Business Internaţional

Se întoarce roata? „Made in China” devine „Made in EU”?

Se întoarce roata? „Made in China” devine „Made in EU”?

Autor: Paul Comsa

25.02.2012, 14:38 4171

China pozează în aliatul europei în lupta împotriva crizei datoriilor, dar intenţiile chinezilor sunt mai profunde decât aceştia lasă să se întrevadă. Deşi investiţiile chineze sunt încă timide, Beijingul se infiltrează încet, dar sigur pe piaţa unică europeană.

Dacă în urmă cu trei ani, companiile chineze se orientau spre statele asiatice sau africane pentru delocalizarea producţiei, acum ele sunt din tot mai interesate de producţia în statele membre UE, scrie Le Monde.

China "a pătruns" în Uniunea Europeană prin portul Pireu, din apropierea capitalei Greciei, ţară care de la izbucnirea crizei datoriilor a devenit "călcâiul lui Ahile" al zonei euro. Portul, unul din principalele centre de tranzit ale mărfurilor dinspre Asia spre Uniunea Europeană, este dominat în prezent de compania chineză de transport maritim China Ocean Shipping Company (Cosco) care a achiziţionat în 2009 două din terminalele sale.

De la venirea Cosco în Grecia, exporturile statelor europene către China au crescut cu 50%, dar Beijingul nu doreşte să se oprească aici. Numeroşi oameni de afaceri chinezi şi-au manifestat interesul de a investi în Grecia, mai ales în telecomunicaţii, servicii bancare, construcţii de maşini, echipamente feroviare, imobiliare, fabrici de bere, electronice, textile şi sticlărie.

După Grecia, China s-a orientat spre vecinul ei din nord, Bulgaria, unde constructorul de automobile chinez Great Wall Motors a inaugurat marţi o uzină de asamblare a automobilelor chinezeşti.

În Italia, alt stat măcinat de criza datoriilor, chinezii investesc în extinderea portului din Napoli şi anexarea unui terminal gigant aeroportului din Roma pentru a face faţă fluxului comercial intens dinspre China.

China va investi în viitorul apropiat şi în România, prin construcţia reactoarelor nucleare 3 şi 4 ale centrale de la Cernavodă şi prin participarea la proiectul de peste un mld. de euro al construcţiei hidrocentralei de acumulare Tarniţa-Lăpuşeşti din judeţul Cluj.

De asemenea, autorităţile de la Beijing vor să se implice în dezvoltarea unor proiecte importante de infrastructură în Europa, mai ales prin extinderea reţelei de transport rutiere şi feroviare.

"Întreprinderile chineze vor să-şi îmbunătăţească imaginea de producători de bunuri ieftine, dar de calitate îndoielnică. Pentru aceasta, ele încearcă să-şi relocalizeze producţia în Europa", explică Herve Solignac Lecomte, directorul de comerţ internaţional al filialei franceze a băncii HSBC.

Investitorii chinezi au avut parte însă şi de eşecuri în Europa. Anul trecut, contractul semnat între guvernul polonez şi compania chineză Covec pentru construcţia unei autostrăzi care ar urma să lege Varşovia de Berlin a fost reziliat, la numai un an de la începerea lucrărilor, deoarece partea chineză nu a respectat termenul de finalizare convenit de părţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO