Business Internaţional

Război între marile puteri: Trump loveşte în inima industriei exportatoare germane

Război între marile puteri: Trump loveşte în inima...

Autor: Catalina Apostoiu

25.05.2018, 00:04 1608

Anunţul preşedintelui american Donald Trump că intenţionează să im­pună tarife pe importurile de automobile pe motive de siguranţă naţională vine ca o veste proastă pentru pro­ducătorii auto germani după vestea bună primită anterior privind reducerea de către China a tarifelor pe importurile auto din Germania.

Ameninţarea lui Trump ţinteşte chiar în inima economiei bazate pe exporturi a Germaniei, tensionând şi mai mult relaţiile dintre cele două ţări aliate, scrie Bloom­berg.

Ameninţarea vine chiar în contextul în care exporturile ger­mane au suferit cel mai pu­ternic declin din ultimii peste cinci ani în pri­mul trimestru al acestui an, res­tric­ţio­nând creşterea celei mai mari economii euro­pene. Exporturile au scăzut cu 1%, cea mai dramatică scădere din 2012. Importurile au scă­zut şi ele, iar comerţul net a şters 0,1% din PIB.

Deşi Trump nu a menţionat explicit numele Germaniei când a cerut o anchetă privind ameninţarea la adresa securităţii naţionale reprezentată de importurile auto, acest lucru nici nu era necesar.

În declaraţii anterioare, acesta a criticat clar excedentul comercial al Ger­maniei, care a atins 14,2 miliarde de euro anul trecut numai pentru industria auto locală.

Orice tarife americane ar lovi dur companiile germane VW, BMW şi Daimler. „Considerăm aceasta drept o provocare“, a declarat Eric Schweitzer, preşedinte al Asociaţiei Camerelor Germane ale Comerţului şi Industriei, care estimează că tarifele auto ar reprezenta o povară de aproximativ 6 miliarde de euro pe an pentru economia ger­mană.

Germania a consti­tuit frecvent ţinta atacurilor lui Trump, nemulţumirea acestuia derivând din deze­chilibrele comerciale şi tarifele inegale. SUA percepe o taxă de numai 2,5% pe autovehiculele importate din Germania şi alte membre ale UE, comparativ cu taxa de 10% percepută pe autove­hiculele ameri­cane livrate în Europa.

„Eliminaţi barierele şi renunţaţi la tarife, în caz contrar vom taxa Mercedes-Benz. Vom taxa BMW“, cerea Trump în martie, neluând în seamă investiţiile făcute de producătorii auto germani în SUA.

În pofida eforturilor de creştere a producţiei nord-americane, Germania are clar cel mai mult de pierdut din rândul ţărilor europene.

În total, vânzări de aproximativ 22 miliarde de euro realizate de constructorii auto europeni ar putea fi afectate de creşterea tarifelor americane, potrivit lui Michael Dean, analist Bloomberg Intelligence.

La începutul săptămânii, anunţul Chinei privind reducerea tarifelor pe importurile auto de la 25% la 15% începând cu 1 iulie şi reducerea taxelor pe componente auto de la 10% la 6% a stârnit bucuria producătorilor auto germani şi în special a celor de pe segmentul de lux.

Deşi decizia Chinei a fost probabil menită să ajute constructori auto americani ca Ford şi GM, cei mai mari beneficiari de pe urma acesteia se vor dovedi probabil a fi producătorii auto, potrivit Financial Times.

O treime din autovehiculele importate de China anul trecut au fost construite în Germania, această ţară situându-se înaintea SUA, care au reprezentat 22% din importuri. Chiar şi printre autovehiculele vândute de fabricile americane Chinei multe sunt mărci germane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO