Business Internaţional

Penuria de forţă de lucru calificată face probleme în întreaga Europă: Elveţia nu găseşte electricieni şi ospătari, Polonia constructori, Cehia barmani, iar Ungaria riscă să-şi piardă muncitorii din fabricile auto

Penuria de forţă de lucru calificată face probleme în...
07.07.2018, 18:02 2200

Electricieni şi ospătari în Elveţia, culegători de fructe în Scoţia, IT-işti în Irlanda, constructori în Polonia, barmani în Cehia şi muncitori pentru preţioasele fabrici auto din Ungaria - penuria de forţă de lucru calificată sau dispusă să muncească la diverse forme în Europa. Nu sunt menajate nici cele mai mari economii ale zonei euro, Germania şi Franţa.

Lui Tim Stockwell, fermier din Scoţia, i-ar mai trebui 35 de oameni pentru culturile sale de căpşuni şi zmeură. „M-am dus în Bulgaria pentru a ajuta la recrutarea oamenilor, să fac acolo o prezentare a fermei noastre. A ajutat un pic, dar tot mai avem nevoie de oameni“, povesteşte el pentru The Courier. Cultivatorii scoţieni au avertizat că dacă nu este rezolvată criza de forţă de muncă, sectorul de 100 de milioane de lire pe an riscă să fie distrus. Anul trecut, Stockwell a plătit biletele de avion pentru culegătorii bulgari şi chiar le-a oferit bani cu împrumut. A preferat să facă acest lucru în loc să-şi vadă recolta cum putrezeşte pe câmp.

„Mulţi dintre bulgari şi români nu mai vor să călătorească atât de mult ca în trecut. Îşi găsesc slujbe mai bune la ei acasa. Dintre polonezi, mai niciunul nu mai vrea să vină“, spune fermierul scoţian. Specialiştii cred că o parte a problemei o reprezintă reputaţia proastă post-Brexit a Marii Britanii, la care contribuie şi tabloidele est-europene.

În Irlanda, penuria de oameni din IT forţează companiile să facă recrutări în Europa de Est. Spre exemplu, firma Sigmar Recruitment recrutează dezvoltatori web din ţări precum România şi Croaţia pentru a lucra de la distanţă pentru firmele tech din Irlanda şi regiune, notează The Irish Times. Dezvoltatorii web sunt la mare căutare în special în Dublin, unde-şi au sedii multe companii americane de tehnologie şi start-up-uri locale. Salariile în sectorul IT irlandez cresc de trei ori mai rapid decât media naţională din cauza penuriei de personal.

În Elveţia, una dintre cele mai stabile economii din Europa, cea mai scăzută rată a şomajului din istorie, de 2,4%, este un semn că poate veni o penurile generalizată de forţă de lucru calificată. Unele sectoare au deja dificultăţi, scrie Swissinfo.ch.

„În industria ospitalităţii este deja foarte dificil să gaseşti personal suficient. De aceea ezităm să dăm afară oameni nepricepuţi. Ştim că nu va fi uşor să-i înlocuim“, spune proprietarul unui restaurant din Lausanne. În unele cantoane din Elveţia Centrală, cum ar fi Obwalden, rata şomajului este mai mică de 1%, ceea ce forţează firmele să refuze comenzi. La nivel naţional, lista ocupaţiilor afectate de penuria de forţă de muncă include profesiile din IT, din domeniul juridic, al procesării metalelor, al electromecanicii, al transportului, construcţiilor şi sănătăţii. În IT, situaţia se va schimba întrucâtva deoarece Nestlé a anunţat disponibilizarea a 580 de IT-şti în Elveţia. Oliver Adler, economist-şef la Credit Suisse, a explicat că jumătate din companiile care caută angajaţi sunt deja afectate de lipsa de forţă de lucru calificată.

În Cehia, cea mai matură economie est-europeană, proprietarii de restaurante şi hoteluri se chinuie să păstreze şi să găsească personal potrivit, notează Radio Praha. Din cauza penuriei, unele afaceri au fost forţate să se închidă.

Una din cauzele crizei din industria ospitalităţii este numărul neobişnuit de mare de pub-uri şi restaurante per capita. Alte cauze sunt dificultatea cu care se eliberează permise de muncă pentru străini în comparaţie cu ţări vecine ca Germania şi Austria şi lipsa de interes pentru instruire profesională ca bucătar sau chelner. Industria de profil poate da de lucru la 15.000 de persoane.

În Polonia, cea mai mare economie est-europeană, este nevoie de 100.000 de muncitori în construcţii pentru a fi acoperită cererea creată de creşterea numărul de proiecte din sectorul public şi pentru a împiedica falimentul unor firme din construcţii, a calculat Dariusz Blocher, CEO-ul Budimex, cel mai mare constructor polonez. Compania sa este deţinută de grupul spaniol Ferrovial. Blocher a cerut guvernului de la Varşovia să majoreze perioada de şedere permisă de vizele de lucru acordate muncitorilor  est-europeni din afara UE de la 6-9 luni la trei ani, scrie Reuters. 

Polonia a pornit  mai multe proiecte publice de infrastructură în ultimii doi ani pentru a construi în special drumuri şi căi ferate. Aceste proiecte sunt finanţate cu fonduri europene. Aproape 70 de companii de construcţii au intrat în insolvenţă în perioada ianuarie-aprilie 2018.

În Ungaria, PricewaterhouseCoopers atenţionează în studiul anul privitor la sectorul automotive că lipsa muncitorilor calificaţi are un impact direct asupra perspectivelor de creştere ale companiilor din sector. Un sfert din firmele participante la studiu au afirmat că nu pot accepta o parte din comenzi din cauza problemelor legate de personal. În Slovacia, arată PwC, jumătate din companiile participante la un studiu asemănător au raportat că au probleme de acelaşi gen. Pierderea forţei de muncă din industria auto slovacă ar putea deveni o problemă în creştere pentru regiunile din nord-vestul Ungariei, centre majore ale industriei auto. Fabricile de acolo sunt o sursă atractivă de forţă de muncă pentru ţările vecine. În ceea ce priveşte Ungaria, aproape jumătate din companii au declarat că folosesc forţă de muncă străină, iar pentru 14% dintre ele muncitorii străini reprezintă o parte considerabilă a personalului. 

Companiile din Germania, cea mai mare economie europeană, sunt atât de disperate să atragă angajaţi încât se întrec să ofere cadouri precum vacanţe mai lungi, program mai scurt şi flexibil de muncă şi concedii pentru studii sau călătorii, scrie Reuters. Acestea cu toate că muncitorii din Germania au cel mai scurt program de lucru din lumea dezvoltată.  Anul trecut, operatorul feroviar Deutsche Bahn, unul dintre cei mai mari angajatori din Germania, le-a oferit angajaţilor posibilitatea de a alege între saşe zile suplimentare de concediu pe an, o creştere salarială de 2,6% şi un program săptămânal de lucru mai scurt cu o oră. Cei mai mulţi angajaţi au ales concediul prelungit.

Franţa s-a confruntat timp de aproape un deceniu cu un şomaj cronic, dar acum ceva neobişnuit se întâmplă pe piaţa muncii, notează The Economist. Sunt mult mai multe locuri de muncă, dar şi o penurie în creştere de forţă de lucru calificată. În 2017 între 200.000 şi 330.000 de posturi au rămas neocupate, majoritatea din cauza lipsei de candidaţi potriviţi. Agenţia de forţă de muncă a raportat probleme pentru ocuparea a 84% din poziţiile de operator de utilaj, a 80% din poziţiile de tâmplar, a 65% din posturile de măcelar şi a 63% din poziţiile de inginer IT. Aceasta cu toate că rata şomajului este de 9%, ridicată după orice standard.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO