Business Internaţional

PwC: Valoarea de piaţă a primelor 100 de companii la nivel global a crescut cu 15% în ultimul an; Apple rămâne pe primul loc pentru al şaptelea an

PwC: Valoarea de piaţă a primelor 100 de companii la...

Autor: Roxana Rosu

17.07.2018, 12:32 160

Valoarea de piaţă a primelor 100 de companii la nivel global a crescut semnificativ în ultimul an, cu 15% comparativ cu martie 2017, totalizând 20.000 de miliarde de dolari, reiese din datele studiului PwC Global Top 100, prima poziţie fiind ocupată în continuare de SUA, dar China, aflată pe locul doi, a redus decalajul.

Statele Unite ale Americii a revendicat prima poziţie, cu 54 de companii în Top 100, ceea ce înseamnă un total de 61% din capitalizarea de piaţă. Companiile din China (12), clasate pe poziţia a doua, au avut o creştere de 57% a capitalizării de piaţă comparativ cu 2017, totalizând 2822 de miliarde de dolari.

Top 10 al celor mai valoroase companii include opt companii din SUA şi două din China, în timp ce Top 10 de anul trecut era compus doar din companii americane.

În acelaşi timp, Europa este reprezentată de 23 de companii în top, cu una mai mult faţă de anul trecut. Ponderea în Top 100 a capitalizării companiilor europene rămâne neschimbată la 17%.

Amazon are cea mai solidă creştere a capitalizării, câştigând, ca valoare de piaţă, aproximativ 278 de miliarde de dolari sau 66% comparativ cu anul 2017. Pe locurile următoare sunt două companii din China, Tencent, cu o creştere a valorii de 224 de miliarde de dolari, sau 82% faţă de anul trecut, şi Alibaba, cu o creştere de 201 miliarde de dolari sau 75%.

Următoarele trei companii cu cea mai bună performanţă bursieră, în termeni absoluţi, vin din Statele Unite - Microsoft, Alphabet şi Apple.

În ciuda faptului că se află pe locul 6 în termeni ai creşterii valorii de piaţă, Apple rămâne în pole-position în ceea ce priveşte capitalizarea bursieră pentru al şaptelea an consecutiv (851 mld.dolari).

Cu toate acestea, avansul faţă de Alphabet (719 mld.dolari), care se află pe locul al doilea, s-a redus cu 25%, la aproximativ 132 de miliarde de dolari, de la 175 de miliarde în 2017. Locul trei după valoarea de piaţă este ocupat de Microsoft (703 mld.dolari). 

Apple a plătit anul trecut 31 de miliarde de dolari drept dividende investitorilor şi pentru răscumpărarea de acţiuni, faţă de 29 de miliarde în 2016, cea mai mare sumă dintre toate companiile din top. JP Morgan Chase se situează pe locul al doilea în ceea ce priveşte valoarea distribuită acţionarilor, cu 24 de miliarde, în creştere de la 18 miliarde în anul precedent.

Din punct de vedere al sectoarelor şi al capitalizării bursiere, domeniul tehnologiei continuă să conducă în faţa celui financiar pentru al treilea an consecutiv, iar cel al bunurilor de larg consum se află pe locul trei.

Primele trei companii la nivel global sunt în continuare din sectorul tehnologiei - Apple, Alphabet, Microsoft - urmate, pe locul cinci de Tencent şi Facebook pe locul opt, în scădere de pe locul şase anul trecut.

 Companiile europene au fost serios afectate de criza financiară globală de acum un deceniu, ceea ce le-a indus de atunci fluctuaţii în capitalizarea bursieră.

Cu toate acestea, anul trecut Europa a reuşit să-şi consolideze recenta revenire, prin creşterea numărului de companii din Top 100 de la 22 la 23. De asemenea, a crescut şi capitalizarea bursieră consolidată a companiilor europene cu aproximativ 331 de miliarde de dolari.

Cu toate acestea, numărul companiilor europene prezente în Top 100 este sub cele 33 pe care le avea în 2010, iar cota de piaţă în Top 100, 17% la nivelul anului 2018 - deşi neschimbată din 2017 - este mai mică decât cea de 27% din 2009. 

„Dacă este să privim şi pe plan local, capitalizarea bursieră a companiilor româneşti listate pe Bursa de Valori Bucureşti era, după primele şase luni din acest an de aproximativ 20 de miliarde de euro, în timp ce capitalizarea tuturor companiilor de pe piaţa reglementată era de 36 de miliarde de euro. Per ansamblu, în primele şase luni ale anului 2018, piaţa de capital din România a avut o evoluţie pozitivă, marcată de două listări (una tehnică şi un IPO) şi două emisiuni de obligaţiuni. Cele aproximativ 40 de milioane de euro pe care Purcari Wineries le-a atras de pe bursă dau un semnal de încredere atât pentru investitori şi potenţiali investitori, cât şi pentru companiile care au în plan atragerea de finanţare de pe piaţa de capital”, spune Ileana Guţu, Senior Manager, Servicii de evaluare şi analiză economică, PwC România.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO