Business Internaţional

Silicon Valley schimbă rapid viitorul maşinilor. Ţestoasa germană şi iepurele Tesla, în cursa autovehiculelor electrice

Silicon Valley schimbă rapid viitorul maşinilor....

Autor: Catalina Apostoiu

23.05.2017, 00:00 931

Silicon Valley schimbă rapid viitorul maşinilor, forţând producătorii auto tradiţionali să investească masiv în tehnologie, scrie Financial Times. Însă în anii următori Germania speră să-şi folosească propria armă: Silicon Saxonia.

Cea mai estică regiune a ţării vrea să joace un rol major în electrificarea autovehiculelor. Porsche îşi fabrică toate autovehiculele hibride acolo, în timp ce Volkswagen, BMW şi Daimler şi-au concentrat eforturile în aceeaşi regiune pentru a contracara Tesla, start-up-ul american care oferă cea mai avansată şi variată gamă de maşini electrice. Deţinând cel mai mare zăcământ cunoscut de litiu din Europa, principalul material utilizat în fabricarea bateriilor, regiunea are şansa de a redeveni o „bază pentru tehnologiile viitoare“, spune Martin Dulig, ministrul economiei Saxoniei.

Pentru producătorii auto, Saxonia este atractivă şi din perspectiva salariilor mai mici. Subvenţiile guvernamentale joacă şi ele un rol. VW a început producţia e-Golfului în Dresda, iar până în 2020 fabrica sa din Zwickau va produce I.D., modelul electric cu un nivel ridicat de automatizare. BMW îşi produce cele două modele electrice, i3 şi i8, în Leipzig, atras de deschiderea Saxoniei faţă de inovaţie. În Kamenz, Daimler produce baterii pentru maşinile sale hibride din 2012.

La începutul săptămânii, Angela Merkel va participa la ceremonia de deschidere a celei de-a doua fabrici de baterii a Daimler, care va furniza baterii pentru cele 10 modele electrice pe care Mercedes le va lansa în următorii nouă ani.

Fiecare dintre aceste eforturi se concentrează mai mult pe viitor decât pe prezent, în condiţiile în care abordarea producătorilor auto germani faţă de electrificarea autovehiculelor are caracteristicile unei broaşte şestoase în comparaţie cu ìiepureleî Tesla.

În loc de electrificare, producătorii auto germani s-au concentrat pe vânzarea de maşini pe piaţa chineză în creştere puternică. Combinat, aceştia au comercializat aproape 15 milioane de unităţi anul trecut şi au generat venituri de 464 miliarde de euro. Fiecare dintre ei a obţinut profit operaţional.

Tesla, care a devansat GM după valoarea de piaţă luna trecută, a produs 76.000 de maşini, a generat venituri de 7 miliarde de euro şi o pierdere operaţională de 667 milioane de euro.

Reflectând asupra preţului acţiunilor Tesla, CEO-ul VW Matthias Muller a declarat că electro-mobilitatea reprezintă încă o nişă, dar că maşinile electrice sunt fără îndoială viitorul.

Richard Gaul, consultant şi fost director pe comunicare la BMW, este de acord că Saxonia va juca un rol central în electrificarea industriei auto germane. Însă, spune acesta, viitorul real este în China. Gaul estimează că până în 2030 până la 20 de milioane de maşini electrice vor fi produse anual, la nivel mondial, dintre care 15 milioane în China. În acel moment valoarea construirii unui brand în China va deveni evidentă.

Într-un final, focusul nemţilor pe China s-ar putea dovedi important. Ca în fabula lui Esop, broasca ţestoasă germană ar putea lua faţa iepurelui Tesla.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO