalele venite din import. Guvernul a fost singurulcare a mai facut investitii in aceste zone, insa acestea au fostminime. In acest an insa, lucrurile s-au schimbat dupa ceveniturile din petrol au fost diminuate considerabil.
In conditiile actualei crize economice multe dintre aceste orase auvazut cum intra intr-o spirala a mortii. Cel mai mare monooras dinRusia, Tolyatti gazduieste ceea ce a mai ramas din stindardulindustriei auto nationale al Rusiei sovietice. Avtovaz angajeaza102.000 persoane care produc masinile Lada, omniprezente pesoselele din Rusia. Construit in urma cu jumatate de secol inapropiere de malurile raului Volga, orasul a fost numit dupaPalmiro Togliatti, un lider comunist italian.
Optimismul sovietic deplasat din acele vremuri mai poate fi regasitin picturile murale socialiste de pe blocurile de apartamente, acumafectate de trecerea timpului, picturi care infatiseaza steagurirosii si proletari fericiti.
Orasul este poate cea mai scumpa problema sociala cu care seconfrunta guvernul rus. Acest oras risca sa se confrunte cu cea maimare rata a somajului si cele mai ridicate datorii din randulmonooraselor.
Disponibilizarile ce urmeaza a avea loc ar putea lasa fara loc demunca intre 17.000 si 27.500 de persoane (25% din forta de munca aAvtovaz). Autoritatile se lupta pentru a impiedica intrarea infaliment a fabricii.

Avtovaz este gaura neagra a economieiRusiei
Avtovaz, despre care presa locala scrie in termeni precum o "gauraneagra" din punct de vedere financiar, a inghitit deja 25 mld.ruble (570 mil. euro) sub forma de ajutoare de stat, insa acesteanu au avut efectul scontat.
Erorile de management de la fabrica par a fi problema ce a stat labaza situatiei actuale. Saptamana trecuta Avtovaz a recunoscut ca7.500 de autovehicule lipsesc din reteaua sa de dealer. Masinileproduse de Avtovaz nu au forta necesara pentru a concura cumasinile din import, in pofida taxelor de import de 30% dinvaloarea masinii impuse de stat. Fabrica a fost detinuta de maimulti proprietari. In 2005 Rostechnologiya, ce detine monopolul pepiata armamentului din Rusia, a preluat fabrica. Compania francezaRenault a preluat un pachet de 25% din actiuni in 2008. Banca deinvestitii de la Moscova Troika Dialog detine la randul sau oparticipatie similara. Politicienii si oamenii de afaceri incearcasa gaseasca un vinovat pentru situatia actuala. Premierul VladimirPutin a cerut companiei Renault sa contribuie la resuscitareaAvtovaz. Intre timp, dimensiunea sociala a acestei probleme iaamploare. In august Avtovaz a fost inchisa complet si de atunci,dupa ce a fost redeschisa se lucreaza doar in una sau doua turenormale, iar muncitorii primesc doar jumatate de salariu. Multidintre fostii angajati conduc acum taxiuri sau stau in parcuri sijoaca sah.
"Toata lumea este ingrijorata", a spus Mikhail Akhmetov, careconduce un taxi in zilele sale libere. Salariul sau este de 12.000ruble pe luna, din care 4.000 ruble reprezinta chiria, la care seadauga taxele pentru educatie. Lui nu ii mai ramane decat foarteputin pentru mancare. "Ne apropiem de marginea prapastiei".Tolyatti are insa un avantaj in fata celorlalte orase -investitorii straini sunt interesati de industria auto dinRusia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO