Business Internaţional

Povestea miliardarei americane care a schimbat viaţa femeilor prin invenţia unui medicament la care doar bărbaţii au avut acces până acum

Povestea miliardarei americane care a schimbat viaţa...

Autor: Greta Bogdan

30.08.2015, 00:00 4752

Cindy Whitehead, femeia de afaceri care a fondat compania de medicamente Sprout Pharmaceuticals a obţinut licenţa pentru primul remediu împotriva disfuncţionalităţilor sexuale ale femeilor, Addyi, după ce ideea sa a fost respinsă în mai multe rânduri de Food and Drug Administration, notează Financial Times.

Americanca a avut nevoie doar de patru ani pentru a convinge autorităţile din SUA să îi dea licenţa pentru primul medicament creat vreodată pentru femeile cu un apetit sexual scăzut şi îşi aminteşte că a avut momente când a simţit că trebuie să renunţe la această idee. “În timpul acestor momente, mă uitam în inbox-ul meu, unde primeam mesaje de încurajare de la femeile care îmi spuneau cât de important este demersul meu pentru ele”, a declarat Cindy Whitehead.

Toate prognosticurile erau împotriva ei şi a Sprout Pharmaceuticals, compania din Carolina de Nord pe care Cindy Whitehead a fondat-o alături de soţul său, Robert, în 2011 şi unde ocupă funcţia de director executiv. Addyi sau “femeia Viagra”, după cum a devenit cunoscută, a fost aruncată la gunoiul laboratorului şi respinsă în două rânduri de către Food and Drug Administration, mai scrie FT. 

Aprobarea medicamentului Addyi la începutul acestei săptămâni a venit ca o victorie pentru feminism şi a reprezentat, totodată, concluzia unui joc de noroc care i-a transformat pe soţii Whitehead în nişte oameni extrem de bogaţi. După doar două zile de când FDA a dat undă verde medicamentului, cuplul a căzut de acord să îşi vândă compania celor de la Valeant Pharmaceuticals, un grup canadian de medicamente, pentru 1 miliard de dolari.

Vânzarea le-a adus un profit de zece ori mai mare soţilor Whitehead şi sutelor de persoane fizice care au investit aproape 100 de milioane de dolari în companie,  majoritatea fiind depuşi atunci când medicamentul părea că nu are nicio şansă să apară pe piaţă.

Cuplul cumpărase Addyi pentru nu mai puţin de câteva milioane de dolari în 2011, de la un grup german, Boehringer Ingelheim, care şi-a încheiat activitatea în domeniul farmaceuticelor, după ce a ajuns la concluzia că medicamentul nu va fi aprobat niciodată pentru a fi scos la vânzare.

În cele din urmă, victoria femeilor fără apetit sexual a împărţit medicii în două tabere, pe de o parte cei care susţin că medicamentul este periculos şi că abia îşi face efectul şi alţii, printre care şi Cindy Whitehead, care susţin că Addyi este unul dintre cele mai puternice nume de pe piaţa farmaceuticelor.

În timp ce studia la Marymount, o universitate catolică din Virginia, a pus ochii pe un job la Merck, gigantul american din industria medicamentelor, nu pentru simpatia pe care o purta acestui domeniu, ci pentru reputaţia de a se afla în topul Fortune al celor mai bune 500 de companii în care poţi să lucrezi. În 1994, la opt luni după absolvire, a fost angajată. Câţiva ani mai târziu, a ţinut cont de sfatul fratelui său, care i-a spus să părăsească corporaţia şi să lucreze într-o companie mai mică. „Fratele meu a avut o foarte mare influenţă asupra mea şi mi-a spus că trebuie să plec într-un loc mai mic pentru a ajunge mare”, a spus ea.

În 1998, Cindy Whitehead s-a angajat la Dura Pharmaceuticals, unde şi-a întâlnit viitorul soţ, cu care s-a căsătorit patru ani mai târziu. Apoi a urcat constant în ierarhia firmei, fiind în departamentul de vânzări şi marketing la Dura, apoi la Elan Pharmaceuticals, când a achiziţionat compania. În cele din urmă, a încasat acţiuni şi a început o carieră care a însemnat, după cum a recunoscut chiar ea, “o plecare completă”.  

Prima dată a lucrat pentru McCann Erickson, o agenţie de publicitate, pe segmentul produselor pentru îngrijirea pielii, înainte de a accepta un job la QVC, unde a intermediat prezentări între brendurile de femei şi canalele pentru shopping. De acolo a încercat, fără succes, să îşi lanseze propria gamă de produse pentru îngrijirea pielii şi să primească licenţa din partea Americii de Nord pentru “Invisible Zinc”, o cremă de protecţie australiană, făcută integral din zinc. “Nu am reuşit să fac asta”, a adăugat Cindy Whitehead.

Ulterior, a început să lucreze alături de soţul ei, având prima lor aventură, Slate Pharmaceuticals, o firmă care producea implanturi de testosteron şi care a fost cenzurată de autorităţile americane în 2010 pentru o strategie de marketing care a implicat persoane nepotrivite în timp ce mimau riscurile medicamentului.

În final au vândut acea companie la sfârşitul anului 2011 şi au format Sprout, unde Cindy Whitehead s-a canalizat pe lupta pentru obţinerea licenţei, în timp ce soţul său strângea banii necesari. “Suntem foarte buni parteneri de afaceri pentru că ne completăm unul pe altul. Împreună am împărţit şi am cucerit”.

Unii medici spun că aprobarea medicamentului Addyi de către FDA la începutul acestei săptămâni nu a fost bazat pe ştiinţa dezinteresată şi că mai mult a avut de-a face cu viclenia lui Cindy Whitehead care a ajutat-o să construiască o campanie de advocacy de un înalt profil pentru femei, care a primit, de asemenea, fonduri de la Sprout. “Cum a fost posibil ca exagerările lor să nu fi avut un anumit impact asupra procedurilor?”, se întreabă Dr. Caleb Alexander, un expert FDA, care a votat împotriva aprobării medicamentului Addyi pe piaţă. “După ce fusese respins de două ori înainte, acum a fost aprobat fără prea multe noi prezentări”, mai adaugă el.

Cu toate astea, Cindy Whitehead nu şi-a prezentat scuzele pentru campania agresivă pe care a susţinut-o. Aceasta se află în permanenţă în contact cu femeile care suferă de dereglări la nivelul apetitului sexual, unele dintre ele mărturisindu-i că le este mai uşor să vorbească cu ea despre diverse probleme, decât cu medicii lor. “Femeile sunt dispuse să se deschidă în faţa mea, să-mi spună poveştile lor dureroase, iar eu sunt dispusă să le ajut să îşi depăşească problemele”.

Poveştile, de cele mai multe ori despre căsnicii ruinate şi vieţi neîmplinite, au făcut parte din campania “Even the Score”, care a susţinut că sexismul instituţionalizat în sistemul medical a avut rezultate în numeroase tratamente pentru disfuncţiile sexuale la barbaţi, precum Viagra, dar niciunul pentru femei. Aparent, o mişcare locală, campania a fost gestionată de un consultant plătit care a iniţiat o agenţie de relaţii publice care a ajutat la producerea unor videoclipuri.

Într-o industrie dominată aproape exclusiv de barbaţi, capacitatea lui Cindy Whitehead de a conecta femeile a făcut-o să aibă succes, acolo unde alţii au eşuat. Pe unul dintre pereţii biroului său scrie: “Şi-a împachetat potenţialul, şi-a luat o pereche drăguţă de pantofi şi a plecat să schimbe câteva lucruri”.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO