Au votat împotriva sa reprezentanţii salariaţilor, ai guvernului şi chiar propriul văr. După mai mult de două decenii în care a câştigat luptele pentru putere din interiorul Volkswagen, Ferdinand Piech, preşedintele consiliului director, a fost în cele din urmă înfrânt de actualul CEO, Martin Winterkorn.
Toată lumea l-a susţinut pe Winterkorn. Piech a demisionat, iar odată cu el şi şoţia sa.
Demisia lui Piech, nepotul în vârstă de 78 de ani al inventatorului legendarului Volkswagen Beetle Ferdinand Porsche, a reprezentat o adevărată surpriză având în vedere că acesta reuşise anterior să-i îndepărteze pe toţi executivii cu care intrase în conflict, inclusiv pe succesorul ales de el însuşi, Bernd Pischetsrieder.
Piech a iniţiat conflictul în momentul în care a declarat pentru revista germană Der Spiegel că nu-l mai susţine pe Winterkorn, considerat multă vreme succesorul lui Piech. De această dată se pare că Piech a calculat greşit. Încercarea sa de a scăpa de Winterkorn a stârnit nemulţumirea comitetului director al Volkswagen, acesta votând pentru susţinerea CEO-ului. Directorii de top ai VW s-au reunit şi l-au declarat pe Winterkorn „cel mai bun CEO posibil“ pentru VW. „Membrii comitetului director au decis că, având în vedere evoluţiile din ultimele săptămâni, încrederea mutuală necesară pentru o cooperare de succes nu mai există“, se arată într-o declaraţie a comitetului, preluată de Forbes.
Piech a demisionat imediat din toate poziţiile deţinute la VW. A doua soţie a sa, Ursula, care se alăturase comitetului de supraveghere în 2012, a demisionat şi ea.
Deşi sever, capricios şi adesea temut, Piech este creditat cu salvarea Volkswagen din pragul falimentului după ce a devenit CEO al companiei în 1993. Ambiţia şi imensa energie a acestuia au dus producătorul auto în apropierea poziţiei de lider mondial din punctul de vedere al vânzărilor.
Sub conducerea lui Piech, VW a devenit mult mai mult decât un producător de automobile pentru clasa de mijloc. Totuşi, marca de bază Volkswagen a întâmpinat probleme de profitabilitate. Iar investitorii s-au arătat adesea nemulţumiţi de deal-urile şi proiectele costisitoare iniţiate de acesta.
În ceea ce-l priveşte pe Winterkorn, actualul contract al acestuia expiră la sfârşitul anului 2016, însă recenta mişcare de susţinere de care s-a bucurat a inclus şi luarea în discuţie a prelungirii contractului.
Plecarea lui Piech sporeşte şansele ca Winterkorn să-i succeadă în poziţia de preşedinte, lucru pe care Piech dorea să-l împiedice cu orice preţ, cred surse din interiorul companiei, potrivit Forbes. Astfel, Matthias Mueller, CEO-ul Porsche şi membru al boardului VW, ar putea prelua conducerea VW.
Plecarea lui Piech survine într-o perioadă dificilă pentru VW, producătorul auto confruntându-se cu rezultate extrem de slabe în Statele Unite şi profitabilitate în scădere în cadrul principalelor divizii.
Iar, deşi Piech a eşuat în a-l îndepărta de la conducere pe Winterkorn, managementul VW va trebui probabil să rezolve o serie de probleme ridicate de fostul preşedinte, cum ar fi incapacitatea producătorului auto de a lansa un automobil low-cost.
În plus, influenţa lui Piech s-ar putea face simţită în continuare prin drepturile de vot de 51% deţinute de clanul Piech-Porsche în cadrul VW.
Un scurt episod din istoria VW poate reda perfect imaginea complexităţii ţesăturii manageriale şi a rolului pe care îl joacă Piech şi familia Porsche.
În 2009, s-a produs una dintre cele mai spectaculoase fuziuni din istoria instriei auto. Eroii au fost, desigur, grupurile Porsche şi VW. Atunci, Porsche, sub ghidajul CEO-ului Wendelin Wiedeking, a încercat să preia VW. Manevra ambiţioasă s-a soldat cu eşec, iar Porsche a fost înghiţită de VW. A fost sfîârşitul unei ere pentru Porsche, sfârşitul autonomiei sale şi sfârşitul lui Wiedeking.
Şi a fost clar o victorie pentru familia Piech, dar nu şi sfârşitul clar al familiei Porsche şi al influenţei sale la VW. După fuziune, Wolfgang Porsche şi-a apărat locul în boardul de supraveghere al VW şi poziţia de preşedinte al Porsche Holding, acţionarul majoritar al VW.