Business Internaţional

Război comercial mondial: planul lui Trump de a ridica bariere comerciale prin creşterea tarifelor de import a dezlănţuit o furtună de foc asupra administraţiei de la Washington. Producătorii auto germani sunt panicaţi

Război comercial mondial: planul lui Trump de a ridica...
06.03.2018, 21:43 2246

În timp ce preşedintele Donald Trump este bombardat cu ameninţări şi critici din toată lumea din cauza intenţiei de a ridica la 25% taxa de import pentru produse din oţel şi la 10% pe cea pentru aluminiu, printre retoricile belicoase care amintesc de începutul unui război comercial investitorii întrevăd o rază de speranţă: este doar o tactică a Washingtonului pentru a ocupa poziţii mai bune în renegocierea acordurilor comerciale.

Altfel, după cum avertizează Goldman Sachs, una dintre cele mai puternice bănci de pe Wall Street, tarifele lui Trump riscă să provoace pagube celei mai mari economii a lumii ridicând costurile chiar când se acumulează presiuni inflaţioniste. Suprataxele lui Trump îi vor afecta cel mai tare pe aliaţii Americii, creând o piaţă globală cu două viteze.

Unii analişti spun că China, cu care SUA au un deficit comercial record pe care Trump vrea să-l reducă, ar putea avea chiar de câştigat. Alţii se tem de consecinţe mult mai grave.

„Tarifele de import fac SUA mai puţin competitive majorând preţurile materiilor prime. Prin impunerea de tarife tuturor importurilor de aluminiu şi oţel, cel mai mare impact îl vor simţi Canada, Mexicul şi UE şi, ironic, se vor reduce presiunile asupra Chinei şi Rusiei“, se arată într-o analiză a Goldman Sachs.

Planul lui Trump a dezlănţuit o furtună de foc asupra administraţiei de la Washington. Preşedintele n-a fost menajat nici măcar de membri marcanţi ai partidului republican, pentru care a candidat la preşedinţie. BHP Billiton, cea mai mare companie de minerit din lume, a descris planul preşedintelui ca fiind „o zi neagră pentru toată lumea“, scrie Bloomberg. SUA sunt cel mai mare importator de oţel, contribuind în 2016 cu 8% la importurile totale la nivel mondial. Consilierii preşedintelui a spus că nicio ţară nu va fi scutită de suprataxare.

Asociaţia Europeană a Oţelului estimează că protecţionismul american ar putea face ca exporturile de oţel european în SUA să se reducă cu „20-25 de milioane de tone“.

Turcia este unul dintre cei mai mari exportatori de oţel către SUA - al şaselea ca mărime. Un consilier al preşedintelui turc Tayyip Erdogan a ameninţat că guvernul de la Ankara va răspunde tarifelor americane majorând taxele pe importurile de bumbac american, notează Reuters.

„Începând cu Turcia, ţările afectate de suprataxele din SUA se pregătesc să răspundă Washingtonului taxând importurile din America - în cazul Turciei, bumbacul“, a afirmat Cemil Ertem, un consilier economic de top al lui Erdogan.

Turcia, cu o industrie a textilelor dezvoltată şi furnizor pentru branduri de modă globale ca Zara, Adidas şi Nike, a importat în 2016 bumbac american de 519 milioane de dolari. Bumbacul din SUA a reprezentat 42% din importurile totale de bumbac ale Turciei în acel an.

Producătorii turci de oţel sunt mai relaxaţi. Produsele lor vor rămâne competitive mulţumită costurilor mai mici. Unii spun că vor produce mai mult în SUA. Turcia ocupă locul opt în clasamentul mondial al producătorilor de oţel.

Nu la fel de relaxaţi sunt fabricanţii europeni de autovehicule. Şi producătorii americani sunt nervoşi. După ce Trump şi-a făcut publice planurile, Comisia Europeană a răspuns că va reacţiona impunând suprataxe pentru importurile emblematice americane. Preşedintele SUA a mers mai departe, ameninţând că va majora tarifele pentru importurile de autovehicule produse în UE. În ochii americanilor, Trump ar fi îndreptăţit să acţioneze astfel. Maşinile construite în America sunt tarifate cu 10% când intră în UE, în timp ce autovehiculele europene importate de SUA sunt taxate cu 2,5%. Cele mai multe dintre acestea sunt germane. Trump a propus în trecut taxarea importurilor de maşini germane cu 35%.

Hakan Samuelsson, preşedintele producătorului auto suedez Volvo, a avertizat că dacă Trump va declanşa un război comercial mondial, compania sa ar putea abandona planurile de extindere în SUA. Volvo a terminat recent de construit o fabrică auto în South Carolina, unde are 4.000 de angajaţi. Jumătate din maşinile construite acolo sunt exportate, astfel că, spune Samuelsson, Volvo a creat în America 2.000 de locuri de muncă pe care le-ar fi putut crea în altă parte. Compania avea planuri pentru extinderea uzinei cu încă 2.000 de locuri de muncă. „Dacă nu poţi face comerţ liber, te întrebi ce rost are să angajezi suplimentar 2.000 de oameni“, a afirmat Samuelsson, precizând însă că este prea devreme să speculeze pe seama planurilor companiei. Bogdan Cojocaru

Neliniştiţi sunt şi producătorii auto germani. Asociaţia lor a îndemnat personajele cu putere de decizie să evite „cu orice preţ“ un război comercial cu SUA, a doua cea mai mare destinaţie de export pentru industria auto germană, după China. Maşinile şi piesele auto sunt cea mai mare sursă de venituri din export pentru Germania.

„Într-un război comercial între SUA şi UE vor fi pierzători de ambele părţi“, a spus Bernhard Mattes, preşedintele VDA. Analiştii se tem că un conflict comercial între cele două tabere ar eroda creşterea economică a Germaniei cu un punct procentual. Industria auto este cel mai mare sector al economiei germane, angajând circa 800.000 de persoane în ţară şi mai multe alte mii în diferite state ale lumii. Tarifele lui Trump ar costa Daimler, VW şi BMW până la 10% din profiturile anuale, a calculat analistul Ferdinand Dudenhoeffer de la centrul de cercetare CAR, scrie AFP.

Cei trei producători germani au exportat aproape 500.000 de maşini în SUA anul trecut, dar au şi construit 804.000 de autovehicule pe teritoriul american, dintre care jumătate s-au dus la export. Companiilei auto germane au 36.500 de angajaţi în SUA, iar furnizorii de componente circa 80.000. Daimler, VW şi BMW sunt companii ambiţioase şi, în contextul creşterii tarifelor la import, este foarte probabil să-şi majoreze producţia în SUA pentru a le evita. Producătorii germani îşi obţin circa 10-13% din profituri în SUA.

Pentru constructorii auto americani Chrysler şi Ford, tarifele impuse de Trump importurilor de maşini din UE ar însemna scumpirea maşinilor pe care le fabrică în Europa şi le exportă în SUA.

Guvernul german a avertizat că un război comercial transatlantic ar face victime atât în Europa, cât şi în SUA şi a cerut Washningtonului să nu aleagă „o cale greşită“.

„Astfel de măsuri ar aduce durere înainte de toate angajaţilor şi consumatorilor de pe ambele maluri ale Atlanticului“, a spus un purtător de cuvânt al cancelarului german Angela Merkel.

La Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), pe care Trump nu pune prea mare preţ, toată această retorică protecţionistă a trezit temeri că lumea riscă să intre într-un razboi comercial total aşa cum a făcut-o în anii 1930, scrie The Guardian. Tarifele lui Trump ar putea crea un efect de domino care va trimite economia globală în recesiune. 

„Este clar că vedem acum un risc real, mai mare, de creare de bariere comerciale în întreaga lume“, a afirmat †Roberto Azevedo,†directorul general al OMC. Preşedintele SUA a răspuns avertismentelor lui Azevedo spunând  că nu se retrage.

UE a răspuns tarifelor lui Trump cu o listă de produse americane care vor fi suprataxate la import. Lista, văzută de Bloomberg, cuprinde whiskey, suc de portocale, porumb şi alte produse agricole, oţel şi produse industriale, cosmetice, jeanşi, bunuri de larg consum, motociclete şi iahturi. Multe dintre aceste produse au fost alese pentru un maxim de efect politic: whiskey-ul taxat este produs în Kentucky, statul liderului majorităţii din Senatul SUA Mitch McConnell, notează BBC. Sucul de portocale este un produs de export principal al Floridei, un stat care poate schimba rezultatele alegerilor.

Răspunsul propus de Bruxelles reflectă măsuri similare luate în calcul în războiul oţelului declanşat în 2003 de George W. Bush, din care SUA s-au retras înainte ca UE să acţioneze.

Investitorii par să se fi calmat. Ei cred, după cum explică Hussein Sayed, strateg la FXTM,†că „preşedintele Trump îşi foloseşte propriile lecţii din <<Arta negocierii>> pentru a abţine acorduri mai bune cu restul lumii sau, aşa cum a spus Ray Dalio, fondatorul Bridgewater Associates, că ceea ce se întâmplă acum este mai mult pentru spectacolul politic decât pentru ameninţări reale“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO